Tabletti on joulun yleisin lahjatoive, ennustaa CEA

Tiedotusvälineille, 15.11.2012

Peräti 76 prosenttia amerikkalaisista kuluttajista aikoo hankkia kulutuselektroniikkaa joululahjaksi. Tuoteryhmistä kärjessä ovat tabletit ja älypuhelimet, joiden myynti kasvaa tänä vuonna lähes 40 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tabletti on joulun lahjatoiveena selvästi yleisempi kuin toiseksi suosituimmaksi noussut käteinen raha.

Yhdysvaltalaisen CEA:n (Consumer Electronics Association) markkinatutkijat esittelivät ennusteensa kulutuselektroniikan trendeistä ja kysynnän muutoksista CES Unveiled -tapahtumassa Tukholmassa. Ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa järjestetyssä tapahtumassa ennakoitiin tammikuisten International CES -messujen sisältöä ja tulevia julkistuksia.

CEA:n mukaan mukaan taulutietokoneet ja älypuhelimet ovat ainoat kulutuselektroniikan tuoteryhmät, joiden myynti Yhdysvalloissa kasvaa vuonna 2012. Niiden odotetaan olevan markkinoiden selkeitä kasvuvetureita myös vuonna 2013. Lisäksi CEA ennakoi kannettavien tietokoneiden, LCD-televisioiden ja pelikonsolien myynnin kääntyvän ensi vuonna nousuun.

Tablettien ja älypuhelinten kysynnän kasvun taustalla ovat innovatiiviset tuotteet ja uusien vaihtoehtojen tulo markkinoille. Esimerkiksi taulutietokoneista on tuotu tarjolle edullisemman hintaluokan versioita ja erityisesti lasten käyttöön suunniteltuja malleja. Älypuhelinten kasvavat näytöt ja monipuolistuvat ominaisuudet tuovat kuluttajille yhä parempia käyttökokemuksia ja uusia sovelluksia, jotka lisäävät laitteiden kiinnostavuutta.

”Älypuhelimista on tullut hubeja, joiden toiminnot syrjäyttävät muita tuotteita ja mahdollistavat aivan uudenlaisia palveluita. Ne toimivat oppivina kauko-ohjaimina ja esimerkiksi terveyden- ja mielentilaa seuraavina diagnostiikkalaitteina. Kun erilaisten sensorien määrä kasvaa, älypuhelimet ovat luontevia digitaalisen tiedon käsittelijöitä”, CEA:n pääekonomisti ja tutkimusjohtaja Shawn DuBravac kertoo.

Muista merkittävistä kulutuselektroniikan tuoteryhmistä televisiot ovat teknisessä murrosvaiheessa. CEA:n mukaan kysyntä siirtyy LED-tekniikkaan ja suuriin, jopa yli 60 tuuman näyttöihin. Samaan aikaan 3D-tekniikka ja internet-palvelut uudistavat käyttökokemusta. Televisioiden määrä kotitaloutta kohti pysyy kuitenkin tasaisena, kun tablettien ja älypuhelinten määrä kodeissa kasvaa.

”Analogisessa maailmassa laitteilla oli rajattu käyttötarkoitus. Digitaalisessa maailmassa toiminnot ovat yhä monipuolisempia ja pystymme käyttämään samoja laitteita yhä useampiin tarkoituksiin. Kehityksen ajureita ovat innovatiiviset palvelut, jotka tulevat mahdolliseksi verkkoyhteyksillä ja sensoreilla varustettujen laitteiden myötä”, CEA:n toimiala-analyysien johtaja Steve Koenig sanoo.

Las Vegasissa järjestettävä International CES on maailman suurin kulutuselektroniikkaa sekä siihen liittyviä sovelluksia esittelevä messutapahtuma. CEA:n arvion mukaan tammikuun 2013 tapahtumaan odotetaan jopa 150 000 kävijää sekä noin 20 000 tuote- ja palvelulanseerausta.

Essi Isomäki, Netprofile
essi@netprofile.fi
puh. 040 572 4648

Consumer Electronics Association (CEA) on Yhdysvaltain kulutuselektroniikkateollisuuden vaikutusvaltaisin toimialajärjestö. Sillä on yli 2000 jäsenyritystä, joille järjestö tarjoaa lainsäädännöllisiä palveluita, markkinatutkimuksia, teknistä koulutusta ja edunvalvontaa. Järjestö osallistuu myös alan standardointiin ja edistää strategisia liiketoimintasuhteita. CEA omistaa ja tuottaa International CES -messuja, jotka ovat kansainvälisten innovaatioiden näyttämö. Kaikki messuista kertyneet voitot investoidaan osaksi CEA:n toimialapalveluita. Lisätietoja: www.CE.org and www.DeclareInnovation.com