Ensimmäinen neljästä Nexansin "Statoil Standard" -umbilikaalista

Nexans on toimittanut ensimmäisen neljästä sovitusta umbilikaalista Norjan mannerjalustalla sijaitseviin Statoilin öljy- ja kaasuprojekteihin

Öljyn ja kaasun nosto Norjan mannerjalustalta on saanut piristysruiskeen Nexansin äskettäin toimitettua ensimmäisen neljästä "Statoil Standard" -umbilikaalista, jotka yhtiö tilasi vuonna 2012. Ensimmäistä umbilikaalia tullaan käyttämään Oseberg Deltan kentällä Pohjanmerellä, Norjan edustalla.

"Statoil Standard" -umbilikaaleissa on hydrauli- ja kemikaalijohtojen lisäksi sähkö- ja valokaapeleita. Oseberg-hankkeen kuluessa kehitetyt standardisoidut tekniset ja hallinnolliset käytännöt säästävät aikaa, kustannuksia ja materiaaleja hankkeen toteuttamisen aikana samoin kuin käynnissä olevissa ja tulevissa projekteissa.

Joulukuussa 2012 Nexans solmi Statoilin kanssa sopimuksen staattisten ja dynaamisten umbilikaalien toimittamisesta kolmeen rakennusvaiheeseen Norjan mannerjalustalle: Oseberg Deltan kentälle (Pohjanmeri), Snøhvit-kaasukentälle (Barentsinmeri) ja eteläiselle Smørbukk Sørin kentälle (Norjanmeri). Syksyllä 2013 sopimusta laajennettiin sisältämään umbilikaalien toimitus myös Gullfaks Rimfaksdalenin kaasukentälle. Yhteensä Nexans toimittaa 50 kilometriä staattisia ja dynaamisia umbilikaaleja.

"Oseberg-hankkeen kuluessa Nexans on kehittänyt yksinkertaistetun "pakettiratkaisun", joka on räätälöity Statoilin hallinnollisten ja teknisten vaatimusten mukaan. Hallintaan ja rakennustekniikkaan kehitettyjä standardikäytäntöjä ja kustannustehokkaita ratkaisuja voidaan toistuvasti käyttää tulevissa projekteissa", sanoo Nexansin projektipäällikkö Liv Molvik Lundegaard.

Nexansin toimittamat umbilikaalit valmistetaan Nexansin Haldenin tehtaalla Norjassa.

Tietoa Osebergin, Snøhvitin, Smørbukkin ja Gullfaks Rimfaksdalenin öljy- ja kaasukentistä:

Osebergin kenttä, joka sijaitsee noin 150 kilometriä länteen Bergenistä ja jota Statoil hallinnoi, on tuottanut öljyä ja kaasua vuodesta 1988.

Sitä vastoin Snøhvit oli kautta aikain ensimmäinen avomerihanke Barentsinmerellä. Maakaasu toimitetaan suoraan rannikolle Snøhvitin kentältä, missä ei ole asennettuna minkäänlaisia järjestelmiä meren pinnalla. Sitten se nesteytetään ja valmistellaan siirtoa varten lajissaan Euroopan ensimmäisessä ja maailman pohjoisimmassa maakaasun nesteytyslaitoksessa. Joka päivä maakaasua nesteenä ja kondensaattina kuljetetaan 143 kilometrin matka meren pohjassa olevaa putkistoa pitkin Hammerfestin Melkøyaan.

Smørbukk Sørin kenttä on osa Åsgardin aluetta Haltenin särkällä Norjanmerellä. Öljyn tuotanto (P- ja S-keräyslaitteista) ja kaasun injektointi (R-keräyslaitteistoon) alkoi kentällä kesäkuussa 1999, ja käsittely tapahtuu Åsgard A:n tuotanto-, varastointi- ja purkualuksella. Smørbukk Sørin laajennus, missä arvioidaan olevan hyödynnettävää varantoa 16,5 miljoonan tynnyrin verran, lisää kentän käyttöaikaa useilla vuosilla.

Gullfaksin pääkenttä sijaitsee Norjan edustalla Pohjanmeren pohjoisella alueella. Siellä on kolme suurta betonista tuotantolauttaa: Gullfaks A -porauslautalla tuotanto alkoi 1986, Gullfaks B:llä vuonna 1988 ja Gullfaks C -porauslautalla vuonna 1989. Nostettu öljy lastataan suoraan siirtotankkereihin kentällä, kun taas öljyn yhteydessä saatava maakaasu menee putkistoa pitkin Kårstøn kaasunkäsittelylaitokseen Stavangerin pohjoispuolelle ja sieltä edelleen Manner-Eurooppaan.

Nexans tuo eloa energiaan kaapelien ja kaapelointiratkaisujen laajalla valikoimalla lisäten asiakkaidemme toimintakykyä ympäri maailman. Nexans-tiimit ovat sitoutuneet kumppanuuteen, joka tukee asiakkaita neljällä pääliiketoiminta-alueella: sähkönsiirto ja jakelu (merellä ja maalla), energiaresurssit (öljy ja kaasu, kaivokset ja uusiutuva energia), kuljetus (maantie, rautatie, ilmailu, merenkulku) ja rakentaminen (kaupallinen, asunnot ja datakeskukset). Nexansin strategia perustuu tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen jatkuvaan innovointiin, työntekijöiden kehitykseen, asiakaskoulutukseen sekä turvallisten ja vähän ympäristöön vaikuttavien teollisuusprosessien käyttöönottoon.

Vuonna 2013 Nexans perusti ensimmäisenä kaapelialan toimijana säätiön käynnistämään kestävän kehityksen toimia, jotka parantavat energian saatavuutta vähäosaisille yhteisöille ympäri maailman.

Meillä on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa ympäri maailman, työllistämme lähes 26.000 ihmistä ja liikevaihtomme oli noin 6,7 miljardia euroa vuonna 2013. Nexans on listattu NYSE Euronext Parisiin, osastolle A.

Katso lisätietoja: www.nexans.fi

Oseberg-hankkeen kuluessa Nexans on kehittänyt yksinkertaistetun
Nexansin projektipäällikkö Liv Molvik Lundegaard