QlikView syrjäyttää perinteiset BI-järjestelmät uuden sukupolven analytiikka-alustalla

3.10.2013

Käyttäjälähtöisen liiketoiminta-analytiikan edelläkävijä QlikTech höykyttää jälleen Business Intelligence (BI) -toimialan rakenteita. Uuden sukupolven analytiikka-alusta QlikView.Next kuroo umpeen railoa, jonka toisella laidalla ovat perinteiset, raskaat ja monimutkaiset BI-alustat ja toisella kevyet tiedon visualisointisovellukset.

QlikView.Nextin ansiosta käyttäjät pääsevät aina suoraan käsiksi tarvitsemaansa tietoon, ja IT-ammattilaiset pystyvät hallitsemaan organisaatioidensa tietovarantoja ketterästi ja luotettavasti.

”Kyseessä ei ole pelkkä QlikView-alustan ominaisuuspäivitys, vaan isompi muutos. Taustalla on uudenlainen Natural Analytics -ajattelu. Siinä hakuteknologia jäljittelee nimensä mukaisesti ihmisaivojen luontaista assosiointia, mikä tukee uusien oivallusten syntymistä”, QlikTechin Suomen maajohtaja Jarmo Rajala kertoo.

Natural Analyticsin kolme lähtökohtaa ovat yhdistelyyn ja vertailuun perustuva oivallus, tiedon jakamiseen ja yhteistyöhön pohjautuva päätöksenteko sekä perusteltuihin päätöksiin nojaava tekeminen. Ihmisen luontaista uteliaisuutta hyödyntävä teknologia nostaa datamassasta uusia yhteyksiä, joiden perusteella käyttäjä voi ohjata päätöksentekoaan. Käyttäjä saa näin enemmän ja merkityksellisempää tietoa kuin osasi hakeakaan.

”Työntekijät organisaatioiden eri tasoilla haluavat päästä itse käsiksi ajantasaiseen liiketoimintatietoon ja toimia aktiivisesti sen ohjaamana sen sijaan, että tyytyisivät passiivisiksi raporttien vastaanottajiksi. Tämä voimistuva käyttäjälähtöisyyden trendi yhdistettynä liiketoiminnan entistä nopeampaan muutostahtiin johtaa väistämättä perinteisten, kankeiden BI-ratkaisujen kysynnän laskuun”, Jarmo Rajala sanoo.

QlikView helpottaa päätösten tekemistä mahdollistamalla keskustelun kollegoiden kanssa suoraan datan äärellä, omien löydösten jakamisen muille sekä toisten keräämien tietojen hyödyntämisen. Käytännön tekemiseen päästään nopeasti, kun päätöksenteon taustalla oleva tieto on helposti osoitettavissa ja eriäviä näkemyksiä voidaan tutkia tiedon valossa saman tien, tarvitsematta varata aikaa uuden raportin rakentamiseen tai visualisointiin.

Ensimmäiset asiakkaat ottavat QlikView.Nextin käyttöön tämän vuoden puolella ja se tulee yleisesti saataville vuonna 2014.

Asiakasekosysteemistä tukea BI-strategian laadintaan

QlikTech on uuden alustan esittelyn yhteydessä avannut asiakkailleen Qlik Customer Success Framework -palvelukeskuksen. Verkkopalvelukeskus kokoaa yhteen QlikView-sovellusten markkinapaikan, sosiaalisen yhteisön, koulutus-, konsultointi- ja tukipalvelut, partneriohjelman sekä Qoncierge-asiakaspalvelupisteen.

”Monille asiakkaillemme Qlik Community -yhteisöstä on tullut yhtä tärkeä vuorovaikutuksen alusta kuin LinkedInistä, Facebookista tai Twitteristä. Nyt kansainvälinen QlikView-yhteisö ja kaikki palvelut, joita asiakkaamme voi tarvita BI-strategiansa rakentamiseen, tuodaan yhteen paikkaan”, Jarmo Rajala kertoo.

Lisätietoa QlikView.Next-alustasta: http://www.qlikview.com/next/our-platform.html

Tiedoksi toimituksille: QlikTech järjestää Business Discovery World Tour -tapahtuman Helsingissä Finlandia-talolla tiistaina 8.10.2013 klo 8.30 - 18.30. Tilaisuuden keynote-puhuja on QlikTechin tuotemarkkinoinnista globaalisti vastaava johtaja James Richardson, joka vastasi aiemmin BI-alan analyyseistä tutkimusyhtiö Gartnerilla. Lisäksi tilaisuudessa puhuu useita muita QlikTechin edustajia ja asiakkaita, joukossa mm. Andritz, Apetit, Kesko, Kiinteistömaailma, Konecranes ja Olvi. Median edustajat ovat tervetulleita mukaan. Ohjelma: http://go.qlikview.com/fin-bdwt-program.html

Lisätietoa:

Jarmo Rajala, maajohtaja, Suomi ja Baltia, QlikTech
jarmo.rajala@qlikview.com, 040 530 0384

Ilmoittautumiset ja haastattelupyynnöt Business Discovery World Tour -tapahtumaan:

Essi Isomäki, viestintätoimisto Netprofile
essi@netprofile.fi, 040 572 4648

QlikTech nostaa olennaisen esiin ja tekemisen perustaksi. Business Intelligence (BI) -toimialaa uudistava QlikView Business Discovery -alusta tekee tiedosta strategisen ja optimoitavan resurssin. Luontaista assosiointia noudattelevan teknologian ansiosta QlikView tarjoaa haetun tiedon ohella aiheeseen liittyviä tietoja ja tukee tietoon perustuvien päätösten tekemistä. QlikView’n käytettävyys ja tiedon hallintamallit vastaavat sekä pienten yritysten että globaalien organisaatioiden vaatimuksiin. QlikTechin pääkonttori sijaitsee USA:ssa ja se palvelee noin 29 000 asiakasta yli 100 maassa. Lisätietoja: www.qlikview.com.