Kopterit, lennokit ja miehittämättömät ajoneuvot vuoden 2016 hittejä CES-messuilla

Lehdistötiedote 5.1.2016

Nelikopterit ja muut miehittämättömät lennokit ovat saavuttaneet viime vuosina valtaisan suosion. Harrastajien leluista on tullut vakavasti otettavia työkaluja esimerkiksi urheilun, matkailun, kiinteistönvälityksen, pelastustoimen ja lainvalvonnan aloilla. Menestyskulku näkyy myös huomenna käynnistyvässä kuluttajaelektroniikan jättitapahtumassa CESissä.

Las Vegasissa 6. - 9. tammikuuta järjestettävän CES-tapahtuman miehittämättömien ajoneuvojen osasto on levittäytynyt yli 2300 neliömetrin alueelle, mikä tarkoittaa huimaa 200 prosentin kasvua viime vuoteen verrattuna. Kun vuonna 2015 näytteilleasettajia oli 16, nyt mukana on kaikkiaan 27 yritystä.

”Lennokit ovat vallanneet markkinat ja ovat nyt yksi nopeimmin kasvavista teknologioista sekä maailmanlaajuisesti että CESissä”, sanoo CES-messut järjestävän Consumer Technology Associationin (CTA) pääjohtaja Gary Shapiro. ”Tämä todella mullistava teknologia luo uusia työpaikkoja, parantaa ihmisten elämänlaatua ja muuttaa tavan, jolla bisnestä tehdään”.

CTA:n markkinatutkimusten mukaan 2015 oli lennokkien läpimurtovuosi. Joulunajan myynniksi arvioidaan 400 000 lennokkia, ja Yhdysvalloissa alan koko vuoden liikevaihdoksi tullee lähes 105 miljoonaa dollaria eli 52 prosenttia vuotta 2014 enemmän.

CTA uskoo, että – lainsäädännön sen salliessa – seuraavien 20 vuoden aikana päästään tilanteeseen, jossa miehittämättömät lennokit tekevät Yhdysvalloissa yli miljoona lentoa päivässä.

CTA järjestää vuosittain CES-messut, joka on maailman suurin kuluttajateknologiaa ja siihen liittyviä sovelluksia esittelevä tapahtuma. Las Vegasissa 6. – 9. tammikuuta 2016 järjestettävässä tapahtumassa on yli 3600 näytteilleasettajaa. Lisätietoja messuista on osoitteessa CESweb.org.

Toni Stubin, Netprofile, toni@netprofile.fi, 040 865 6560

Tietoja CESistä
CES on kuluttajateknologian vaikuttajien kohtaamispaikka, joka on toiminut innovaatioiden ja teknisten läpimurtojen näyttämönä jo yli 40 vuoden ajan. CES on suurin tämänkaltainen konkreettisia tuotteita kaikilta kulutuselektroniikan alueilta esittelevä tapahtuma. CESin tuottaja ja omistaja on Yhdysvaltain kuluttajateknologiayrityksiä edustava CTA (Consumer Technology Association). Tapahtuma kokoaa maailman bisnesjohtajat ja edelläkävijät yhteiseen foorumiin, jossa käsitellään toimialan keskeisimpiä puheenaiheita. CESiä voi seurata osoitteessa www.CESweb.org ja sosiaalisessa mediassa.