• NETPROFILE/

Ensimmäinen AppCampus-ohjelman rahoittama mobiilisovellus julkaistu: Haunted – fantasiateemainen arvoituspeli

AppCampus, Microsoftin ja Nokian rahoittama ja Aalto-yliopiston globaali mobiilisovellusten kiihdyttämö, on julkaissut ensimmäisen applikaationsa, jonka myötä ohjelman rahoittamia sovelluksia aletaan julkaista Windows Phonelle ja muille Nokian alustoille.

Haunted on fantasiateemainen arvoituspeli, joka on suunnattu kaikenlaisille pelaajille. Pelin ideana on löytää reitti ulos luolasta ja kerätä samalla aarteita. Reitti rakennetaan välttämällä kummituksia ja sitomalla erilaisia tavaroita ketjuilla yhteen. Tuliotus Oy:n luoma Haunted – Dungeons of Herwood on AppCampus-ohjelman rahoittama sovellus, ja se on ladattavissa Windows Phone -kaupasta. Peli julkaistaan sekä Windows Phone 7- että 8-versioille, ja pelistä on mahdollista ladata joko ilmainen kokeiluversio tai täysi versio kahden euron hintaan.

”Saman genren muista peleistä meidät erottaa paitsi laadukas käyttäjäkokemus, myös logiikan käyttö pelissä”, sanoo Kimo Boissonnier, Tuliotuksen toimitusjohtaja. ”Haunted ei ole perinteinen luolapeli, jossa konfliktit ratkaistaan asein. Sen sijaan pelaajan tulee liikutella ja käyttää luovasti ketjuja, soihtuja, rautapalloja ja muita objekteja ratkaistakseen arvoitus. Valoja voi käyttää kummitusten karkottamiseen tai erilaisten hirviöiden houkutteluun. Näistä yksinkertaisista elementeistä syntyy vahva pelikokemus.”

Hauntedin julkaisu aloittaa AppCampus-sovellusten julkaisuvirran, joka kattaa sekä liike-elämän että vapaa-ajan sovelluksia. AppCampus aloitti toimintansa toukokuussa 2012, ja tähän mennessä ohjelmaan on saatu 1 500 hakemusta 85 eri maasta ja uusia hakemuksia lähetetään päivittäin. Tähän mennessä ohjelmaan on hyväksytty 60 sovellusta, joista 25 % on pelejä, 15 % koulutukseen liittyviä ja 10 % viihdesovelluksia.

”Pelit edustavat globaalisti yli 50 % sovellustuloista, ja siksi olemme erityisen ilahtuneita saadessamme valloittaa tämän päädyn pelikenttää heti kättelyssä”, sanoo Pekka Sivonen, AppCampus-ohjelman vetäjä Aalto-yliopistosta. ”Haunted on erinomainen esimerkki siitä innovaatiosta, luovuudesta ja laadusta, jota AppCampus tukee. Tämä on vasta alkua; kun saamme pyörän pyörimään, tukemamme yritykset julkaisevat uusia sovelluksia lähes viikoittain.”

Ohjelma luotiin yhteistyössä Aalto-yliopiston, Microsoftin ja Nokian kanssa. Microsoft ja Nokia sijoittavat molemmat 9 miljoonaa euroa seuraavan kolmen vuoden aikana innovatiivisiin mobiilisovelluksiin Windows-puhelimelle ja vaihtoehtoisesti myös muille Nokia-alustoille. Seuraavan kolmen vuoden aikana tullaan julkaisemaan arviolta 700 AppCampuksen rahoittamaa sovellusta, joiden valttina on korkea laatu ja innovaatio. Ohjelmaan valittujen start-up-yritysten ei tarvitse luovuttaa AppCampukselle omistusosuuksia tai muita komissioita.

AppCampus tarjoaa rahoitusta 20 000, 50 000 ja 70 000 euron suuruisissa erissä. Rahoituksen lisäksi ohjelmaan valitut saavat koulutusta ja valmennusta, sekä tukea markkinointiin ja markkinoille viemiseen. Tuliotus oli yksi start-upeista, jotka osallistuivat AppCampuksen neljän viikon pilottileiriin, AppCademyyn. Leirin aikana tiimit saivat kattavaa koulutusta mm. kehitykseen, muotoiluun ja sijoittajille esiintymiseen liittyen.

Linkki peliin: http://bit.ly/VafFqb

Alina Kangasluoma, AppCampuksen viestintäpäällikkö, Aalto-yliopisto, puh. +358456300638, alina@appcampus.fi

Kimo Boissonnier, CEO, Tuliotus Ltd, mobile: +358408237830, kimo.boissonnier@tuliotus.com

AppCampus on Aalto –yliopiston johtama ja hallinnoima globaali mobiilisovellusten kehitysohjelma. Microsoftin ja Nokian rahoittama ohjelma tukee innovatiivisten mobiilisovellusten kehittämistä Windows Phone -ekosysteemiin. AppCampuksen tavoitteena on saada tuhansia sovellusehdotuksia opiskelijoilta, start-upeilta ja yrittäjiltä ympäri maailman. AppCampus-ohjelman avulla mobiiliyrittäjät hyötyvät paitsi rahoituksesta myös kokonaisvaltaisesta valmennuksesta, tuesta ja koulutuksesta.