• NETPROFILE/

Hintaopas selvitti: Black Friday on vuoden ylivoimaisesti edullisin ostospäivä myös Suomessa

• Hintaoppaan data vuodelta 2015 osoittaa, että Black Fridayna hinnat laskivat ennätysalhaalle
  • Black Fridayn aikana 400 suomalaisessa verkkokaupassa joka viidennen tuotteen hintaa laskettiin
  • Erityisesti kodinelektroniikkaa etsivän ei kannata odottaa joulun jälkeisiä alennusmyyntejä.

Tiedote 22.11.2016

Amerikasta ympäri maailmaa levinnyt alennusmyyntipäivä Black Friday rantautui toden teolla Suomeen viime vuonna. Kaikkien Suomessa toimivien verkkokauppojen hinnat listaavan Hintaoppaan tilastoista selviää, että viime vuoden ”Mustana perjantaina” verkkokaupat laskivat hintojaan enemmän kuin minään muuna päivänä.

Kuva: 5 000 suosituimman tuotteen hintakehitys 2015: Black Fridayn vaikutus näkyy selvästi.

”Moni odottaa joulun jälkeisiä alennusmyyntejä, mutta ainakin elektroniikkaostokset kannattaa hoitaa mieluummin Black Fridayna. Parhaat kaupat tehdään tänäkin vuonna varmasti jo ennen joulua”, sanoo Hintaopas.fi:n Kristen Holt.

Hintaoppaan vuoden 2015 tilastojen mukaan esimerkiksi Blu-Ray -soittimien keskihinta laski yli 25 prosenttia. XBox Onen ja DVD-soitinten keskihinta laski yli 15 prosenttia ja PlayStationin reilusti yli 10 prosenttia.

Kuva: Tuotekategorioiden keskihintojen kehitys kahden vuorokauden aikana, Black Fridayna 2015.

Hintaopas listaa 400 kotimaisen verkkokaupan tarjonnan, sisältäen yli 2,5 miljoonan tuotteen hinnat. Black Fridayn aikana joka viidennen tuotteen hintaa laskettiin. Viisi prosenttia kaikista tuotteista oli myynnissä jopa 20 prosentin alennuksella.

Black Friday on lähtöisin Yhdysvalloista ja sitä pidetään yleisesti kauppojen joulusesongin lähtölaukauksena. Se sijoittuu aina kiitospäivän perään ja tänä vuonna Black Friday on 25.11. Nimi viittaa kirjanpidossa voiton kirjaamiseen käytettyyn mustaan väriin.

Muihin Pohjoismaihin, kuten Norjaan ja Ruotsiin, ilmiö on vakiintunut jo muutama vuosi sitten. Viime vuonna suosituimpia verkkokauppoja jopa kaatui Black Fridayn kävijäpiikin takia.

”Norjassa ja Ruotsissa Black Fridayn hetkellistä halpuutusta osataan jo odottaa. Vertailusivustomme on osoittautunut kattavaksi paikaksi etsiä halvinta ostospaikkaa. Kun hintatilastoissa näkyy syvä railo, tapahtuu kävijätilastoissamme roima piikki”, kertoo Holt, joka vastaa myös Ruotsin ja Norjan Prisjakt-sivustoista.

Kuva: Tuotekategoriat, joissa suuri määrä tuotteita oli yli 10 prosentin alennuksessa Black Fridayn aikana.

Erityisesti pelikonsoli & peli -paketin ostoa harkitsevan kannattaa tänäkin vuonna pitää hintoja silmällä. Viime vuonna kolmasosaa paketeista tarjottiin yli 10 prosentin alennuksella. Myös mobiilikaiuttimia ja televisioita oli paljon tarjolla yli 10 prosentin alennuksella.

Seuraa täältä verkkokauppojen hintahulinaa Black Fridayna: http://hintaopas.fi/parhaat_tarjoukset/

Lisätietoa:

Kristen Holt, markkinointijohtaja, Hintaopas.fi, +47 990 91 095, Kristen.holt@prisjakt.no

Essi Isomäki, viestintätoimisto Netprofile, +358 40 572 4648, essi@netprofile.fi

Hintaopas

Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 400 suomalaisen ja ulkomaisen verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu pyrkii kattamaan kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Kuluttajilla on mahdollisuus antaa tuotteille sekä verkkokaupoille arvosanoja. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla useissa maissa. Kasvava yritys työllistää tällä hetkellä 120 henkilöä. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group. Lisätietoja: www.hintaopas.fi.