Suomalaisille yrityksille myönnettyjen patenttien määrä kasvoi ennätyksellisesti

• Euroopan patenttivirasto myönsi vuonna 2015 suomalaisille yrityksille 17,5 % enemmän patentteja kuin edellisenä vuonna – suurin kasvu 10 vuoteen
  • Suomalaisten patenttihakemusten määrä laski kuitenkin 8,3 %
  • Eniten patentteja Suomesta hakivat Nokia, Kone ja UPM-Kymmene
  • Digitaalinen viestintä on edelleen Suomen tärkein teknologia-ala, lääketeknologia nousussa
  • Suomen patenttihakemusten määrä suhteessa asukaslukuun on Euroopan kärkeä
  • Alueellisesti eniten hakemuksia tuli Etelä-Suomesta.

Bryssel, 3.3.2016 – Euroopan patenttiviraston (EPO) suomalaisille yrityksille ja tutkijoille myöntämien patenttien määrä kasvoi viime vuonna 17,5 %. Patentteja myönnettiin vuoden 2015 aikana yhteensä 744 kappaletta. Kasvu oli suurinta kymmeneen vuoteen. Samalla kuitenkin Suomesta jätettyjen patenttihakemusten määrä laski 8,3 %. (2015: 2000 vs. 2014: 2182). (Kaavio: Euroopan patenttiviraston Suomeen myöntämien patenttien määrän kasvu)

Koko vuoden 2015 aikana Euroopan patenttivirastolta haettiin yhteensä 160 000 patenttia (2014: 153 000, +4,8 %). (Kaavio: Patenttihakemusten määrän kasvu). Hakemusten määrä kasvoi etenkin yhdysvaltalaisten (+16,4 %) ja kiinalaisten (+22,2 %) yritysten hakemusten myötä. EPO:n 38:sta jäsenmaasta haettujen patenttien määrä pysyi entisellä tasolla (+0,7 %, EU 28: +0,3 %). Eniten hakemuksia jätettiin Yhdysvalloista, Saksasta, Japanista, Ranskasta ja Alankomaista. (Kaavio: Hakemusten alkuperämaat). Suomi oli kaikista hakijamaista patenttien määrällä mitattuna 13. suurin.

"Hakemusten määrän huomattava kasvu osoittaa, että Eurooppa on keskeinen paikka innovaattoreille eri puolilta maailmaa ja samalla myös houkutteleva teknologiamarkkina", sanoo EPO:n pääjohtaja Benoît Battistelli. "Se kertoo yritysten ja keksijöiden kiinnostuksesta suojata kehitystyönsä Euroopan markkinoilla.”

”Euroopan ulkopuolelta saapuneiden hakemusten merkittävästä kasvusta huolimatta eurooppalaisten yritysten muualta hakemien patenttien määrä on selvästi suurempi. Tämä on osoitus Euroopan talouden innovaatiopotentiaalista”, Battistelli lisää. (Kaavio: Patenttihakemusten määrät EPO- ja IP5-maiden välillä)

Lääketeknologia kasvoi eniten Suomessa

Patenttihakemusten määrällä mitattuna Suomessa kasvoivat keskeisistä teknologia-aloista eniten lääketeknologia (+20,4 %), sähkökoneet, laitteet ja energia (+19,6 %) sekä tekstiili- ja paperikoneet (+16,3 %). Kaikkiaan Suomesta haettiin eniten patentteja digitaalisen viestinnän (389 hakemusta, laskua -32 %) ja tietoteknologian aloilla (217 hakemusta, -16 %).

Nokia, Kone ja UPM-Kymmene olivat suurimmat suomalaiset patentinhakijat

Suomessa selvästi aktiivisin patentinhakija oli viime vuonna Nokia yhteensä 866 hakemuksella (edellisenä vuonna 986). Nokian perässä tulivat Kone (121), UPM-Kymmene (53), Outotec (50) ja Wärtsilä (45). (Kaavio: Suurimmat EPO:n patenttien hakijat Suomesta 2015 (patenttihakemusten määrän mukaan)). Nokia oli maailmanlaajuisesti kuudenneksi aktiivisin hakija digitaalisessa viestinnässä. Sen edellä olivat Huawei, Ericsson, Qualcomm, ZTE ja Samsung, mutta taakse jäivät Intel, LG ja Sony.

