LVM myönsi rahoituksen Palvelupaja FORGElle

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt 3,84 M€:n rahoituksen TIVITin vastuulla olevan digitaalisten palveluiden luonnin laboratorion, Palvelupaja FORGEn, käynnistämiseen. Rahoitus on myönnetty teollisen tutkimuksen hanketukena ja tavoitteena on nopeuttaa digitaalisten palveluiden liiketoiminnan kehittämistä laaja-alaisesti Suomessa. Palvelupaja FORGE avataan palvelukehityksen hankepilottien käyttöön jo kuluvan vuoden syksyllä ja se toteutetaan TIVITin ja CSC:n yhteistyönä.

Digitaaliset palvelut ovat keskeinen keino rakentaa uutta kasvua nopeasti kehittyvässä Internet-taloudessa. Tehokasta tapaa luoda uusia digitaalisia palveluita tarvitaan osana ICT-teollisuuden rakennemuutosta. Digitaaliset palvelut avaavat uusia mahdollisuuksia nostaa Suomen muiden vahvojen teollisuudenalojen kilpailukykyä. Niiden avulla voimme myös nostaa julkisten palvelujen tuottavuutta ja tukea avoimen datan liiketoiminnan kehitystä. Digitaalisten palveluiden luonnin osaamista tarvitaan siis kattavasti koko yhteiskunnassa.

Palvelupaja FORGE on palveluiden luonnin esikaupallisen vaiheen laboratorio, joka kokoaa palveluiden luonnissa tarvittavan teknisen alustan ja palvelumuotoilun tuen kansalliseen käyttöön Suomessa. Palvelupaja FORGE kehittyy koko ajan mm. TIVITin tutkimusohjelmissa tehtävän työn tuloksena ja se tarjoaa siten kansallisesti omaehtoisen ja mahdollisimman riippumattoman ympäristön kehittää myös omia palveluinnovaatioita ja tavoitella edelläkävijyyttä. Palvelupaja FORGEn yhteyteen syntyvä yhteisö luo yhdessä uutta digitaalisten palveluiden kulttuuria ja jakaa uusimmat virtaukset ja parhaat käytännöt – osaajat näyttävät mallia ja tekemällä oppii avoimen innovaation toimintaympäristössä.

”Internet-talous kehittyy ja markkinat jaetaan nopeasti. Suomen on otettava roolinsa tässä kehityksessä ja Palvelupaja FORGE on käytännön työkalu vauhdittaa palveluiden syntymistä. Suomen talouden tuleva kasvu löytyy digitaalisten palveluiden huomattavasti nykyistä laajamittaisemmasta tuotannosta ja käytöstä. Palveluista on tehtävä myös vahvistuva vientiala korvaamaan teollisen viennin supistumista sekä menetettäviä työpaikkoja”, sanoo TIVITin toimitusjohtaja Reijo Paajanen.

”Suomessa tehdään jo loistavia pelejä. Seuraavaksi valloitetaan digitaalisten palveluiden markkina. Nyt on aika koota yhteisölliset joukkueet erilaisten digitaalisten palveluiden luomiseksi ja maailman valloittamiseksi”, summaa hankkeen toteutuksen johtaja Jari Juopperi.

”Ympäristö, jossa akateeminen tutkimusyhteisö ja teollisuus voivat tehdä yhteistyötä samoilla pelisäännöillä, on tärkeä askel suomalaisen kilpailukyvyn lisäämiseksi”, tiivistää Pekka Lehtovuori CSC:stä.

Hankkeen seuraamista ja Palvelupaja FORGEn hyödyntämistä varten on avattu sivusto osoitteessa http://www.tivit.fi/palvelut/forge. Sivusto alkaa kehittyä heti elokuussa.

Tieto- ja viestintäteollisuuden tutkimus TIVIT Oy Reijo Paajanen, toimitusjohtaja
+ 358 50 1905, reijo.paajanen[at]tivit.fi

Jari Juopperi, johtaja FORGE
p. 040 506 8852, jari.juopperi[at]tivit.fi

CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Pekka Lehtovuori, kehityspäällikkö
p. 050 381 9723, pekka.lehtovuori[at]csc.fi

Tieto- ja viestintäteollisuuden tutkimus TIVIT Oy on digitaalisen liiketoiminnan strategisen huippuosaamisen keskittymä (SHOK). TIVIT luo tutkimuksen ja liiketoiminnan ekosysteemejä uuden osaamisen, liiketoiminnan ja työpaikkojen synnyttämiseksi. Toiminnan perustana ovat TIVITin omistavien yli 40 erikokoisen yrityksen, yliopiston ja julkisyhteisön määrittelemät strategiset tutkimusalueet. TIVIT kokoaa näiden alueiden hankkeita määrätietoisiksi tutkimusohjelmiksi, nostaa innovoinnin rimaa ja tavoitteita, vaikuttaa alan kansainvälisissä hankkeissa ja hakee toiminnalle vaikuttavuutta lisäävän kokonaisrahoituksen. Lisätietoa: www.tivit.fi.

CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy on valtion omistama, opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnoima voittoa tavoittelematon yhtiö. CSC tarjoaa tutkimuksen, opetuksen, kulttuurin ja hallinnon tarpeisiin tietoteknisiä palveluita ja resursseja. Tutkijat voivat käyttää Suomen laajinta tieteellisten ohjelmistojen ja tieteen tietokantojen valikoimaa sekä Suomen tehokkaimpia supertietokoneita Funet-tietoliikenneyhteyksien kautta. Lisätietoa: www.csc.fi