ENERGINET.DK valitsi Nexansin XLPE-alumiinikaapelit

Nexansin XLPE-alumiinikaapeleita käytetään 400 kV:n yhteyteen liittämään Kriegers Flakin merituulipuisto Tanskan kantaverkkoon.

Tanskan Kriegers Flakin merituulipuisto liitetään turvallisesti kantaverkkoon Nexansin 400 kV:n XLPE-alumiinikaapeleilla. Arvoltaan noin 7 miljoonan euron sopimus on osa Tanskan suurimman tuulipuiston verkkoyhteyttä 600 MW:n kapasiteetillaan.

Nexans valmistaa ja toimittaa 57 km 400 kV:n ristisilloitettua polyeteenikaapelia (XLPE). XLPE-kaapelit kuuluvat maakaapelijärjestelmään, jolla Kriegers Flakin merituulipuisto liitetään Tanskan kantaverkkoon. Nexansin valmistamilla kaapeleilla kytketään toisiinsa sähköasemat Ishøj ja Hovegård, joiden välinen etäisyys on noin 19 km.

Nexans myös valvoo asennusta. Kaapeleissa on alumiinijohdin ja alumiinisuojaus. Tällä tavalla saadaan optimoitua omistuksen kokonaiskustannus verrattuna perinteisiin vaihtoehtoihin. ENERGINET.DK valitsi Nexansin kustannustehokkaan teknisen ratkaisun takia ja koska yhtiö pystyy hoitamaan projektin pitäytyen asiakkaan erikoisehtoihin.

Teknologiajohtaja Torben Glar Nielsen ENERGINET.DK:lta sanoi: "Odotamme innolla työskentelyä Nexansin kanssa. On tärkeää, että yhteistyökumppani ymmärtää projektin tekniset tarpeet ja pystyy toteuttamaan sen."

ENERGINET.DK on toteuttamassa myös kansallista kaapelointisuunnitelmaa, joka koskee ilmajohtojen purkamista 2.900 km:n matkalta ja kaapelien asennusta 2.600 kilometrille vuoteen 2030 mennessä. 900 km maakaapelia on jo asennettu.

Nexans ja ENERGINET.DK ovat aiemmin tehneet menestyksellistä yhteistyötä Køge Bugtin projektissa, joka on osa kansallista kaapelointisuunnitelmaa.

Maanpäällisen suurjänniteliiketoiminnan varatoimitusjohtaja Cyprien Felderspiel Nexansilta lisäsi: "Tämä sopimus jatkaa Nexansin ja ENERGINET.DK:n välistä yhteistyötä. Olemme innoissamme saadessamme työskennellä ENERGINET.DK:n kanssa tässä uusiutuvan energian projektissa parantaaksemme ympäristöä ja auttaaksemme Tanskan sähköverkon vakauttamisessa."

Kriegers Flakin merituulipuisto sijaitsee Itämerellä Tanskan talousvyöhykkeellä, 25 km itään Mønsaarelta. Puiston kapasiteetti tulee olemaan 600 MW. Verkkoyhteys täytyy olla toiminnassa vuoden 2018 loppuun mennessä. Kaapelit valmistetaan Nexansin Charleroi'n tehtaalla Belgiassa.

Nexans tuo eloa energiaan kaapelien ja kaapelointiratkaisujen laajalla valikoimalla lisäten asiakkaidemme toimintakykyä ympäri maailman. Nexans-tiimit ovat sitoutuneet kumppanuuteen, joka tukee asiakkaita neljällä pääliiketoiminta-alueella: sähkönsiirto ja jakelu (merellä ja maalla), energiaresurssit (öljy ja kaasu, kaivokset ja uusiutuva energia), kuljetus (maantie, rautatie, ilmailu, merenkulku) ja rakentaminen (kaupallinen, asunnot ja datakeskukset). Nexansin strategia perustuu tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen jatkuvaan innovointiin, työntekijöiden kehitykseen, asiakaskoulutukseen sekä turvallisten ja vähän ympäristöön vaikuttavien teollisuusprosessien käyttöönottoon.

Vuonna 2013 Nexans perusti ensimmäisenä kaapelialan toimijana säätiön käynnistämään kestävän kehityksen toimia, jotka parantavat energian saatavuutta vähäosaisille yhteisöille ympäri maailman.

Meillä on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa ympäri maailman, työllistämme lähes 26.000 ihmistä ja liikevaihtomme oli noin 6,7 miljardia euroa vuonna 2013. Nexans on listattu NYSE Euronext Parisiin, osastolle A.

Katso lisätietoja: www.nexans.fi

Teknologiajohtaja Torben Glar Nielsen ENERGINET.DK:lta