Netsin maksuraportti – mobiilimaksaminen nousussa, käteisen arvostus kasvaa

Netsin Pohjoismainen maksuraportti 2023 paljastaa maksamisen trendit Suomessa. Käteinen tekee yllättävää paluuta, mutta mobiilimaksaminen on kirinyt sen rinnalle. Ostoksia halutaan tehdä digi- ja kivijalkakauppaa yhdistellen. Kortti on edelleen Suomen suosituin maksutapa.

Käteisen arvostus kasvanut

Käteisen rahan suosio on laskenut Suomessa voimakkaasti viime vuosina, mutta nyt arvostus on uudessa nousussa. 60 prosenttia suomalaisista piti vuonna 2023 käteistä tärkeänä tai hyvin tärkeänä, kun vuotta aiemmin osuus oli 55 prosenttia. Tämä käy ilmi Netsin tuoreesta pohjoismaisesta maksuraportista.

”Käteisen arvostuksen kasvu saattaa heijastaa viimeaikaista keskustelua käteisestä huoltovarmuuden vahvistajana”, sanoo Netsin maajohtaja Suvi Ruoppa. ”Käteisen käyttö kaikissa Pohjoismaissa on kuitenkin maailman vähäisintä. Korkeasti digitalisoituneet pohjoismaiset taloudet suosivat vahvasti kortti- ja mobiilimaksamista.”

20 prosenttia suomalaisista maksaa kaupassa käteisellä päivittäin tai viikoittain. Muista Pohjoismaista Tanskassa käteisellä maksaa 17 prosenttia. Ruotsissa käteistä käyttävien osuus on 7 prosenttia ja Norjassa 6 prosenttia.

Mobiilimaksut kirivät käteisen rinnalle

Mobiilimaksaminen on noussut Suomessa yhtä suosituksi kuin käteinen. Jo 18 prosenttia suomalaisista maksaa mobiilimaksulla fyysisessä kaupassa päivittäin tai viikoittain.

MobilePayn asema Suomessa on vahva. Se on huomattavasti suositumpi kuin kansalliset mobiilimaksuratkaisut. 29 prosenttia suomalaisista käyttää MobilePayta. Myös Apple Payn (6 %) ja Google Payn (5 %) osuus on suurempi kuin suomalaisten mobiilimaksupalvelujen Pivo (4 %) ja Siirto (2 %).

”Mobiilimaksamista saattaa Suomessa hidastaa se, että pankit eivät ole keskittyneet edistämään yhtä ratkaisua kuten naapurimaissa,” Suvi Ruoppa sanoo. ”Kosketusvapaat maksutavat ovat nousussa, sillä ne tarjoavat kuluttajille helpon ja turvallisen maksukokemuksen. On selvää, että osa kuluttajista haluaa käyttää puhelinta lompakkona."

Itsepalvelukassojen ja uusien ostostapojen nousu

Kaupoissa uudet ostostavat, kuten ”osta ja nouda” sekä ”kerää ja skannaa” ovat löytäneet yleisönsä. Raportin mukaan jo 36 prosenttia suomalaista käyttää osta ja nouda -palveluita, ja 28 prosenttia pitää tärkeimpänä hyötynä jonotuksen välttämistä. Kuitenkin vain 4 prosenttia suomalaisista pitää tapaa helppona. Kerää ja skannaa -palvelua, joka on tarjolla suurissa päivittäistavarakaupoissa, käyttää 30 prosenttia suomalaisista kuluttajista.

”Uudet ostotavat yleistyvät. Parhaiten menestyvät ne kauppiaat, jotka onnistuvat yhdistämään fyysiset ja digitaaliset myyntikanavat luoden yhdenmukaisen ja sujuvan asiakaskokemuksen”, Suvi Ruoppa sanoo.

Kortti pitää kiinni kruunustaan

Kortilla maksaminen on edelleen maksutapojen kuninkaallinen. 94 prosenttia suomalaisista maksaa sillä päivittäin tai viikoittain fyysisessä kaupassa. Suosio selittyy myös tottumuksella.

Lähimaksua käyttää 77 prosenttia suomalaisista kuluttajista. Vastaava luku Ruotsissa on 86 ja Tanskassa 94 prosenttia. Suosion odotetaan kasvavan myös Suomessa ensi vuonna, kun 50 euron katto lähimaksuissa poistuu.

Netsin Pohjoismainen maksuraportti (Nordic Payment Report) on fyysisen kaupan toimijoille suunnattu vuotuinen raportti, joka käsittelee maksamista ja maksamiseen liittyviä aiheita. Sisältö perustuu neljässä Pohjoismaassa (Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska) tehtyyn kuluttajatutkimukseen, Netsin omaan korttitapahtumadataan sekä Netsin asiantuntijoiden näkemyksiin. Lataa koko suomenkielinen raportti täältä.

Lisätiedot:
Riikka Ahlberg
Head of MS Marketing Finland
+358 50 433 5025

Maksuratkaisujen toimittajana Nets painottaa yksinkertaisuutta ja turvallisuutta. Maksuratkaisujen tehtävä on luoda kasvua ja kehitystä ja tehdä eurooppalaisten pankkien, yritysten ja kuluttajien arjesta helpompaa. Lisätietoja osoitteessa www.nets.eu/fi-fi. Nets on osa Nexi-konsernia, joka on johtava eurooppalaisen maksuliikenteen toimija.