Suomalaisten Euroopan patenttivirastolle tekemien patenttihakemusten määrän lasku taittui

Tiedotusvälineille 7.3.2018

• Suomesta Euroopan patenttivirastolle jätettyjen patenttihakemusten määrän kaksi vuotta kestänyt laskutrendi on päättynyt ja hakemusten määrä pysyi samalla tasolla edelliseen vuoteen nähden
  • Digitaalisen viestinnän patenttihakemusten määrä kasvoi 25 %
  • Televiestintä johtavien teknologia-alojen vahvin kasvaja
  • Nokia edelleen Suomen merkittävin patenttihakija, sijalla 15 koko Euroopan patenttiviraston tilastoissa
  • Suomi viides hakemusten määrässä miljoonaa asukasta kohti
  • Hakemuksista 82 % jätettiin pääkaupunkiseudulta

Bryssel, 7. maaliskuuta 2018 – Suomesta Euroopan patenttivirastolle jätettyjen patenttihakemusten määrä pysyi vuonna 2017 lähes samalla tasolla kuin edeltävänä vuonna. 2015 ja 2016 hakemusten määrä laski kumpanakin vuonna 8,7 %, joten kaksi vuotta laskusuunnassa ollut trendi on nyt pysähtynyt. Suomalaiset yritykset ja keksijät jättivät patenttivirastolle yhteensä 1818 hakemusta (1820 vuonna 2016). (Kaavio: European patent applications – Finland).

Suomalaisille yrityksille ja tutkijoille myönnettyjen patenttien määrä puolestaan kasvoi jälleen vahvasti yhteensä 13,8 % ja ylitti Euroopan patenttiviraston keskiarvon (vuoden 2016 kasvuprosentti oli 45,3). Patentteja myönnettiin ennätykselliset 1230 kappaletta (1081 vuonna 2016). (Kaavio: European patent Grants – Finland).

Patenttivirasto myöntää patentin toimitettujen hakemusten perusteella sen jälkeen, kun virasto on varmistanut, että patentin kaikki lailliset kriteerit täyttyvät.

Digitaalinen viestintä näkyy hakemuksissa yhä Suomen johtavana alana. Hakemusten määrä oli yhteensä 438 kappaletta (351 vuonna 2016) ja kasvoi 24,8 %. Digitaalisen viestinnän osuus Suomen hakemuksista oli kaikkiaan 24 % (19 % vuonna 2016). Seuraavaksi tärkeimmät alat olivat pakkausteknologian ja logistiikan sisältävä kuljetusala (129 hakemusta, -4,4 %) sekä tietotekniikka (121 hakemusta, -19,9 %). Suurin kasvaja oli televiestintä (+41,4 %). Vahvaa nousua näkyi myös mittaustekniikassa (+36,8 %) sekä lämpöprosesseissa ja -laitteissa (35,5 %).

Euroopan patenttivirastolle jätettiin vuonna 2017 liki 166 000 hakemusta, mikä oli 3,9 % enemmän kuin vuonna 2016 ja samalla kaikkien aikojen ennätys. (Kaavio: Growth of European patent applications – global). Kiinasta jätettyjen hakemusten määrä kasvoi jälleen selvästi (+16,6 %). Kiina nousi myös ensi kertaa viiden eniten hakemuksia jättäneen maan kärkeen. Eniten patenttihakemuksia jättivät Yhdysvallat, Saksa, Japani ja Ranska. Aiemmin viidettä paikkaa pitänyt Sveitsi joutui väistymään Kiinan tieltä. (Kaavio: Origin of European patent applications in 2017).

"Patenttien osalta vuosi 2017 oli Euroopalle positiivinen”, sanoo Euroopan patenttiviraston pääjohtaja Benoît Battistelli. ”Eurooppalaisten patenttihakemusten jatkuva kasvu osoittaa, että Eurooppa on teknologian kannalta houkutteleva markkina-alue. Eurooppalaiset yritykset jättivät enemmän hakemuksia kuin koskaan, mikä kertoo niiden vahvasta innovatiivisuudesta sekä luottamuksesta palveluihimme. Euroopan patenttivirasto on vastannut pitkäkestoiseen kysyntään parantamalla tuotantoa, tuottavuutta ja ajantasaisuutta. Olemme myös kehittäneet patenttiviraston tuotteiden ja palveluiden laatua. Patenttiviraston henkilöstön erinomaisen työpanoksen ansiosta virasto on yltänyt kautta aikojen parhaaseen tulokseen.”

