Joensuulainen optiikkayritys Nanocomp laajentaa Hongkongiin

- Käänteinen versio Kiina-ilmiöstä: valmistus Suomessa, vienti Kiinaan

Lehdistötiedote 23.4.2013

Voimakkaasti kasvava joensuulainen nano-optiikan suunnittelija ja valmistaja Nanocomp laajentaa toimintojaan Hongkongiin. Nopeasti kasvaneen viennin vuoksi yhtiö päätti perustaa toimiston lähemmäs asiakkaitaan. Yhtiön liikevaihto kertyy lähes kokonaan Aasiasta, josta on tullut koko maailman kulutus- ja muunkin elektroniikan valmistamisen keskus. Suunnittelu, valmistus ja johto säilyvät Suomessa.

Nanocomp suunnittelee ja valmistaa nano-optisia komponentteja, joilla valon kulkua voidaan ohjata ja hallita äärimmäisen tarkasti, nanometrien mittakaavassa. Tuotteita käytetään esimerkiksi mobiililaitteiden näytöissä, salamavalojen linsseissä, valaisimissa ja merkkivaloissa sekä erilaisissa mittalaitteissa ja konenäkösovelluksissa.

Nano-optiikan markkinat kasvavat nopeasti ja uusia sovelluskohteita löydetään jatkuvasti. Esimerkiksi kulutuselektroniikassa alkavat kosketuskäyttöliittymien rinnalla yleistyä elekäyttöliittymät, jotka reagoivat ihmisen eleisiin ja ruumiinliikkeisiin. Tällaiset käyttöliittymät tarvitsevat toimiakseen kehittyneitä optisia järjestelmiä, joilla esimerkiksi luodaan ihmissilmälle näkymätön valoverkko, jota vasten kamera voi tunnistaa ja laskea näkemänsä liikkeen.

Ensimmäisessä vaiheessa Nanocompin Hongkongin toimisto keskittyy nykyisten asiakkaiden tekniseen tukeen, myöhemmin myös myyntiin ja markkinointiin.

”Tutkimus ja tuotekehitys, suunnittelu ja tuotanto pysyvät kokonaisuudessaan Suomessa. Meidän suurin kilpailuetumme on se, että hallitsemme koko ketjun optiikan suunnittelusta tuotannon kautta aina leikkaamiseen ja jatkokäsittelyyn saakka. Tämä näkyy asiakkaillemme toimitusvarmuutena ja -nopeutena”, Nanocompin toimitusjohtaja Veli-Pekka Leppänen sanoo.

Perinteisesti optiikkaa on valmistettu ruiskuvalumenetelmällä, mutta Nanocomp käyttää itse kehittämäänsä tekniikkaa, jolla optiikka voidaan painaa rullalla hieman samaan tapaan kuin painokone toimii. Menetelmä on kustannustehokas ja peittoaa tuotannon laadussa selkeästi perinteiset teknologiat.

Nanocompin liikevaihto oli päättyneellä tilikaudella noin 6 miljoonaa euroa ja voimakkaassa kasvussa.

Nanocomp

toimitusjohtaja Veli-Pekka Leppänen

puhelin: 0400 127680

sähköposti: veli-pekka.leppanen (at) nanocomp.fi

Nanocomp Oy Ltd on mikro- ja nanofotoniikkaan erikoistunut yritys, joka tarjoaa asiakkailleen kattavan palvelukokonaisuuden suunnittelusta massavalmistukseen. Valmistus pohjautuu rullalta-rullalle -teknologiaan.