Forest & Photonics 2015: Fotoniikka tuo uusia hyötyjä bioaloille

Ensimmäinen metsäalan ja fotoniikan osaamiset yhdistävä tapahtuma Forest & Photonics 2015 järjestettiin Kolilla ja Joensuussa 25.–26. marraskuuta. Joensuun Tiedepuisto pyrkii näin saattamaan kaksi toimialaa, biotalouden ja fotoniikan, yhteen.

- Tähtäämme enemmän teollisuuden kuin vain tieteen tarpeisiin, jotta syntyy uusia tuotteita ja kehitysharppauksia tuotannon tehostamiseksi, kiteyttää kehityspäällikkö Juha Purmonen Joensuun Tiedepuistosta.

Tapahtuman tarkoitus on tuoda esille uusia mahdollisuuksia fotoniikasta hyötymiseen ja sellaisillekin toimialoille, jotka eivät ennen ole siihen panostaneet. Esimerkiksi kasvihuoneviljelyssä voidaan led-valoilla optimoida vihannesten kasvamista.

Tämänvuotisen tapahtuman yksi tärkeimmistä teemoista oli spektrivärikuvantaminen. Sen tärkein hyödyntämisala on kaukokartoitus esimerkiksi metsän hoidossa ja malmin etsinnässä. Kairaustuloksen analysointi spektrikuvauksella on verrattomasti edullisempaa ja nopeampaa kuin kiviaineksen vienti laboratorioon tutkittavaksi.

- Alan suuryritykset toki hyödyntävät jo fotoniikkaa: selluteollisuudessa käytetään optisia sensoreita ja spektrimittareita prosessin eri vaiheissa ja kaukokartoitusta laadun valvonnassa. Pienemmät toimijat ovat usein ketterämpiä omaksumaan uutta teknologiaa, ja heitä pyrimme innostamaan mukaan, Purmonen muistuttaa.

Tänä vuonna Kolin tapahtumaan osallistuivat vahvasti myös edustajat ITMO:sta eli Venäjän kärkiyliopistosta fotoniikan alalta. Maailmanpoliittinen tilanne tuo haasteensa tieteelliseen ja kaupalliseen yhteistyöhön alan venäläisten huippujen kanssa. Suurinta osaa fotoniikan innovaatioita voidaan nimittäin hyödyntää myös puolustusteollisuudessa.

Kolin tapahtumassa venäläistaustainen yritys esitteli puun laserleikkuuta. Tulevaisuuden harvestereissa voisi sahan sijasta olla laser. Fotoniikka on omiaan uudistamaan satoja vuosia pintansa pitäneet työmenetelmät.

Fotoniikan käyttöönotto biotaloudessa kiinnostaa siinä määrin, että Joensuun Tiedepuisto järjestää tapahtuman ensi vuonnakin ja vielä isompana.

- Mukaan tulee Euroopasta muitakin paikkakuntia, joille fotoniikka ja metsä ovat tärkeitä teollisuudenaloja. Saamme toimintaan EU-rahoitusta Vihreän kasvun avainteknologiat -ohjelmasta, Purmonen kertoo.

Fotonics Finland Road Show jatkuu tapahtumasarjana eri kaupungeissa kevääseen 2016 saakka. Seuraavaksi Light talks -tapahtuma kokoaa 8. joulukuuta Helsinkiin seudun fotoniikka-alan toimijat ja päättäjät.

Lisätietoja antaa Joensuun Tiedepuiston kehityspäällikkö Juha Purmonen, puh. 050 354 3832.

Fotoniikka on valon tuottamiseen, käsittelyyn ja tarkkailuun perustuva modernin optiikan alue, joka mahdollistaa esimerkiksi seuraavan sukupolven elekäyttöliittymien toiminnan. Lukuisten sovellusalueidensa ja erittäin suurten kasvuodotustensa vuoksi fotoniikka on nostettu yhdeksi EU:n avainteknologioista. Suomen suurin fotoniikan yliopistoyksikkö ja yritysekosysteemi sijaitsee maailmanluokan fotoniikkakeskukseksi nousseessa Joensuussa. Lisätietoa: www.fotoniikka.fi ja www.tiedepuisto.fi.