Suomalainen startup Flowhaven kasvaa USA:n suurille lisensointimarkkinoille

- Yrityksen kehittämä pilvipalvelu uudistaa 270 miljardin dollarin lisensointialaa

Tiedotusvälineille 28.9.2018

Brändilisensoinnin sujuvoittamiseen keskittynyt suomalainen ohjelmistoyhtiö Flowhaven on voittanut ensimmäiset asiakkaansa Yhdysvalloista. Uudenlaisen pilvipalvelun ovat ottaneet käyttöönsä kansainvälisesti menestyneen Iltasatuja kapinallisille tytöille -kirjan luonut mediayhtiö Timbuktu Labs sekä taideteoksia ympäri maailman lisensoiva bCreative.

Brändilisensoinnissa esimerkiksi tietyn hahmon tai teoksen oikeudet omistava yritys tekee sopimuksia eri markkina-alueilla toimivien valmistajien kanssa brändinmukaisten tuotteiden valmistamisesta ja jakelusta sekä ansaitsee sovitun osuuden tuotteiden myynnistä.

Lisensointi on maailmanlaajuisesti valtava toimiala. Alan kattojärjestö LIMAn mukaan lisensointialan kansainvälinen liikevaihto oli viime vuonna noin 270 miljardia dollaria. Tämä on yli kaksi kertaa enemmän kuin pelialan globaali liikevaihto, joka oli vuonna 2017 noin 122 miljardia dollaria markkinatutkimusyhtiö Newzoon mukaan.

Suomalaisista yrityksistä esimerkiksi Rovio ja Finlayson – molemmat Flowhavenin asiakkaita – ansaitsevat lisensoimalla hahmojensa tai kuosiensa käyttöoikeuksia eri puolilla maailmaa.

“Kahden yhdysvaltalaisen yrityksen saaminen asiakkaiksi on meille merkittävä voitto. Yhdysvallat on alan ylivoimaisesti suurin markkina-alue. Henkilösuhteisiin pohjautuvalla lisensointialalla suositukset ovat kaikki kaikessa, ja nyt meillä on erinomaiset eväät kiihdyttää kasvuamme Atlantin toisella puolen”, sanoo Flowhavenin toimitusjohtaja Kalle Törmä.

Disruptio vyöryy lisensointialalle

Lisensointiala on kypsä uuden teknologian siivittämälle disruptiolle. Merkittävillä brändinomistajilla voi olla satoja eri valmistus- ja jakelukumppaneita ympäri maailman, mutta esimerkiksi tuotehyväksyntään ja sopimuksiin liittyvä yhteydenpito hoidetaan edelleen pitkälti sähköposteilla. Perinteinen toimintatapa on hidas, altistaa virheille eikä lisää luottamusta osapuolten välillä.

“Brändioikeuksien viennissä oikea-aikaisuus ja nopeus on aivan keskeistä. Viraalien brändi-ilmiöiden elinaika näyttää vain lyhentyvän. Ratkaisumme avulla hyväksytyt tuotteet pystytään saamaan nopeammin ja luotettavammin kauppojen hyllyille eri markkina-alueilla”, Törmä jatkaa.

Los Angelesissa päämajaansa pitävä Timbuktu Labs tähtää Good Night Stories for Rebel Girls -hittikirjansa menestyksen jatkamiseen. Suomessakin julkaistu kirja on käännetty jo 46 kielelle.

“Tavoitteemme on tavoittaa fanimme maailman joka kolkassa eli laajentua uusiin maihin. Tarkoituksena on myös luoda kokonaan uusia tuotekategorioita. Flowhaven kattaa lisensointitoimintamme kasvattamisen kaikki osa-alueet ja auttaa meitä tehostamaan prosessejamme”, sanoo Timbuktu Labsin lisensoinnista vastaava johtaja Michon Vanderpoel.

Toinen uusi asiakas bCreative auttaa kansainvälisiä taiteilijoita kaupallistamaan töitään. Yrityksen toteuttamien lisensointisopimusten kautta teoksista valmistetaan esimerkiksi julisteita ja postikortteja ympäri maailman, jolloin taiteilija saa tuloja ja vapauden keskittyä luovaan työhönsä.

Alan kansainväliset tähdet tavattavissa

Salesforce-teknologian päälle rakennettu Flowhaven-pilviratkaisu sujuvoittaa lisensointiprosessia ja tekee laajenemisen ulkomaille entistä helpommaksi. Flowhavenin asiakkaista kaksi kolmasosaa on jo nyt ulkomaisia, ja tavoitteena on kymmenkertaistaa liikevaihto seuraavien 12 kuukauden aikana. Yritys kartoittaa rahoitusvaihtoehtoja kasvun tukemiseksi.

Flowhaven tuo lokakuussa lisensointialan kansainväliset huiput Suomeen. Pääpuhuja on vuosikymmenien lisensointikokemuksen (Coca Cola, NASCAR, FIFA, NHL ym.) omaava Pete Canalichio, joka tulee antamaan käytännön oppeja brändien laajentamiseen.

Tilaisuus järjestetään Helsingissä torstaina 4.10. klo 9 alkaen, ja toimittajat ovat tervetulleita osallistumaan tapahtumaan ja/tai haastattelemaan esiintyjiä.

Lisätietoa tapahtumasta: https://www.flowhaven.com/blog/flowhaven-announces-a-one-day-brand-licensing-conference-in-helsinki-on-october-4th-2018

Lisätiedot:

Kalle Törmä, toimitusjohtaja, Flowhaven
kalle.torma@flowhaven.com

Ilmoittautumiset tilaisuuteen ja haastattelupyynnöt:

Antti Möller, Netprofile Finland
antti@netprofile.fi

Flowhaven
Flowhaven on suomalainen vuonna 2016 perustettu lisensointialan ohjelmistostartup. Salesforce-teknologian päälle rakennettu pilviratkaisu hoitaa kaikki lisensoinnin avaintehtävät tuotehyväksynnästä myyntiraportointiin ja tekee viennistä mutkatonta, nopeaa ja tehokasta. Globaaleja asiakkaita ovat mm. Rovio, Finlayson, Bonnier ja Timbuktu Labs. Espoossa sijaitseva Flowhaven työllistää kahdeksan henkeä. Lisätietoa osoitteesta www.flowhaven.com.