Hakemusten määrä asukasta kohti: Suomi viides
Suomi sijoittui viidenneksi hakemusten määrässä asukasta kohti (329 hakemusta miljoonaa asukasta kohti). Edellä olivat Sveitsi (884 hakemusta miljoonaa asukasta kohti), Alankomaat (412), Tanska (377) ja Ruotsi (374). (Kaavio: European patent applications per million inhabitants).

Nokia, Kone ja Outotec suurimmat suomalaiset patenttihakijat
Nokia oli jälleen Suomen aktiivisin patenttihakija yhteensä 919 hakemuksella (-13,2 %) ja samalla 15. aktiivisin hakija koko Euroopan patenttiviraston tilastoissa. Nokian edellä oli Microsoft (14.) ja perässä tuli Bayer (16.). (Kaavio: Top EPO applicants 2017 – global). Nokia säilytti lisäksi asemansa neljänneksi aktiivisimpana yrityksenä digitaalisen viestinnän hakemuksissa, joissa kärkeä hallitsivat Huawei, Ericsson ja Qualcomm. Jälkeen jäivät ZTE, Intel, Sony, LG ja Samsung. Suomessa Nokian jälkeen aktiivisimmat hakijat olivat Kone (113 hakemusta), Valmet (40), UPM-Kymmene (35) ja Outotec (32). (Kaavio: Top applicants at the EPO in 2017 from Finland).

Eniten patenttihakemuksia pääkaupunkiseudulta
Pääkaupunkiseutu oli alueellisesti Suomen aktiivisin patenttien hakija. Sen osuus oli 82,3 % kaikista suomalaisista patenttihakemuksista, missä oli kasvua edellisestä vuodesta 1,5 %. Kaikista eurooppalaisista alueista se oli 10. merkittävin. (Kaavio: Leading European regions for patent applications at the EPO in 2017).

Kasvua ympäri Eurooppaa
Useimmat Euroopan maat jättivät Euroopan patenttivirastolle vuonna 2017 enemmän hakemuksia kuin edellisenä vuonna (Kaavio: Top countries for applications). Patenttihakemusten määrä kasvoi Ranskassa (+0,5 %), Saksassa (+1,9 %), Isossa-Britanniassa (+2,4 %), Alankomaissa (+2,7 %) ja Ruotsissa (+4,9 %). Hakemusten määrä laski Portugalissa (-5,7 %), Belgiassa (-1,9 %) ja Norjassa (-0,6 %).

Eniten hakemuksia terveysteknologian alalla
Euroopan patenttivirastolle jätettiin eniten hakemuksia terveysteknologian alalla (+6,2 %). Seuraavaksi eniten hakemuksia tuli digitaalisen viestinnän ja tietotekniikan aloilta (Kaavio: Leading 15 fields of technology – global). Top 10 -kärkialoilla kasvu oli voimakkainta bioteknologiassa (+14,5 %), lääkealalla (+8,1 %) ja mittaustekniikassa (+6,6 %).

Huawei johtaa yritystilastoa
Ensimmäistä kertaa Euroopan patenttiviraston historiassa eniten patenttihakemuksia jätti kiinalainen yritys – Huawei. Siemens paransi sijoitustaan kuudennesta toiseksi. Näiden jälkeen tulivat LG, Samsung ja Qualcomm. Top 10 -kärkeen pääsi neljä eurooppalaista, kolme yhdysvaltalaista, kaksi korealaista ja yksi kiinalainen yritys (Kaavio: Top 10 applicants in 2017).

Yksityiskohtaiset tilastot sekä yhteenveto vuodesta 2017 löytyvät Euroopan patenttiviraston vuosiraportista osoitteesta www.epo.org/annual-report2017.

Euroopan patenttivirasto
Euroopan patenttivirasto on Euroopan suurimpia julkisia palveluinstituutioita, jossa työskentelee yli 7000 henkilöä. Sen pääkonttori sijaitsee Münchenissä ja lisäksi sillä on toimistoja Berliinissä, Brysselissä, Haagissa ja Wienissä. EPO perustettiin vahvistamaan eurooppalaista patenttiyhteistyötä. EPO:n keskitetyn patenttien myöntämismenettelyn kautta keksijät saavat korkeatasoisen patenttisuojan keksinnöilleen kaikissa 38 Euroopan patenttiviraston jäsenmaassa. EPO on lisäksi maailman johtava patenttitietokantojen ylläpitäjä ja patenttien etsimiseen erikoistunut viranomainen. http://www.epo.org/

Lehdistökontaktit:
Euroopan patenttivirasto