Pohjoismainen konesalijätti atNorth liittyy Suomen datakeskusyhdistykseen (FDCA)

Kolmatta datakeskusta Suomeen rakentava islantilaistaustainen atNorth liittyy Suomen datakeskusyhdistykseen FDCA:han edistääkseen teollisuudenalan kestävää tulevaisuutta.

Pohjoismaiden johtava konesali-, suurteholaskenta- ja tekoälypalveluiden tarjoaja atNorth ilmoitti tänään liittyvänsä Suomen datakeskusyhdistyksen (FDCA) jäseneksi. Yhdistys edistää nopeasti kasvavaa datakeskusekosysteemiä Suomessa sekä pyrkii parantamaan alan standardointia ja kestäviä toimintatapoja.

atNorth osti tammikuussa kaksi datakeskusta Helsingistä ja avaa vuoden 2024 jälkipuoliskolla kolmannen, jossa on 25 megawatin kapasiteetti. Yhtiö jatkaa investointejaan Suomeen ja iloitsee voidessaan näin vastata palveluidensa merkittävään kysyntään. Liittymällä FDCA:han atNorth pystyy jakamaan asiantuntemustaan ja edistämään digitalouden laajentumista Suomessa.

Suomen datakeskusyhdistyksen tavoitteena on saada lisää investointeja Suomen datakeskusmarkkinoille. Se ylläpitää alan laatua kehittämällä ja rahoittamalla parhaita käytäntöjä ja globaaleja standardeja sekä pyrkii varmistamaan kestävän kehityksen periaatteiden noudattamista. Yhdistyksen jäsenistöön kuuluu globaaleja ja paikallisia datakeskuspalveluiden tarjoajia, pilvijättejä, operaattoreita, valtion virastoja, ICT-toimittajia ja standardointielimiä.

”Liitymme hyvillä mielin Suomen datakeskusyhdistykseen”, sanoo Fredrik Jansson, atNorthin strategia- ja markkinointijohtaja. ”Suomen ja Pohjoismaiden ihanteelliset ympäristöolosuhteet ovat vauhdittaneet datakeskusteollisuuden nopeaa kasvua. Kun energian hinnat Pohjoismaiden ulkopuolella ovat jatkuvasti korkealla, kysyntä kohtuuhintaiselle ja ympäristötietoiselle infrastruktuurille epäilemättä kasvaa entisestään.”

”atNorth on pyörittänyt aktiivisessa toiminnassa olevia datakeskuksia Suomessa viimeiset 10 kuukautta”, jatkaa Jansson. ”Tunnistamme tarpeen suuremmille megaluokan datakeskuksille, ja rakennammekin FIN02-kohdettamme vastauksena tähän. Etsimme myös aktiivisesti lisää sopivaa maata tällaisia ”megakampuksia” varten. Olemme siis sitoutuneet jatkossakin investoimaan Suomen datakeskusteollisuuteen, ja haluamme vastata kysyntään ensiluokkaisella infrastruktuurilla ja osaamisella sekä kestävillä käytännöillä.”

”Toivotamme atNorthin lämpimästi tervetulleeksi yhteisöömme”, FDCA:n hallituksen jäsen Mikko Aho sanoo. ”On erittäin ilahduttavaa nähdä uuden toimijan tulevan kasvaville Suomen datakeskusmarkkinoille. Jatkuvat investoinnit vahvistavat Pohjoismaita erinomaisena sijaintina tietojenkäsittelylle. atNorthin asiantuntemus ja kokemus kestävien, luokkansa parhaiden datakeskusten operoinnista on tervetullut lisä tähän teollisuusklusteriin. Uskomme, että tästä syntyy hyvä kumppanuus.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:

Essi Isomäki
Netprofile Finland Oy
essi@netprofile.fi

Tietoa atNorthista
atNorth on Pohjoismaiden johtava datakeskuspalveluyhtiö, joka tarjoaa kestäviä, kustannustehokkaita ja skaalautuvia konesali- ja suurteholaskennan palveluita Islannissa, Ruotsissa ja Suomessa. Yritys hallinnoi seitsemää datakeskusta strategisesti tärkeissä lokaatioissa Pohjoismaissa. Kahdeksas datakeskus avautuu Helsingissä vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä ja yhdeksäs Tanskassa vuoden 2024 neljännellä neljänneksellä.

Kestävyys on atNorthin toiminnan ytimessä, ja sen datakeskukset toimivat uusiutuvalla energialla ja tukevat kiertotalouden periaatteita. Kaikissa atNorthin datakeskuksissa innovatiivinen suunnittelu, energiatehokkuus ja älyratkaisut mahdollistavat pitkäikäisen infran ja joustavan käyttöönoton. Räätälöidyt ratkaisut mahdollistavat yrityksille tehokkaan, kustannusoptimoidun vaihtoehdon datankäsittelyn työkuormien laskentaan, simulointiin, kouluttamiseen ja visualisointiin.

atNorthin pääkonttori sijaitsee Islannin Reykjavikissa ja yhtiöön luottavat alansa johtavat organisaatiot kaikkein kriittisimpien työkuormiensa hallinnoinnissa. Yhtiö perustettiin vuonna 2009 ja se siirtyi Partners Groupin omistukseen vuonna 2022. Lisätietoa atNorthista löydät osoitteesta
atNorth.com tai seuraamalla atNorthia LinkedInissä tai Facebookissa

Tietoa FDCA:sta

FDCA on voittoa tavoittelematon teollisuusklusteri, joka edustaa Suomen datakeskus- ja pilvipalveluekosysteemiä. FDCA rahoittaa ISO-standardoinnin kehitystyötä, edistää koulutusta ja valmennusta sekä järjestää alan tapahtumia. Järjestö on keskittynyt tarjoamaan kestäviä palveluita ja lisäämään tietoisuutta kestävästä IT:stä perustamisvuodestaan 2014 lähtien. FDCA:lla on yli 90 yritysjäsentä. FDCA.fi