Kortti kelpaa pian kolehtiinkin

Joulukuussa Lauttasaaren kirkossa Helsingissä kokeillaan iZettle-kortinlukijaa kolehdin keräämiseen. Kortilla voi lahjoittaa hyvään kohteeseen, vaikka käteinen olisi jäänyt kotiin.

Lehdistötiedote  10.9.2014

Kolehdin keruu Suomen kirkoissa hoituu yhä samalla tavoin kuin aina ennenkin – laittamalla kolikoita haaviin. Yhä useamman kirkossakävijän taskussa on kuitenkin kolikoiden sijaan vain pankki- tai luottokortti. Suomen Lähetysseura on päättänyt tarjota myös heille vaihtoehdon kolehtiin osallistumiselle.

iZettlen kotimaassa Ruotsissa kolehtia on jo kerätty kirkoissa tällä tavoin. Monet hyväntekeväisyysjärjestöt myös Suomessa ovat kokeneet kevyen maksupäätteen käteväksi esimerkiksi myyjäisissä ja katukeräyksissä.

”Olemme keskustelleet maksupäätteiden tuomisesta kirkkoon useammankin seurakunnan kanssa, sillä korttimaksaminen on selvästi tämän päivän juttu. On mielenkiintoista nähdä, kuinka seurakuntalaiset ottavat uuden maksutavan käyttöön”, Suomen Lähetysseuran viestintäjohtaja Iiris Kivimäki sanoo.

iZettle on kämmenen kokoinen, langattomasti älypuhelimen tai tablettitietokoneen kanssa käytettävä kortinlukija. Sovelluksella maksajan on mahdollista valita, mihin kohteeseen roponsa antaa. Kolehtia kerätään ennen joulua Kauneimmat joululaulut -tilaisuudessa kehitysmaiden äideille ja lapsille. Adventtina on niin sanottu virallinen kolehti, joka osoitetaan tänä vuonna aids-työhön.

”Kokemuksemme Ruotsissa ovat osoittaneet, että lahjoitusten summat kasvavat, kun voi maksaa kortilla. iZettle on suunniteltu pienyrityksille, mutta on hienoa huomata, että siitä on apua myös hyväntekeväisyydessä”, iZettlen Suomen myynnistä vastaava Tommi Huovinen kertoo.

Tommi Huovinen, iZettlen Suomen edustaja+358 40 681 1441, tommi@izettle.com

iZettle tekee maksamisesta yksinkertaista sekä maksajalle että maksun saajalle. Mobiililaitteeseen liitettävä iZettlen kortinlukija on helppo ja nopea ottaa käyttöön niin yksityishenkilöille kuin pienyrityksillekin. Vuonna 2010 perustetun yrityksen pääpaikka on Tukholmassa. Lisätietoja http://www.izettle.fi/