Linda Liukkaalle Koodia Suomesta ry:n Suomalaisen koodin edistäjä 2015 -palkinto

Julkaisuvapaa 22.9.2015 klo 20.00

Lastenkirjailija ja koodauksen puolestapuhuja Linda Liukas on palkittu tänään 22.9. Suomalaisen koodin edistäjä -palkinnolla. Nyt ensimmäistä kertaa jaettu huomionosoitus myönnetään henkilölle, joka on poikkeuksellisen ansiokkaasti edistänyt suomalaista ohjelmistoalaa.

Palkinnon jakoi Koodia Suomesta ry, jonka tavoite on edistää kotimaista ohjelmistokehitystä. Yhdistyksen hallinnoima ja myöntämä Koodia Suomesta -tunnus kertoo, että tunnusta käyttävä yritys teettää ohjelmointityönsä Suomessa ja myös maksaa veronsa Suomeen. Tammikuussa lanseeratun tunnuksen on ottanut käyttöön jo yli 320 yritystä.

Tuomaristo perustelee Liukkaan palkitsemista hänen merkittävällä henkilökohtaisella panoksellaan, joka murtaa luutuneita käsityksiä koodauksesta vain nuorten miesten juttuna. Liukkaan perustama ja kansainväliseksi laajentunut Rails Girls -yhteistö on tutustuttanut tuhansia tyttöjä ja naisia ohjelmointiin ja tietotekniikkaan. Kansainvälisen huippusuosion saavuttanut Hello Ruby -kirja taas innostaa lapsia ohjelmoinnin pariin.

“Liukas on häkellyttävän innostava koodauksen evankelista. Hän ei ainoastaan puhu, vaan on rohkeilla ja raikkailla näkökulmilla sekä keinoilla tuonut koodausta tutuksi kaikille sukupuolesta ja iästä riippumatta. Haluamme kiinnittää huomion Lindan merkittävään työhön, jolla uskomme olevan kauaskantoiset seuraukset suomalaiselle yhteiskunnalle”, perustelee tuomariston puheenjohtaja ja Koodia Suomesta -tunnuksen isä Pasi Kovanen Vincit Oy:stä.

"Olen erittäin otettu Koodia Suomesta -yhdistyksen tunnustuksesta. Suomessa on luotu valtavan iso osa siitä koodista, joka mahdollistaa nykyisen teknologiamaailmamme: SSH, IRC, Git, Linux, MySQL ja laajemmin pohjoismaiset PHP, Rails, Skype ja Kazaa ovat kaikki koodia, joka muuttaa maailmaa joka päivä. On tärkeää, että kerromme tästä kaikesta aikuisille, mutta erityisesti lapsille. Toivon, että suomalaiset ohjelmoijat ovat tulevaisuudessa lasten idoleita. Voisimme viettää liputuspäivää Linus Torvaldsille, ja jokaisella luokalla olisi tyttöjä, jotka haluaisivat isona Grace Hopperiksi”, Linda hehkuttaa suomalaista osaamista ja tulevaisuuden kuvaa.

Pasi Kovasen lisäksi valinnan tehneeseen tuomaristoon kuuluivat Netprofile Finland Oy:n perustaja Christina Forsgård, kansanedustaja Jyrki Kasvi, Blancco Oy:n perustaja Kim Väisänen sekä COSS ry:n toiminnanjohtaja Timo Väliharju.

www.koodiasuomesta.fi

Koodia Suomesta ry