Lubor laajentaa työpankkitoimintaa pitkäaikaistyöttömien auttamiseksi

-Tavoitteena työllistyminen avoimille työmarkkinoille mahdollisimman pienillä julkisilla tuilla

Tiedotusvälineille 25.11.2014

Suomalainen henkilöstöpalveluyritys Lubor laajentaa työpankkitoimintaansa Suomessa. Pitkäaikaistyöttömien työllistämiseen tähtääviä palveluita on jatkossa saatavilla Keravan, Lahden, Porin, Tampereen, Turun, Oulun ja Vantaan alueilla. Uutena toimialana mukaan tulee hoiva-alan työpankkitoiminta. Tuloksena syntyy Suomen suurin työpankkiryhmittymä.

Sosiaali- ja terveysministeriön vetämä työpankkikokeilu pyrkii helpottamaan osatyökykyisten ja pitkäaikaistyöttömien sekä muiden heikossa asemassa olevien työllistymistä. Vuonna 2013 työpankkitoiminta auttoi jo useita tuhansia pitkäaikaistyöttömiä, nuoria, maahanmuuttajia ja osatyökykyisiä saamaan työpaikan.

”Työpankkikokeilu saa Luborin laajentumisesta merkittävän piristysruiskeen. Olemme kaivanneet lisää potkua työpankkitoiminnan laajentumiseen ja lisää toimijoita nykyisten työpankkiyritysten rinnalle. Erityisen tyytyväisiä olemme siitä, että työllistämistoiminta lisääntyy yksityisen yritystoiminnan kautta”, kertoo johtaja Heikki Palm sosiaali- ja terveysministeriöstä.

”Työpankkitoiminnan tavoite on työllistää osatyökykyisiä ja pitkäaikaistyöttömiä avoimille työmarkkinoille mahdollisimman pienillä julkisilla tuilla. Terve liiketoiminta perustuu pääosin liiketoiminnan tuloihin, jota julkiset tuet vain täydentävät”, Heikki Palm jatkaa.

Työpankkitoimintaa järjestävät Lubor Oy ja Lubor Palvelut Oy kuuluvat valtakunnalliseen henkilöstöpalveluita tarjoavaan HR Yhtiöt -konserniin. Työpankkiasioissa palvelevia yhteyshenkilöitä on jatkossa kaikissa konsernin aluetoimipisteissä, minkä ansiosta pystytään tavoittamaan moninkertainen määrä työnhakijoita ja yrityksiä.

”Työpankkitoiminnan kautta on saatu todella hyviä tuloksia varsinkin pitkäaikaistyöttömien ja osatyökyisten työllistymisessä, kun sitä verrataan normaaliin henkilöstönvuokraukseen. Tulosten valossa näen työpankkipalveluiden tuottamiselle valtakunnallisesti todellista tarvetta”, sanoo kehitysjohtaja Tomi Lehto HR Yhtiöistä.

”Toivomme, että HR Yhtiöiden suunnitelman toteutumisen kautta sadat heikossa työmarkkina-asemassa olevat henkilöt pääsevät työnsyrjään kiinni”, Heikki Palm lisää.

Työpankkitoiminnan palveluja ovat alihankinta, henkilöstön vuokraus, rekrytointi ja oppisopimusjärjestelyt. Suurimpia työllistettäviä kohderyhmiä ovat osatyökykyiset alle 29-vuotiaat työttömät, pitkäaikaistyöttömät sekä maahanmuuttajat.

”Oppisopimuspalveluita kysytään yritysten vaikeista ajoista huolimatta. Oppisopimuksen kautta saadaan tekijöitä myös toimialoille, joille valmistuu vain vähän tai ei lainkaan työntekijöitä. Ehkä erikoisin esimerkki oppisopimuksen kautta löydetystä työntekijästä on koirahieroja”, Tomi Lehto kertoo.

Paavo Ässämäki, työpankin asiantuntija, Lubor Oy

Tomi Lehto, kehitysjohtaja, HR Yhtiöt Oy