Operaattorijätti Orange sijoitti suomalaislähtöiseen peliyhtiöön G-clusteriin

Suomalaislähtöisen pelialan yrityksen G-clusterin emoyhtiö on saanut pääomasijoituksen suurelta monikansalliselta teleoperaattorilta Orangelta. Sijoituksen suuruutta ei julkisteta. G-clusterin aiempien sijoittajien joukossa ovat muun muassa suoritinvalmistaja Intel ja Japanin suurin teleoperaattori NTT.

Sijoituksen lisäksi G-cluster ja Orange uusivat yhteistyösopimuksensa, jonka mukaan G-cluster tarjoaa pilvipohjaista pelipalveluaan Orangen tv- ja internet-asiakkaille. Yhtiöt ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2012 lähtien.

”Pilvipohjainen pelaaminen on voimakkaasti kasvava ala. Oleellinen osa strategiaamme on tarjota asiakkaillemme laadukkaita, nopeisiin laajakaistayhteyksiin perustuvia palveluita”, Orangen strategiasta ja liiketoiminnan kehittämisestä vastaava johtaja Elie Girard sanoo.

”Olemme tehneet yhteistyötä Orangen kanssa jo jonkin aikaa. Nyt tehty sijoitus vahvistaa kumppanuutta ja nopeuttaa globaalia laajentumistamme”, G-clusterin perustaja ja toimitusjohtaja Erik Piehl sanoo.

G-cluster on Suomessa vuonna 2000 perustettu pelialan yritys. Yhtiö ei itse suunnittele pelejä, vaan kehittää verkko-operaattoreille tarkoitettua teknologia-alustaa, jolla pelejä voidaan jakaa pilvipalveluna televisioihin, älypuhelimiin ja muihin päätelaitteisiin. Yhtiön patentoidun teknologian perusajatus on siirtää valtaosa pelien vaatimasta raskaasta tietojenkäsittelystä ja laskennasta keskitettyihin datakeskuksiin. Näin voidaan tarjota kehittyneitä ja graafisesti näyttäviä pelejä erittäin kustannustehokkaasti televisioihin ja muihin päätelaitteisiin, joiden oma tietojenkäsittelykapasiteetti on vaatimaton.

G-cluster huolehtii alustansa kautta jaeltavien pelien lisensoinnista ja tarjoaa siten operaattoreille valmiin, helpon keinon laajentaa palveluvalikoimaa. G-cluster tarjoaa pelejä useimmilta merkittävimmiltä pelijulkaisijoilta, muun muassa Electronic Artsilta, Konamilta, Disneyltä, Ubisoftilta ja Warner Brosilta.

G-clusterin emoyhtiö G-cluster Global Corporation sijaitsee Japanissa. Suomen tytäryhtiö vastaa Euroopan toiminnoista. Espoon pääkonttorin lisäksi G-clusterilla on toinen toimisto Pariisissa. Pääosa tuotekehityksestä tehdään Suomessa. Emoyhtiöllä on lisäksi tytäryhtiö Yhdysvalloissa.

Erik Piehl

G-cluster / Oy Gamecluster Ltd

puhelin: 040 767 8964

sähköposti: erik.piehl@G-cluster.com

G-cluster on suomalainen pilviteknologiaa kehittävä yhtiö, jonka omistaa japanilainen G-cluster Global Corporation. G-cluster kehittää pilvipohjaista jakeluteknologiaa, jolla esimerkiksi pelejä ja videota voidaan välittää kustannustehokkaana verkkopalveluna erilaisiin päätelaitteisiin. G-cluster myy teknologiaansa perustuvaa pelikanavaa, johon sisältyvät myös pelilisenssit. Lisätietoja: www.gcluster.com/eng/.