• NETPROFILE/

Sasken Finland kehitti mullistavan laitteen – mobiiliviestintä satelliittien kautta pelastaa katastrofissa

Saskenin kehittämä satelliittipäätelaitteiden tuotesarja on merkittävä kehitysaskel maanjäristysten ja tsunamien kaltaisten luonnonkatastrofien viestinnässä. Ratkaisun maanpäällinen teknologia on kehitetty Saskenin tuotekehitysyhtiössä Kaustisella. Mukana yhteistyössä ovat olleet Lockheed Martin sekä japanilainen televiestintäyhtiö NTT Docomo.

Japanin vuoden 2011 tuhoisassa maanjäristyksessä ja tsunamissa maanpäällinen viestintäteknologia petti infrastruktuurin rikkouduttua kriisialueilla. Siitä lähtien on etsitty satelliitteja hyödyntävää ratkaisua, joka toimii paikallisesta maanpäällisestä verkosta riippumatta. Sasken aloitti satelliittipäätelaitteiden (Mobile Satellite Equipment, MSE) kehitystyön kuusi vuotta sitten. Ensimmäiset Widestar III -nimellä kulkevat tuotteet ovat nyt käytössä Japanissa.

”Tuotekehityksemme kykeni luomaan MSE-ratkaisun, joka perustuu toimivaksi havaittuun 3GPP-standardiin. Lopputulos on pienempi, nopeampi ja energiatehokkaampi kuin aiemmat satelliittiratkaisut”, sanoo Sasken Finland Oy:n Suomen ja Euroopan operaatioista vastaava toimitusjohtaja Tero Pernu.

”MSE käytännössä mullistaa kriisialueiden viestintäteknologian toimintavarmuuden. Terminaalin wifi-yhteyden kautta voidaan olla yhteydessä satelliittiin, ja niiden kautta kommunikoidaan esimerkiksi WhatsAppin kaltaisia sovelluksia hyödyntäen silloinkin, kun maanpäälliset mobiiliverkot eivät ole käyttökunnossa.”

Saskenin MSE-tuotesarjaan kuuluu sekä liikuteltava että kulkuneuvoihin asennettava kiinteä päätelaite. Puhelin- ja viestitoimintoihin käytetään VoIP-puhelinta. Lisäksi maalla käytettävään laitteeseen voidaan kytkeä ulkoinen antenni kantavuuden ja kuuluvuuden parantamiseksi. Laivoissa ja ajoneuvoissa hyödynnetään seuranta-antenneja.

Suomalaistiimi huippuinnovaation tekijänä

MSE-tuotesarja on kehitetty Saskenin Suomen yhtiössä Kaustisella. Onnistumisen takana on kokenut teknologisten huippuosaajien ryhmä, jolla on vuosikymmenten kokemus satelliitti- ja matkapuhelinteknologioista.

”Valitsimme järjestelmän pohjaksi koetellun LTE-alustan”, kertoo Sasken Finlandin laitesuunnittelun varatoimitusjohtaja Mikko Keskilammi. ”Samalla halusimme päivittää ratkaisun uudelle tasolle. Käytännössä sulautimme aiemman satelliitti-infrastruktuurin osaksi yhdenmukaistetusti toimivaa GMR-2 4G -teknologiaa.”

”LTE-teknologiaan perustuva avoin satelliittiyhteys oli haaste, jota kukaan ei ollut aiemmin ratkaissut. Yhdistimme toisiinsa kytketyt satelliittikanavat, antennijärjestelmät, terminaalin liikkuvuuden ja kestävyyden, ja samalla varmistimme lopputuotteen kustannustehokkuuden. Tuotekehitys kesti vuosia, ja kohtasimme matkalla lukuisia haasteita, mutta emme antaneet periksi. Lopputuloksena MSE on toimintavarma tuote kriisitilanteiden viestintään."

Saskenin yhteistyötahoja MSE-terminaalin kehityksessä ovat olleet yhdysvaltalainen ilmailu- ja puolustusteollisuusyritys Lockheed Martin sekä japanilainen televiestintäyhtiö NTT Docomo.

Vahvempaa turvaa suunnannäyttäjältä

Saskenin liikkuva satelliittiratkaisu vahvistaa yhteiskunnan resilienssiä kriisitilanteissa. Päivittäin käyttämämme mobiililaitteet toimivat maanpäällisten verkkojen varassa, mutta katastrofeissa verkkoon on päästävä satelliittien kautta.

Innovaatiosta hyötyvät monet eri toimijat kuten turvallisuusviranomaiset, poliisi, rajalaitos, pelastuslaitos ja maanpuolustus. Tulevaisuudessa teknologialla voidaan parantaa myös esimerkiksi autojen ja junien verkkoyhteyksiä, ja satelliittiyhteydellä kyetään moninkertaistamaan tavallisten matkapuhelintenkin viestintäkyvykkyyksiä.

Maailman ensimmäisen nopean ja kannettavan satelliittipäätelaitteen kehittäminen on monin tavoin uraauurtava saavutus. Saskenin historiassa edelläkävijän asema ei kuitenkaan ole ainutlaatuinen.

”Nopeasti kehittyvä teknologia tarvitsee suunnannäyttäjiä”, Tero Pernu toteaa. “Sasken on ratkaisuineen ollut jo yli sata kertaa maailman ensimmäinen. MSE on jälleen vahva osoitus siitä, että me Suomessa kykenemme innovaatioihin, joihin muut eivät pysty.”

Sasken tekee osaratkaisujen ja tuotteiden kehitystyötä lukuisille maailman johtaville yrityksille eri teollisuudenaloilla. Yksi yhtiön erityisvahvuuksista product engineeringissä, eli tuotesuunnittelussa ja -kehityksessä, on kyky testata tuotteet kattavalla digitaalisella kaksinnuksella ennen käytännön implementaatiota.

Sasken Finland Oy on osa Sasken Technologies Ltd -konsernia, jonka päämaja on Intian Bengalurussa (ent. Bangalore). Emoyhtiö on ollut MSE-hankkeessa vahvasti mukana ohjelmistoratkaisujen kehittäjänä. Emoyhtiön kansainvälisen tiedotteen kehityshankkeesta voit lukea täältä.

Sanelma Helkearo

Netprofile Finland Oy
sanelma@netprofile.fi

Sasken Finland
Sasken Finland Oy on Sasken Technologies -konsernin tuotesuunnitteluun ja -kehitykseen erikoistunut huippuyksikkö, joka yhdistää tuotteiden fyysiset ja digitaaliset ominaisuudet eri teollisuudenalojen uraauurtavissa hankkeissa. Yhtiöllä on asiakkaita muun muassa satelliitti- ja tietoliikennesektorilla, valmistavassa teollisuudessa, puolustusteollisuudessa sekä lääketieteen alalla. Sasken Finlandin asema markkinalla perustuu joustaviin teknologiakyvykkyyksiin ja syvään toimialatuntemukseen. 70 huippuosaajansa voimin yhtiö muokkaa globaalia teknologiahorisonttia auttaen maailman johtavia yrityksiä vahvistamaan kilpailukykyään muuttuvassa markkinassa.