Suomalaislähtöinen peliyhtiö G-cluster valloittaa Japania

Tiedotusvälineille 26.9.2013

- Japanin suurin operaattori sijoittaa G-clusteriin
- Suomalaisteknologia tuo pelit pilvestä japanilaisten televisioihin

Suomalaislähtöinen pelialan yritys G-cluster on julkistanut Japanissa pilvipohjaisen pelipalvelun, jolla miljoonat japanilaiset voivat pelata pelejä televisiossaan, ilman erillistä pelikonsolia tai muita lisälaitteita. Palvelu on saatavilla Japanin suurimman laajakaistatelevisio-operaattorin NTT Plala:n lähes 2,5 miljoonalle asiakkaalle.

NTT Plala vahvistaa kumppanuutta myös sijoittamalla G-clusterin emoyhtiöön G-cluster Global Corporationiin. Sijoituksen suuruutta ei julkisteta. Aiemmin G-clusteriin ovat tehneet pääomasijoituksen muun muassa Ranskan toiseksi suurin operaattori SFR sekä suoritinvalmistaja Intel.

G-cluster on Suomessa vuonna 2000 perustettu pelialan yritys. Yhtiö ei itse suunnittele pelejä, vaan kehittää verkko-operaattoreille tarkoitettua teknologia-alustaa, jolla pelejä voidaan jakaa pilvipalveluna televisioihin, älypuhelimiin ja muihin päätelaitteisiin. Yhtiön patentoidun teknologian perusajatus on siirtää valtaosa pelien vaatimasta raskaasta tietojenkäsittelystä ja laskennasta keskitettyihin datakeskuksiin. Näin voidaan tarjota kehittyneitä ja graafisesti näyttäviä pelejä erittäin kustannustehokkaasti televisioihin ja muihin päätelaitteisiin, joiden oma tietojenkäsittelykapasiteetti on vaatimaton.

"G-cluster on kehittänyt pilvipohjaista pelitekniikkaa jo yli vuosikymmenen ajan, kauan ennen kuin kukaan puhui pilvestä julkisuudessa. Visiomme on osoittautunut kantavaksi. Pilvipohjainen palvelu tarjoaa käyttäjille vaivattoman pääsyn konsolitasoisten pelien äärelle ja operaattoreille kustannustehokkaan tavan tarjota asiakkailleen houkuttelevia lisäpalveluita", G-clusterin toimitusjohtaja Erik Piehl sanoo.

"Suomessa on kokoonsa nähden poikkeuksellisen paljon peliosaamista, ja varsinaisen pelikehityksen lisäksi tämä osaaminen ulottuu myös pelien taustalla toimivaan perusteknologiaan", Piehl jatkaa.

Avaimet käteen -palvelu operaattoreille

G-cluster huolehtii myös jaeltavien pelien lisensoinnista ja tarjoaa operaattoreille valmiin, helpon keinon laajentaa palveluvalikoimaa. G-cluster tarjoaa pelejä useimmilta merkittävimmiltä pelijulkaisijoilta, muun muassa Electronic Artsilta, Konamilta, Disneyltä, Ubisoftilta ja Warner Brosilta.

Yhtiön läpimurto tapahtui kolme vuotta sitten, kun suuri ranskalainen operaattori SFR avasi yhtiön tekniikkaan perustuvan kaupallisen pelipalvelun. Tähän mennessä yhtiön pelialustalla on pelattu maailmanlaajuisesti yli 23 miljoonaa erillistä pelikertaa. SFR:n lisäksi myös Orange tarjoaa G-Clusterin pelipalvelua Ranskassa. Japanissa aloitettu NTT Plala:n pelipalvelu perustuu Ranskassa hyväksi havaittuun toimintamalliin.

G-cluster on japanilaisen G-cluster Global Corporation -emoyhtiön suomalainen tytäryhtiö, joka vastaa koko Euroopan toiminnasta. Espoon pääkonttorin lisäksi G-clusterilla on toinen toimisto Pariisissa. Pääosa tuotekehityksestä tehdään Suomessa. Emoyhtiöllä on lisäksi tytäryhtiö Yhdysvalloissa.

Erik Piehl
G-cluster / Oy Gamecluster Ltd
puhelin: 040 767 8964
sähköposti: erik.piehl@G-cluster.com