Suomalainen Beddit joukkorahoituksella maailmalle - potti täyteen viikossa

Tiedotusvälineille 15.8.

Unen ja hyvinvoinnin mittaamiseen keskittynyt suomalainen startup-yritys Beddit kokoaa rahoitusta huippuvauhdilla. 55 päivän pituiseksi suunniteltu 80 000 dollarin joukkorahoituskampanja Indiegogo-palvelussa on lähes tavoitteessaan jo ensimmäisen viikon aikana. Vastaavaan vauhtiin on suomalaisista joukkorahoitushankkeista kyennyt tiettävästi aiemmin vain Iron Sky -elokuvatuotanto.

Joukkorahoitukseen osallistujat käytännössä ennakkotilaavat Bedditin uuden kuluttajatuotteen, joka tuodaan rahoituksen tuella markkinoille syksyn 2013 aikana. Kampanjalla on jo yli 600 rahoittajaa ja ennakkoon tilattujen tuotteiden määrä lähestyy tuhatta. Rahoittajista ei tule yrityksen omistajia, vaan rahoitus kerryttää Bedditille arvokasta liikevaihtoa. Kampanja ei pääty tavoitteen täyttymiseen, joten rahoitusta voi kertyä merkittävästikin haettua enemmän.

Bedditin kuluttajatuote sisältää lakanan alle asetettavan ohuen ja huomaamattoman anturin sekä siihen langattomasti liittyvän älypuhelinsovelluksen. Beddit seuraa automaattisesti unen määrää ja laatua, sydämen sykettä ja hengitysrytmiä sekä kuorsausta ja nukkumisympäristöä. Älypuhelinsovellus kertoo aamulla unitulokset ja antaa niiden perusteella ohjeita unen ja hyvinvoinnin parantamiseen.

”Uni on merkittävä osa hyvinvointia. Vietämme kolmasosan elämästämme vuoteessa, ja unen laatu vaikuttaa koko elämään ja terveyteen. Beddit auttaa uniongelmien selvittämiseen, elämäntapojen ja stressin hallintaan sekä rasituksen ja palautumisen seurantaan. Ensimmäisten käyttäjien joukossa on paljon biohakkereita ja aktiivikuntoilijoita sekä uniongelmista kärsiviä puolisoineen, mutta uskomme helppokäyttöisen ja edullisen laitteen kiinnostavan myös aivan tavallisia hyvinvoinnista kiinnostuneita kuluttajia”, Bedditin toimitusjohtaja Lasse Leppäkorpi sanoo.

Indiegogo-palvelussa on useita tukipaketteja, joilla voi ennakkotilata eri määriä Bedditin tulevaa tuotetta vähintään 30 % alennuksella. Yhden laitteen ennakkohinta on 99 dollaria (n. 87 €). Edullisin vaihtoehto on 10 dollarin (alle 8 €) sponsorointi.

”Joukkorahoitus on monella tavalla mainio keino rahoittaa uuden tuotteen tuomista markkinoille. Saamme tarvittavan rahoituksen ohella arvokkaita asiakkaita ja kansainvälistä huomiota. Indiegogo-kampanjan ansiosta tuote on saanut näkyvyyttä jo esimerkiksi brittiläisessä The Telegraphissa sekä teknologiaväen suosimassa TechCrunchissa”, Lasse Leppäkorpi kertoo.

”Toistaiseksi valtaosa tukijoista on Suomen ulkopuolelta, ja selvä painopiste on Piilaaksossa USA:ssa. Tämä on lupaava merkki alkavalle kansainvälistymiselle, vaikka toisaalta on harmittavaa, ettei samaa intoa ole vielä löytynyt Suomesta ja Euroopasta. Seuraamme kiinnostuksella tilanteen kehittymistä”, Leppäkorpi jatkaa.

Vuonna 2006 perustettu Beddit on valmistanut unen laadun mittareita myös ammattilaiskäyttöön. Tutkimus- ja valmennuskäyttöön tarkoitettua Beddit Pro -tuotetta on myyty jo 19 maahan.

Beddit-joukkorahoitus Indiegogo-palvelussa:  http://igg.me/at/beddit-sleep-tracker

Lasse Leppäkorpi, toimitusjohtaja, perustaja, Beddit Oy
lasse.leppakorpi@beddit.com
050 582 6074