Orange yhdistää merikarhut maakrapujen verkkoon

•     Luotettavat viestintä- ja datayhteydet mereltä yritysverkkoon
  •     Voidaan käyttää satelliittiyhteydellä (esim. VSAT) varustetuissa aluksissa

Lehdistötiedote 26.10.2015

Orange Business Services johtaa merenkulkualan digitaalista transformaatiota uudella Maritime Connect -tuotteella. Sen avulla laivayhtiöt voivat yhdistää laivastonsa saumattomasti yritysverkkoon ja tarjota internetyhteyden sekä miehistön että sovellusten käyttöön.

Maritime Connect on yhtenäinen ja käytetystä viestintäteknologiasta riippumaton alusta, joka takaa luotettavat ääni-, VoIP-, data- ja internetyhteydet yhdessä paketissa. Laivayhtiöiden IT-vastaavat ja koko miehistö messipojasta kapteeniin voivat käyttää yhteyksiä joko laivalla ollessaan tai etänä maista.

Tyypillisiä käyttökohteita Maritime Connectille ovat yrityksen sisäverkossa olevien sovellusten turvallinen käyttö, polttoainetta säästävien järkevämpien reittien suunnittelu, laivojen ja lastien tarkkailu sekä etälääkäripalvelut – puhumattakaan siitä, että varma yhteys ulkomaailmaan parantaa myös pitkiä aikoja merellä viettävän miehistön tyytyväisyyttä.

Saumattomat yhteydet haastavissa oloissa

Maritime Connect hallinnoi ja optimoi yhteyksiä oloissa, joissa kaistanleveys on rajallinen ja sää hankala. Sitä voidaan käyttää minkä tahansa satelliittiviestintäjärjestelmän kanssa, kuten Fleet Broadband, Iridium ja VSAT (Ku- tai C-kaista). Ratkaisu on kehitetty osana Euroopan Unionin aloitetta merenkulun viestintäyhteyksien parantamiseksi.

Maritime Connectista on saatavana kolme eritasoista versiota. Perusversio tarjoaa pääsyn oleellisiin viestintäpalveluihin, kuten IP-reititys, tunnelointi, palvelutason määritys ja sovellusten käyttö palvelimelta. Seuraavalla tasolla mukaan tulevat tiukempi tietoturva, WAN-optimointi ja käyttäjäseuranta. Premium-tasolla käytössä ovat mahdollisimman monipuoliset yhteydet, mukaan lukien WiFi-verkko laivalla sekä 3G/4G-yhteydet rantojen läheisyydessä.

"Orange Business Services pystyy yhdistämään ainutlaatuisella tavalla sekä maissa että merellä toimivia verkkotekniikoita. Päästä päähän -yhteyksien integroinnin ja satelliittien avulla Maritime Connect yhdistää aavalla merellä seilaavat laivat kuivalla maalla oleviin toimistoihin. Tämä tuo aivan uusia mahdollisuuksia koko merenkulkutoimialan työskentelytapoihin", sanoo Orangen satelliittiviestintäratkaisuista vastaava johtaja Michel Verbist.

Lisätietoja lehdistölle:
Stefan Reijonen, COO Nordics and Baltics, Orange Business Finland Oy, stefan.reijonen@orange.com, puh. 050 555 6631

Orange Business Services
Orange Business Services on ranskalaisen Orange-operaattorin yrityspalveluista vastaava yhtiö. Sen 20 000 työntekijää tukee yrityksiä digitaalisen murroksen kaikissa vaiheissa. Valikoimassa on integraatioratkaisuja ja sovelluksia mobiileihin ja digitaalisiin työtiloihin, IT- ja pilvijärjestelmiin, kiinteisiin ja mobiiliyhteyksiin, yksityis- ja hybridiverkkoihin, teollisen internetin sovelluksiin, 360°-asiakaskokemukseen ja big data -analytiikkaan sekä kyberturvallisuuteen. Orange Business Services toimii luotettuna kumppanina yli 3 000 monikansalliselle yritykselle, kahdelle miljoonalle pienyritykselle sekä lukuisille muille organisaatioille ja julkishallinnolle.  Lisätietoja osoitteessa www.orange-business.com sekä LinkedInissä, Twitterissä ja blogeissa.

Orange on yksi maailman johtavista teleoperaattoreista. Sen liikevaihto oli 39 miljardia euroa vuonna 2014 ja sillä on 156 000 työntekijää eri puolilla maailmaa (joulukuu 2014). Orange on listattu NYSE Euronext Pariisin (ORA) ja New Yorkin (ORAN) pörsseissä.