Vapun ilosanoma: alkoholia saa pian myös Suomen verkkokaupoista

Tiedotusvälineille 28.4.2017

Helsingin hovioikeuden päätös Alkotaxi-jutussa otti maanantaina myönteisen kannan korkeintaan 4,7 prosenttia alkoholia sisältävien juomien etämyyntiin.

”Hovioikeuden päätöksen käynnistämässä vilkkaassa keskustelussa on spekuloitu, että mietojen alkoholijuomien etämyynti joudutaan ehkä sallimaan ulkomaisille verkkokaupoille. Keskustelussa on tosin kokonaan unohdettu kotimaisen verkkokaupan kilpailuedellytysten turvaaminen”, sanoo Kauppahalli24:n toimitusjohtaja Veijo Heinonen.

Kotimaisen verkkokaupan kannalta hovioikeuden päätös mahdollistaa kilpailuedellytysten merkittävän parantumisen.

”Suomalainen verkkoruokakauppa ei ole tähän saakka ollut tasavertaisessa kilpailuasemassa kivijalkakauppojen kanssa, koska merkittävä tuoteryhmä on jouduttu rajaamaan pois valikoimista”, Heinonen jatkaa.

Verkkoruokakauppa Kauppahalli24 ja monikanavaisen asiakaskokemuksen teknologiakumppani Bookit ovat suunnitelleet konseptin, joka mahdollistaa jopa tehokkaamman ja luotettavamman myyntivalvonnan, kuin kivijalkakaupassa on tähän saakka pystytty toteuttamaan.

”Meillä on nyt kaikki tarvittavat teknologiset ratkaisut, joilla alkoholin verkkokauppa vastaa kaikkiin viranomaisvaatimuksiin. Konsepti perustuu jo monen asiakkaamme käytössä olevaan vahvaan tunnistautumiseen ja IoT-tekniikkaan”, sanoo Bookit Finland Oy:n hallituksen jäsen Peter Klenberg.

Mietojen alkoholijuomien myynti verkkokaupasta edellyttää, että valvonta täyttää samat vaatimukset kuin muussa vähittäismyynnissä. Viranomaisvaatimukset koskevat alkoholijuomien myynti- ja toimitusaikoja, ikärajojen valvomista ja myymisestä kieltäytymistä päihtyneille.

Alkoholin myynnin valvontaa voidaan verkkokaupassa jopa parantaa selkeästi nykyisestä, jos tämä katsotaan tarpeelliseksi.

”Luotettavan valvonnan järjestäminen ei ole esteenä etäkaupalle. Odotamme kuitenkin, että valvonnan vaatimukset tulevat jatkossa olemaan samat myös kivijalkakaupoille”, Veijo Heinonen tiivistää.

Veijo Heinonen, toimitusjohtaja, Kauppahalli24
puh. 040 503 7554,