Yritysten pikatreffeiltä vauhtia kansainvälistymiseen

Report this content

Ympäristöalan pk-yrityksillä on tilaisuus etsiä kansainvälisiä kumppaneita Italian Riminillä marraskuussa. Ecomondo-messujen yhteydessä järjestettävässä kontaktitapahtumassa alan toimijat ympäri Eurooppaa verkostoituvat tiiviissä puolen tunnin tapaamisissa.

Kontaktitapahtuma on osa Enterprise Europe Network –verkoston toimintaa pk-yritysten kilpailukyvyn parantamiseksi Euroopassa. Tapahtuma tarjoaa pk-yrityksille tehokkaan mahdollisuuden verkostoitua liiketoimintojen kehittämiseksi ja teknologisen yhteistyön helpottamiseksi. Eri alojen tapahtumia järjestetään vuosittain kymmeniä ja niiden suosio kasvaa koko ajan.

Ecobusiness cooperation event kokoaa ympäristöalan toimijat yhteen jo kolmannen kerran. Tällä kertaa tapahtuma järjestetään Riminillä 10.-11. marraskuuta. Tapahtuma on suunnattu yrityksille ja organisaatioille, jotka toimivat jätteenkäsittelyn, kierrätyksen, uusiutuvan energian, energiatehokkaan rakentamisen tai liikenteen parissa.

Osallistujille maksuttomassa kontaktitapahtumassa pyritään tehokkaaseen verkostoitumiseen, joten tapaamiset sovitaan etukäteen. Yritykset ilmoittautuvat tapahtumaan netissä viimeistään 18. lokakuuta ja samalla nettisivulle jätetään profiili yrityksestä. Tämän jälkeen osallistujat valitsevat profiilien perusteella ne toimijat, joiden kanssa haluavat tavata ja järjestäjät aikatauluttavat tapaamiset. Keskustelut voivat liittyä mihin tahansa yritysten väliseen yhteistyöhön; esim. tavaroiden ja palvelujen myymiseen tai ostamiseen, uusien edustajien etsintään tai alihankintaan. Kahden päivän aikana voi ehtiä tavata jopa parikymmentä potentiaalista partneria.

Tehokasta verkostoitumista yrittäjille

Enterprise Europe Networkin projektipäällikkö Minna Nieminen Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta kertoo, että yrittäjille kontaktitapahtuma on erittäin kustannustehokas tapa etsiä partnereita eri maista, kun nämä ovat koolla yhdessä paikassa. Tapaamisissa eri osallistujien kanssa voi keskustella tietyn maan markkinoista, mitä tarpeita markkinoilla on ja mistä kannattaa lähteä liikkeelle, sekä tavata potentiaalisia liiketoiminta- ja teknologiakumppaneita.

Kontaktitapahtumat järjestetään usein messujen yhteydessä, mikä tehostaa uuden tiedon ja kontaktien hankintaa. Osallistujia on tyypillisesti satakunta yrityksistä yliopistoihin ja kunkin alan järjestöihin

Kuukausien työ parissa päivässä

Energiatehokkuuden asiantuntijayrityksen FINESS Energy Oy:n toimitusjohtaja Juha-Pekka Paavola osallistui viime vuonna kahteen kontaktitapahtumaan Ruotsissa ja Tanskassa toimiessaan silloisessa tehtävässään Ukipolis Oy:n projektipäällikkönä. Hän haki erityisesti yhteistyökumppaneita ja tietoa uusista tekniikoista ja tuotteista. ”Ruotsissa meillä oli kymmenen tapaamista, joista kolmen kanssa jatkoimme yhteydenpitoa. Tanskassa tapaamisia oli viisi, joista kaksi jatkui myöhemmin”, Paavola kertoo. ”Tapahtumat olivat hyvin järjestettyjä ja kaikki toimi hyvin. Tällaisten johtajatasoisten tapaamisten järjestäminen muuten olisi vienyt kuukausia ja nyt kaikki hoitui parissa päivässä.”

Paavolan mielestä on hyvä, että kontaktitapahtumat järjestetään messujen yhteydessä, koska silloin väliajat voi käyttää messuihin tutustumiseen. Hänen neuvonsa muille suomalaisyrityksille on, että tapahtumaan kannattaa ilmoittautua netissä hyvissä ajoin, koska silloin saa itselleen eniten näkyvyyttä. ”Tutustu muihin osallistujiin huolella ja panosta omaan ytimekkääseen esittelyysi.” Samaa korostaa myös paikan päälle Italiaan lähtevä Minna Nieminen ja lupaa auttaa yrityksiä ilmoittautumisessa ja hyvän yritysprofiilin luomisessa.

Enterprise Europe Network

Enterprise Europe Network on Euroopan komission vuonna 2008 käynnistämä asiantuntemusta ja kansainvälistymispalveluita pk-yrityksille tarjoava verkosto. Verkosto antaa kansainvälistymiseen ja EU-asioihin liittyvää neuvontaa ja auttaa yrityksiä etsimään liiketoiminta- ja teknologiapartnereita ulkomailta.

Suomen kansallisessa verkostossa on mukana kahdeksan organisaatiota. Verkostoa koordinoi työ- ja elinkeinoministeriö. Verkoston toimintaa rahoittaa Euroopan komissio ja kansallisesti työ- ja elinkeinoministeriö sekä Tekes.

Lisätietoja: www.enterpriseeurope.fi

Ecobusiness cooperation event

Ecobusiness cooperation event järjestetään 10.-11. marraskuuta Italian Riminillä Ecomondo-messujen yhteydessä. Tapahtumaan osallistuu ympäristöalan toimijoita ympäri Eurooppaa. Viime vuonna tapahtumaan osallistui 60 organisaatiota ja tapaamisia oli reilut 700. Näistä yli 200 johti yhteydenpitoon tapahtuman jälkeen.

Lisätietoja: http://www.b2match.eu/ecomondo2011

Ecomondo

Ecomondo on Italian laajin vihreän teknologian messu, jonka yhteydessä järjestetään myös konferensseja ja koulutusta. Viime vuonna messuille osallistui yli 1500 näytteilleasettajaa ja vierailijoita oli yli 65 000.

Lisätietoja: http://en.ecomondo.com

Kuvateksti:

Enterprise Europe Networkin kontaktitapahtumat tarjoavat tehokasta verkostoitumista ja suoria kontakteja potentiaalisiin asiakkaisiin ja partnereihin.

Kuvan voi ladata osoitteesta www.news-lab.com/press/enterpriseeurope.

Lisätietoja antaa:

Minna Nieminen, projektipäällikkö