Navigil julkistaa älykkään paikannuslaitteenpaikkatieto- ja seurantasovellusten perustaksi

Navigil TD230 yhdistää moniulotteisen paikkavahdin, ohjelmoitavat ominaisuudet ja minimoidun tiedonsiirtotarpeen

Älykkäitä paikannuslaitteita kehittävä ja valmistava suomalainen Navigil Oy tuo markkinoille uuden Navigil TD230 OEM Tracker –tuoteperheen. Pienikokoiset, erittäin vähän virtaa kuluttavat ja joustavasti erilaisiin tarpeisiin ohjelmoitavat paikannuslaitteet tarjoavat edistyksellisen perustan entistä monipuolisemmille ja edullisemmille paikkatieto- ja seurantasovelluksille. Ohjelmoitavuuden mahdollistama sulautettu älykkyys avaa uusia liiketoimintamalleja esimerkiksi henkilöturvallisuudessa, ajoneuvojen seurannassa, ajotietojen hallinnassa ja tallennuksessa sekä vakuutusaloilla.

Useimmat markkinoilla olevat paikannuslaitteet lähettävät jatkuvasti suuria määriä raakadataa palvelimelle analysoitavaksi. Älykkään ohjelmistonsa ansiosta Navigil TD230 käsittelee dataa jo sen kokoamisen yhteydessä ja lähettää palvelimelle vain merkitykselliset tiedot. Esimerkiksi autoon tai moottoripyörään asennettu laite voidaan ohjelmoida säilyttämään erityisen tarkkaa dataa onnettomuustilanteista ja niitä edeltävistä hetkistä sekä lähettämään kootut tiedot automaattisesti vakuutusyhtiöön.

Navigil TD230:n sulautettu älykkyys ja ohjelmoitavat toiminnallisuudet vähentävät dataliikennettä, mikä pienentää sekä tiedonsiirron kustannuksia, virrankulutusta että tarvittavia palvelin- ja tallennusresursseja. Navigilin kehittämän ainutlaatuisen ohjelmointiympäristön avulla paikkatieto- ja seurantapalveluiden tarjoajat voivat muokata laitteen ominaisuudet tarpeidensa mukaisiksi sekä päivittää niitä etänä GPRS-yhteyden välityksellä. Ohjelmoitavuus nopeuttaa uusien palvelujen ja sovellusten lanseerausta jopa kuukausilla.

”Sulautettu älykkyys vauhdittaa tuntuvasti paikannus- ja seurantaratkaisujen tuomista markkinoille ja entistä laajempaan käyttöön. Koska tiedon prosessointi tapahtuu suoraan itse laitteessa, paikannusratkaisut ovat aiempaa edullisempia käyttää ja niiden tarvitsemat palvelin- ja tallennusresurssit ovat minimaalisia”, kertoo Navigil Oy:n toimitusjohtaja Matti Räty.

Pienen virrankulutuksen ansiosta Navigil TD230 pystyy toimimaan pitkiäkin aikoja ilman latausta, vaikka se on yhteydessä palvelimeen säännöllisesti. Lepotilatoiminnon kehitystyössä on kiinnitetty paljon huomiota virrankulutukseen, joka on saatu alhaisimmillaan tasolle 200 uA / 3.7 V DC. Laite voidaan asettaa aktivoitumaan lepotilasta joko liikeanturin, ajastimen tai ulkoisen ärsykkeen herättämänä.

Navigil TD230:n kehittyneet geofencing-ominaisuudet mahdollistavat entistä monipuolisempien paikkavahtien suunnittelun ja käytön. Laitteeseen voi ohjelmoida jopa 5 000 ympyrän muotoista tai 200 monikulmion muotoista kartta-aluetta, joihin voi yhdistää aikaan, nopeuteen tai suuntaan liittyviä parametrejä. Laite osaa aktivoitua sijaintinsa, jonkin muun mittaustiedon, tietyn tapahtuman tai näiden yhdistelmän seurauksena. Tällaisia ovat esimerkiksi tietyltä alueelta poistuminen, määrätyn nopeusrajan ylittäminen tai aikaan sidotun liikkeen puuttuminen. Hälytyksen lähettämisen ohella laite pystyy suorittamaan tiedon pohjalta myös itsenäisesti ennalta ohjelmoituja toimenpiteitä.

Navigil TD230:n perusversiossa on valmiina yleisimmin seurantasovelluksissa käytetyt toiminnot. Laitteen evaluointipaketti on saatavana lokakuussa 2012 ja massatoimitukset alkavat marraskuussa. Tarkemmat tekniset tiedot löytyvät osoitteesta www.navigil.com.

Matti Räty, toimitusjohtaja, Navigil Oy
matti.raty@navigil.com
Puh. 0400 431 124

Anna Bessonova, Netprofile
anna@netprofile.fi
Puh. 0440 388 040

Navigil kehittää älykkäitä paikannuslaitteita paikkatietoon perustuvien palvelujen tarjoajille. Ohjelmoitavat, räätälöitävät ja langattomasti päivitettävät laitteet ovat heti tuotantovalmiita, mikä säästää kehitystyön kustannuksia ja nopeuttaa markkinoilletuloa. Sulautettu älykkyys tarjoaa perustan monipuolisille toiminnoille, vähentää tiedonsiirtotarvetta ja minimoi virrankulutuksen. Kehittyneet geofencing-ominaisuudet mahdollistavat innovatiivisia paikkavahtisovelluksia, jotka hyödyntävät yhtäaikaisesti jopa 5 000 kartta-aluetta ja muita mittaustietoja. Ainutlaatuisen ohjelmointiympäristön ansiosta Navigilin laitteet soveltuvat monipuolisiin paikkatieto- ja seurantaratkaisuihin esimerkiksi henkilöturvallisuudessa, ajoneuvojen seurannassa, ajotietojen hallinnassa ja tallennuksessa sekä vakuutusaloilla. Lisätietoja: www.navigil.com.