• NETPROFILE/

Internetin tietoturvatilanne: hyökkäykset pieniä yrityksiä vastaan nousussa, roskaposti laskussa

- Tietoturvayhtiö Symantec julkaisi vuosittaisen katsauksensa netin turvauhkista

Tiedotusvälineille 16.4.2013

Kohdistetut eli jotakin tiettyä yritystä tai organisaatiota vastaan suunnatut hyökkäykset ovat lisääntyneet internetissä, selviää tietoturvayhtiö Symantecin vasta julkaisemasta Internet Security Threat Report -raportista.

Hyökkäyksiä kohdistettiin yhä innokkaammin erityisesti pieniin yrityksiin. Joka kolmas kohdistettu hyökkäys oli suunnattu alle 250 hengen yrityksiä vastaan, kun sitä edellisenä vuonna niiden osuus oli alle viidennes.

Kyberrikollisia houkuttaa pienissä yrityksissä näiden suuryrityksiä heikommat suojaukset ja tietoturvakäytännöt. Usein pientä yritystä käytetään kiertotienä, jonka kautta yritetään päästä jonkin isomman organisaation kimppuun.

"Kyberrikolliset eivät ole hidastamassa tahtiaan eikä heidän kekseliäisyydellään ole rajoja, kun he kehittävät yhä uusia keinoja tiedon varastamiseen. Hyökkäysmenetelmät kehittyvät yhä hienostuneemmiksi ja tietojärjestelmät muuttuvat yhä monimutkaisemmiksi. Tämä pakottaa organisaatiot suhtautumaan tietoturvaan ennakoivasti", Symantecin tietoturva-asiantuntija Erkko Skantz sanoo.

Symantec havaitsi tutkimuksissaan myös, että yli puolessa maailman verkkosivustoista on korjaamattomia haavoittuvuuksia, jotka voivat vaarantaa käyttäjän. Neljäsosassa sivustoista paikkaamattomat haavoittuvuudet ovat vakavuudeltaan kriittisiä. Yli puolet haittaohjelmia levittävistä sivustoista on hyvämaineisia ja luotettuja.

"Hyvämaineiset verkkosivustot kääntyvät meitä vastaan ja luottamus internetiin rapisee. Esimerkiksi Suomessakin näkyvä Poliisi-kiristyshaittaohjelma tarttuu usein hyvämaineiselta verkkosivustolta", Skantz sanoo.

Raportti on ladattavissa osoitteessa http://www.symantec.com/security_response/publications/threatreport.jsp

Muita keskeisiä löydöksiä:

- Roskapostin määrä väheni miltei kolmanneksella - sähköpostin sijaan suositaan yhä enemmän sosiaalisen median palveluita. Jäljelle jääneestä roskapostista noin puolet mainosti aikuisviihde- ja treffipalveluita.

- Kyberrikolliset pyrkivät ensisijaisesti varastamaan tietoa ja saamaan sen avulla taloudellista hyötyä. Vuonna 2012 suosituimmaksi hyökkäyskohteeksi nousi valmistava teollisuus, kun aiemmin se oli julkinen sektori.

- Älypuhelimiin ja muihin mobiililaitteisiin suunnatut haittaohjelmat lisääntyivät lähes 60 prosenttia. Eniten näitä on Android-käyttöjärjestelmässä.

Erkko Skantz

tietoturva-asiantuntija, Symantec Finland Oy

Sähköposti: erkko_skantz@symantec.com

Symantec

Symantec on maailman johtava tietoturvallisuus-, varastointi- ja järjestelmänhallintaratkaisujen tarjoaja. Se auttaa käyttäjiä ja organisaatioita turvaamaan ja hallinnoimaan kaikkea tietoa. Ohjelmistomme ja palvelumme suojaavat käyttäjälle tärkeää tietoa paremmin ja tehokkaammin niin, että käyttäjä voi huoletta käyttää ja varastoida tietoa paikasta riippumatta. Lisätietoa: www.symantec.com.