FourChords-kitarakaraoke tuli AppStoreen

Kitaristeille ja laulajille tehty sovellus tekee yhteismusisoinnista helpompaa kuin koskaan.

Harrastajakitaristeille suunniteltu FourChords-sovellus on nyt saatavilla suomalaisesta AppStoresta. Kitarakaraokesovellus on saatavilla iPhoneen, iPadiin ja iPod Touch -laitteeseen. Sovelluksen voi ladata ilmaiseksi, ja sen mukana saa kokeiltavakseen kuusi musiikkikappaletta.

FourChords on yhteisöllinen mobiilisovellus, jonka avulla kitaristi voi soittaa ja laulaa lempikappaleensa helposti,  käyttäen vain muutamaa sointua. Musopia tuo markkinoille täysin uuden tavan esittää soinnut ja sanat perinteisten nuottien ja tabulatuurien sijaan. Sovellus on toiminnoiltaan ja ulkoasultaan selkeä, joten sointuja, rytmiä ja musiikin etenemistä on helppo seurata. Laulajia varten kappaleiden sanat ovat samassa näkymässä sointujen kanssa.

”Haluamme tuoda yhdessä musisoinnin ilon mahdollisimman monen ulottuville. Soitonopiskelu on välillä liikaa aikaa vievää ja vaikeaa. Mutta koska suurin osa kevyen musiikin kappaleista voidaan sovittaa ja yksinkertaistaa vain neljään, viiteen sointuun, laulujen säestäminen ei ole enää taidoista kiinni”, FourChordsin luoneen Musopian toimitusjohtaja Topi Löppönen sanoo.
Tällä hetkellä FourChordsin musiikkikirjastosta löytyy yli 60 musiikkikappaletta, kuten ajattomia klassikoita ja lastenlauluja. Uusia teoksia lisätään viikoittain. Kaikkien kappaleiden yksinkertaistamisesta vastaa ammattisovittaja.

”Musiikki on ollut jo aikojen alusta ihmisiä yhdistävä voima. FourChords jatkaa tätä perinnettä helpottamalla musisointia ystävien kanssa. Sovelluksen avulla musisoinnin ilon voi jakaa helposti myös laajemmin sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi lapset voivat lähettää oman laulavan tervehdyksensä isovanhemmilleen tai rakastunut kitaristi muistaa kultaansa sähköpostiin tupsahtavalla balladilla”, Löppönen kertoo.

Koska FourChords-sovelluksessa ei käytetä nuotteja, sovelluksesta hyötyvät myös aloittelevat tai taitonsa jo unohtaneet kitaristit. Kokeneemmatkin soittajat saavat sovelluksesta lisämotivaatiota, kun aiemmin hankalat kappaleet ovat muuttuneet sovittajan käsissä helpoiksi mutta silti täysin tunnistettaviksi versioiksi. Mobiilisovellus kulkee aina mukana, joten sitä on helppo käyttää myös haastavammissa olosuhteissa, kuten vaikka vappupiknikillä.

”FourChords ei ole peli, jossa saa pisteitä sen mukaan, kuinka oikein tai väärin soittaa. FourChordsin tarkoituksena on alentaa kynnystä tarttua kitaraan ja nauttia laulamisesta ja soittamisesta perheen ja ystävien kanssa, soittajien taidoista riippumatta”, Löppönen lisää.

Paula Lehto
CMO, Musopia Oy
paula.lehto@musopia.net

FourChords-kitarakaraoke on yhteisöllinen mobiilisovellus, joka nostaa esiin piilevät kitaristit. Satunnaisten soittajien avuksi kehitetty sovellus auttaa esittämään minkä tahansa laulun hetkessä. FourChords soittaa kappaleet karaoke-tyylillä: se näyttää samanaikaisesti soinnut kitaristille ja sanat laulajille. Laulun tueksi saa halutessaan myös rytmin ja melodian. Soittamisen helpottamiseksi ammattisovittajat ovat muokanneet kaikki kappaleet tarvitsemaan vain muutamaa sointua. FourChords auttaa ketä tahansa soittamaan kitaraa, pienellä harjoittelulla, missä ja milloin tahansa, ja jakamaan soittamisen ilon ystävien kanssa paikan päällä ja verkon sosiaalisissa palveluissa. Lataa ilmainen FourChords-sovellus iPhone- ja iPad-laitteisiin App Storesta ja lue lisää osoitteesta www.fourchords.com.