Kaasukunkku avaa grillikauden turvallisesti

Helpot turvaniksit kesäkokkaajille, veneisiin ja karavaanareiden kaasun käyttöön

Tiedotusvälineille 8.4.2015

Johtava kaasuyhtiö AGA käynnistää kesäksi turvallisuuskampanjan, jotta grilliherkkujen kokkaus kaasulla sekä kaasujääkaappien ja -lämmittimien käyttö matkailuajoneuvoissa ja veneissä sujuisi vahingoitta tänäkin vuonna.

- Vakavia nestekaasuonnettomuuksia sattuu vuosittain melko vähän, sillä nestekaasulaitteisiin liittyvä turvallisuustekniikka on parantunut. Jokainen onnettomuus on kuitenkin liikaa, selittää turvallisuusasiantuntija Venla Kanko AGA:lta.

- Haluamme #kaasukunkku-kesäkampanjallamme muistuttaa helpoista nyrkkisäännöistä, joilla jokainen pystyy varmistamaan turvallisen grillikauden, hän jatkaa.

Vuosina 2007-2014 kaasun käytöstä tai kaasukäyttöisen laitteen viasta aiheutuneiden tulipalojen lukumäärä on pysynyt noin 40:ssä joka vuosi. Vertailun vuoksi esimerkiksi sähköpaloja sattuu 1 800 vuodessa. Suurin osa kuolemaan johtaneista nestekaasun käyttöön liittyvistä onnettomuuksista on ollut häkämyrkytyksiä. Veneilijöille ei sattunut viime vuonna yhtään kaasusta johtuvaa onnettomuutta. Asuntovaunu- tai matkailuautopaloja tapahtui kahdeksan.

Tänä keväänä grillauskauden alkajaisiksi AGA:n hauska nettitesti kaasukunkku.aga.fi -sivulla palauttaa mieleen tärkeimmät turvaohjeet ja jakaa bloggaajien herkullisimmat grillireseptit. Testi palkitsee turvallisen käytön tuntijat “Kaasukunkku”-arvonimellä. Kaasukunkkujen kertymistä eri paikkakunnille seurataan myös koko kesän ajan AGA:n nettikampanjassa.

Kaasulaitteiden turvallisuuden tarkistus kauden aluksi on helppoa.

- Nestekaasulaitteet ja -varusteet kannattaa tarkistaa vuosittain. Kauden alussa letkuihin ja liitoksiin voi suihkuttaa AGA:n vuodonilmaisinsuihketta (AGA TL4 spray) tai sivellä niihin saippuavettä. Jos liitos vuotaa, näet sen saippuaveden kuplintana, turvallisuusasiantuntija Venla Kanko AGA:lta neuvoo.

Kaasuletkun kunto tarkistetaan taittamalla se jyrkälle mutkalle. Jos taitteessa näkyy hiusmurtumia, letku on vaihdettava uuteen.

- Kaasuvuodot voi havaita nestekaasuun lisätystä hajusteesta. Silti sisätiloissa, joissa käytetään nestekaasua, olisi hyvä olla kiinteä kaasuhälytin, Venla Kanko suosittelee.

- Jos tunnet kaasun hajua sisätiloissa, sulje pullon venttiili heti. Tuuleta huone avaamalla ikkunat ja ovet.

Myös kaasun käyttöturvallisuuden säännöt ovat yksinkertaiset.

Kaasupullon tulisi olla aina pystyasennossa: käytön, säilytyksen ja myös kuljetuksen aikana. Pulloa pitää säilyttää hyvin ilmastoidussa tilassa, jossa pullon lämpötila ei pääse kohoamaan yli +40° C. Älä pidä pulloa kotona tai kesäkeittiössä lähellä lämpeneviä pintoja, kuten liesiä tai lämpöpattereita. Grillatessa pullon paikka ei ole kuuman grillin alla, vaan se pitää nostaa grillin viereen. Pullon pintalämpötila ei nimittäin koskaan saisi ylittää +40° C.  Kotitalouskäytössä oikea käyttöpaine on 30 mbar.

Lisätietoja antaa AGA / turvallisuusasiantuntija Venla Kanko, puh. 010 2420092 ja s-posti venla.kanko@fi.aga.com

Turvallisuusohjeita myös TUKES:in nettisivuilla ja FB-sivuilla sekä oppaassa http://www.tukes.fi/tiedostot/vaaralliset_aineet/esitteet_ja_oppaat/kayta_nestekaasua_oikein_opas.pdf

Oy AGA Ab on osa Linde Groupia, joka on maailman johtavia teollisuuskaasu- ja teknologiayhtiöitä. Linde Groupilla on noin 65 500 työntekijää noin 100 maassa. Suomen AGA on osa Linde Groupin Pohjois-Euroopan yksikköä, johon kuuluvat kaikki Pohjoismaat sekä Baltian maat. AGA on alueensa johtava teollisuuskaasujen toimittaja, jonka kokonaisratkaisuihin sisältyvät mm. kaasut, kaasulaitteistot, prosessiosaaminen sekä koulutus- ja huoltopalvelut. AGAn kehittynyt kaasuteknologia auttaa asiakkaita parantamaan kannattavuutta, turvallisuutta ja laatua sekä suojelemaan samalla ympäristöä. Lisätietoja my.aga.fiwww.aga.fi ja www.linde.com.