Etelä-Suomessa eniten patentinhakijoita

Suomen aluetilastoa johtaa tällä hetkellä Etelä-Suomi, jonka osuus kaikista patenttihakemuksista oli 84 %. Sen jälkeen eniten hakemuksia jätettiin Länsi-Suomessa (9 %), Pohjois-Suomessa (4 %), Itä-Suomessa (2,6 %) ja Ahvenanmaalla (0,1 %). Voimakkain kasvu nähtiin Itä- (+24 %) ja Pohjois-Suomessa (+19 %). Yksittäisistä kaupungeista selvästi eniten hakemuksia tuli Espoosta – sen osuus kaikista patenttihakemuksista oli yli puolet (51 %). Hakemuksia jätettiin kuitenkin 15 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Suur-Helsingin osuus oli Espoon jälkeen toiseksi suurin, 20 %.

Vaihtelevia trendejä eri puolilla Eurooppaa

Hakemuksissa oli myös merkittäviä eroja maittain: Italia käänsi neljä vuotta jatkuneen laskusuuntauksen voitolliseksi ja hakemuksia jätettiin viime vuonna 9 % enemmän. Myös Espanjan suunta kääntyi ylöspäin (+3,8 %). Kasvu jatkui edelleen Belgiassa (+5,9 %), Isossa-Britanniassa (+5,7 %), Alankomaissa (+3,3 %) ja Sveitsissä (+2,6 %). Hakemuksia jätettiin lähes yhtä paljon kuin ennenkin Ranskassa (+1,6 %), Itävallassa (+1,4 %) ja Ruotsissa (-0,9 %). Hakemusten määrä laski Suomen tapaan Saksassa (-3,2 %) ja Tanskassa (-2,7 %). (Kaavio: Top 50 -hakijamaat)

Lääketeknologia, digitaalinen viestintä ja tietokoneet ovat tärkeimmät alat

EPO sai eniten patenttihakemuksia jälleen kerran lääketeknologia-alalla. Hakemusten määrä jatkoi myös kasvuaan, jota tuli nyt 11 % enemmän vuoteen 2014 verrattuna. Vahvaa kasvua osoittivat myös sellaiset alat kuin moottorit, pumput ja turbiinit (+18 %), lääkeaineet (+10 %), mittauslaitteet (+8%) ja tietokoneet (+8 %). (Kaavio: Eniten hakemuksia keränneet teknologia-alat)

Philips johtaa tilastoja

Hollantilainen elektroniikkayhtiö Philips jätti tällä kertaa eniten patenttihakemuksia – perässään Samsung, LG, Huawei ja Siemens. Top 10 -kärkeen mahtui neljä yhtiötä Euroopasta, kolme Yhdysvalloista, kaksi Koreasta ja yksi Kiinasta. Nokia oli listan sijalla 18. (Kaavio: Top 10 -hakijat vuonna 2015)

Suomi neljäs asukasmäärään suhteutettuna

Euroopan innovatiopotentiaalista kertoo se, kuinka monta patenttihakemusta eri maista on jätetty asukaslukuun suhteutettuna. Sveitsi johti tilastoa tälläkin kertaa, sillä siellä jätettiin vuoden aikana 873 patenttihakemusta miljoonaa asukasta kohden. Toiseksi sijoittui Alankomaat (419), jonka jälkeen tulivat Ruotsi (392), Suomi (365) ja Tanska (346). Ensimmäinen Euroopan ulkopuolinen maa oli jälleen Japani, joka sijoittui yhdeksänneksi (169). (Kaavio: Hakemuksia miljoonaa asukasta kohden)

Yksityiskohtaiset tilastot ja raportti vuoden 2015 toiminnasta löytyvät EPO:n vuosiraportista osoitteessa www.epo.org/annual-report2015

Lehdistökontaktit:

European Patent Office
Jana Mittermaier
Director External Communications/Spokesperson
Puh. +49 89 2399-1800
jmittermaier@epo.org

Rainer Osterwalder
Press Spokesman
rosterwalder@epo.org

Shepard Fox Communications / Netprofile
Hanna-Maria Lifländer
hanna@netprofile.fi

Euroopan patenttivirasto

Euroopan patenttivirasto on yksi Euroopan suurimmista julkisista palveluinstituutioista, jossa työskentelee yli 7000 henkilöä. Sen pääkonttori sijaitsee Münchenissä ja lisäksi sillä on toimistoja Berliinissä, Brysselissä, Haagissa ja Wienissä. EPO perustettiin vahvistamaan eurooppalaista patenttiyhteistyötä. EPO:n keskitetyn patenttien myöntämismenettelyn kautta keksijät saavat korkeatasoisen patenttisuojan keksinnöilleen kaikissa 38 Euroopan patenttiviraston jäsenmaassa. EPO on lisäksi maailman johtava patenttitietokantojen ylläpitäjä ja patenttien etsimiseen erikoistunut viranomainen.