• NETPROFILE/

Kansainvälistyminen tavoitteena? 4 vinkkiä sähköisen kaupankäynnin laajentamiseen suomalaisyrityksille

Uusille markkinoille laajentaminen on loistava tapa kasvattaa tuloja ja asiakaskuntaa. Vaikka jokainen yritys on erilainen, kansainvälisen kaupan menestykseen on neljä keskeistä askelta.

1. Tunnista kansainvälisten markkinoiden potentiaali

On helppoa tarkistaa digitaalisen verkkokaupan volyymi tietyssä maassa, mutta se on vasta lähtökohta. Volyymia kannattaakin verrata väestön määrään. Tarkista, voivatko digitaaliset ja logistiset valmiudet tukea ennakoitua suurempaa kasvua.

Tutki myös geopoliittista ympäristöä varmistaaksesi, että olosuhteet ovat kunnossa. Näin varmistat, että käytät resurssejasi yrityksesi perustamiseen markkinoilla, jotka tuottavat parhaan tuoton sijoituksellesi.

”On myös ratkaisevan tärkeää ymmärtää, kuinka hyvin mahdolliset kuluttajat tuntevat brändisi. Jos tuotemerkkisi on suhteellisen tuntematon, ota huomioon tunnettuuden lisäämisen kustannukset, aika ja vaivannäkö”, Salesforcen Regional Success Architect Holly Dresden sanoo.

2. Ymmärrä kansainvälisen verkkokaupan haasteet

Maailmanlaajuisen verkkokaupan laajentuminen mihin tahansa maahan tuo mukanaan haasteita ja monimutkaisuutta. Niiden ymmärtäminen alusta alkaen auttaa valmistautumaan kasvuun ja pitämään kustannukset minimissä laajentuessasi. On otettava huomioon mahdolliset tullit ja verot. Lisäksi integroituminen paikallisiin digitaalisen kaupan alustoihin voi olla hankalaa.

Tehokkainta on kohdistaa toiminta ensin pieneen määrään strategisesti tärkeitä maita, joissa on paljon kasvupotentiaalia. Täydennä loput markkinat kolmannen osapuolen kansainvälisellä toteutuspalvelulla. On parasta, jos valitsemasi kumppani voi hallita kaikkea back-end-toimitusta puolestasi”, Dresden vinkkaa.

Palveluntarjoajan ominaisuuksiin tulisi kuulua maksut, toteutus, tullimaksut, tullit ja verosäännösten noudattaminen, ja sen tulisi tarjota vähäriskinen vaihtoehto monien markkinoiden testaamiseen. Jos näin ei ole, nämä ovat kustannuksia – ja riskejä – jotka on hallittava itse.

3. Paikallistaminen markkinoiden mukaan

Kun olet päättänyt, että markkinoille on mahdollista päästä, syvenny kuluttajiin. Lokalisoidun kokemuksen tarjoaminen on paljon muutakin kuin sivuston kääntäminen paikalliselle kielelle. Se on minimi.

”Kieli on tärkein näkökohta lokalisoinnissa. Huono käännös voi olla suuri este menestykselle ulkomaisilla sivustoilla. Muita tekijöitä ovat esimerkiksi erilaiset osoitemuodot ja erilaiset kassa-asetukset”, Dresden kertoo.

Harkitse myös erillisten tuotekuvien käyttöä, joissa on paikallisia malleja. Myös kampanja-ajat on syytä ajoittaa esimerkiksi alueellisten juhlapyhien ja vuodenaikojen erityispiirteiden mukaan.

Kun sosiaalisen median alustoilla tapahtuva kaupankäynti on kasvussa, on tärkeää ymmärtää eri alueiden sosiaalisten alustojen erityispiirteet kohdemaassa.

Lokalisoinnin tarkistuslista

• Päätä lähestymistapa kampanjoihin. Onko se universaali vai maakohtainen?
  • Harkitse tuoteluetteloasi ja varastovalikoimaasi. Myydäänkö yhdessä keskusvarastossa samoja tuotteita kaikissa kohdemaissa vai onko maittain yksinoikeustuotteita?
  • Kehitä hinnoittelustrategia. Onko tuotteen hinta sama kaikilla alueilla?
  • Määrittele tiimiesi muoto ja koko. Onko teillä yksittäisiä tiimejä kussakin maassa? Minkä kokoisia ne ovat ja millainen on niiden verkkohallintataitojen taso?
  • Selvitä sosiaalisen median alustat ja suuntaukset, jotka ovat vallitsevia kohteena olevalla alueella.

4. Määritä maksutavat

Maksustrategiat ja verot ovat kaksi monimutkaisinta tekijää, jotka vaikuttavat maailmanlaajuisen verkkokaupan laajentumiseen. Käsittele näitä paikallisesti lainsäädännön, maksutyyppien monimuotoisuuden ja kuluttajien mieltymysten perusteella.

Analysoi kohdemarkkinasi ymmärtääksesi ja tarjotaksesi parasta maksutapayhdistelmää.

Jos haluat käyttää erilaisia maksustrategioita, sinun on hyvä työskennellä sellaisen verkkokauppa-alustan kanssa, joka tukee markkina-alueellaan kaikkien johtavien palveluntarjoajien maksuvaihtoehtoja. Näin asiakkaat voivat maksaa paikallisessa valuutassa haluamallaan maksutavalla.

Lisäksi sinun on ehkä perustettava paikallinen pankkitili ulkomailla. Muista saattaa koko hakuprosessi päätökseen mahdollisimman aikaisin, jotta kaikki järjestelmät ovat valmiina, kun sivustosi on valmis käynnistymään.

”On miljoona asiaa, jotka voivat estää lanseerauksen, turhauttaa asiakkaita tai tehdä suunnitelmat tyhjäksi. Laajentuminen uusille markkinoille on kuitenkin yrityksellesi loistava tapa kasvattaa tuloja ja asiakaskuntaa”, Dresden kiteyttää.