Osram kehitti maailman tehokkaimman led-lampun

Tiedotusvälineille 22.5.2014

Valaistusalan valmistaja Osramin tutkimusosasto on kehittänyt maailman tehokkaimman led-lampun. Putken muotoinen lamppu kuluttaa virtaa puolet vähemmän kuin yleisimmät loiste- tai led-putket. Lisäksi se toistaa värit erittäin luonnollisesti (CRI-arvo 90).

Uuden ennätyslampun valotehokkuus on hämmästyttävän korkea 215 luumenia per watti. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sama valonmäärä saadaan tuotettua puolet pienemmällä sähkönkulutuksella verrattaessa yleisesti käytössä oleviin loiste- tai led-putkiin. Yhdellä Osramin 19 watin huipputehokkaalla led-putkella saadaan tuotettua 3900 luumenin valovirta. Pituudeltaan lamppu on 1,2 metriä pitkä.

Osramin led-lampun ennätyksellinen valaistusteho saavutettiin yhdistelemällä tehokkaita punaisia ledejä Osramin itse kehittämiin, fosforitekniikkaa hyödyntäviin vihreä-valkoisiin ledeihin. Lisäksi kaikki lampun muut osat ohjausyksiköstä optiikkaan on suunniteltu mahdollisimman vähän energiaa kuluttaviksi. Huipputehoon päästiin sekä lämpimän että kylmän valkoisilla valon värisävyillä.  Osram esitteli tutkimustuloksiaan Light+Building-messuilla Frankfurtissa.

Oy OSRAM Ab
Jenni Laakso, markkinointikoordinaattori
Puh.
jenni.laakso@osram.com