Miten naiset voivat johtaa ja menestyä miesvaltaisessa ympäristössä?

Huippunaisjohtajat jakavat vinkkinsä

TIEDOKSI MEDIALLE

Finanssiala on ollut perinteisesti äärimmäisen miesvaltainen ala. Naisten määrä finanssialalla on kuitenkin kasvanut voimakkaasti parin viime vuosikymmenen aikana. Nyt Salesforce, johtava asiakkuudenhallintaratkaisuja tarjoava yhtiö, on haastatellut naisjohtajia ja kerännyt heidän vinkkinsä siihen, kuinka naiset voivat johtaa ja menestyä miesvaltaisessa ympäristössä.

Vinkki 1: Verkostoidu ja pidä ääntä omista onnistumisistasi

“On tärkeää, että naisilla on turvallisia tiloja, joissa kehittää johtamistaitoja, verkostoitua ja tukea muita naisia. Naisverkostojen lisäksi on hyödyllistä kehittää hyviä suhteita monenlaisiin ja eri taustaisiin ihmisiin, hyödyntää heitä mentoreina ja kannustaa heitä.

Koskaan ei ole täydellistä aikaa ottaa riskiä tai hyödyntää tilaisuutta seuraavalle askeleelle urallasi. Älä pidättele itseäsi. Ole oma puolestapuhujasi ja investoi itseesi.

Meillä kaikilla on jotain jaettavaa seuraavalle sukupolvelle. Olipa toimialasi mikä tahansa, anna itsellesi – ja muille – aikaa, koulutusta ja tukea, jotta voit viedä urasi seuraavalle tasolle ja vaikuttaa.”

Michelle Feinstein, johtaja Salesforce Industriesin kansainvälisen varallisuuden ja varainhoidon osastolla

Vinkki 2: Puolusta itseäsi, onnistumisiasi ja menestystäsi

"Älä istu ja anna asioiden tapahtua. Kun tulin Mastercardiin yrityskaupan kautta, en jäänyt odottamaan, mikä roolini organisaatiossa olisi. Kerroin heti nykyisestä roolistani organisaatiossa ja kerroin, mitä halusin tehdä ja missä halusin kasvaa. Itseni puolustaminen johti mukavaan mahdollisuuteen, jota minulla ei ehkä muuten olisi ollut mahdollista saavuttaa.

Lopuksi, älä anna lauseen 'ei nyt' lannistaa sinua. Olemme kaikki kuulleet jonkin version tästä uramme aikana. Jos nyt ei ole oikea aika projektille, tehtävälle tai ylennykselle, jatka katsomista tuon oven taakse – ja muista, ettei ole vain yhtä ovea, josta voi astua sisään. Ymmärrä, että sinulla on monia mahdollisuuksia koko urapolkusi aikana, ja sinne pääsee useita reittejä pitkin."

Michelle Carter, varatoimitusjohtaja Mastercardin Pohjois-Amerikan neuvonantajien liiketoiminnan kehittämisen osastossa

Vinkki 3: Käytä aikaa kasvuun – vaikka se vaatisikin kalenterin tukkimista

"Aikaisemmin urallani työskentelin finanssiteknologiayrityksessä, kun se yhtäkkiä irtisanoi 80 prosenttia myyntitiimistään – ja minä jäin työttömäksi. Jälkikäteen ajateltuna se oli ensimmäinen tilaisuus työelämään astumiseni jälkeen, jolloin pystyin pysähtymään, pohtimaan ja miettimään, mihin suuntaan halusin mennä ja mikä olisi seuraava askeleeni.

Tässä vaiheessa elämääni verkostoituminen oli ratkaisevan tärkeää minulle ja seuraavalle urasiirrolle. Voi olla epämukavaa ottaa yhteyttä tuntemattomaan henkilöön ja alkaa rakentaa ammatillista verkostoa, mutta yksi suosikkisitaateistani on: 'Ole tyytyväinen siitä, että tunnet epämukavuutta'. Astu siis ulos mukavuusalueeltasi ja ota yhteyttä alallasi toimiviin henkilöihin, jotka inspiroivat sinua.

Varaa viikossasi aikaa verkostoitumiseen, oppimiseen, kasvuun ja rentoutumiseen. Tapaa mentori (tai anna itsellesi aikaa mentorina), pysy ajan tasalla alan uutisista, ulkoile tai vietä aikaa läheistesi kanssa. Luo kalenteriin varauksia näille aktiviteeteille, jotta tiimisi tietää rajasi ja nämä ajankohdat pysyvät häiriöttöminä. Tuottavimmat ihmiset ovat niitä, jotka voivat astua pois tietokoneidensa luota ja antaa takaisin ympärillään oleville."

Marissa Herr, varatoimitusjohtaja Fidelity Investmentsin teknologiakonsultoinnin osastolla

Vinkki 4: Muista, että epäonnistuminen on kriittinen osa kasvua

"Epäonnistuminen kasvattaa luonnetta ja opettaa paljon. Se voi jopa määritellä, kuka olet. Olin vastuussa uusien sisäisten toimintojen toteuttamisesta yrityksen asiakkuudenhallintajärjestelmään. Tehtäviini kuului varmistaa, että julkaisut onnistuivat ja että emme häirinneet toiminnallisuutta.

Useiden onnistuneiden julkaisujen jälkeen epäonnistuin – ja pahasti. Tiimini julkaisema koodi meni tuotantoon ja häiritsikin myyntiä. Virhe oli sisäinen, eikä se vaikuttanut asiakkaisiin. Tarvitsemamme kentät poistettiin, ja luulimme, että historialliset tiedot olivat kadonneet.

Otin täyden vastuun ja kerroin esihenkilölleni, miten tiimi työskenteli toiminnallisuuden ja tietojen palauttamiseksi. Se, mitä opin itsestäni vian jälkeen, oli suurin oppi. Esihenkilöni sanoi: "Minulla ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi noussut tiimin puolesta ja ottanut täyden vastuun virheestä ja vastannut ratkaisusta". Se kertoo paljon siitä, kuka olet ja miten johdat.

Voin soveltaa epäonnistumiseni oppeja ennakoivasti seuraavalla kerralla. Näitä asioita ei opi tai ajattele silloin, kun kaikki sujuu hyvin. Nojaa epäonnistumisiin ja tiedä, että ne vaikuttavat siihen ihmiseen ja ammattilaiseen, joka haluat olla."

Alicia Stone, KeyBankin liiketoimintateknologian johtava asiantuntija

Salesforce