Euroopan suurin aurinkovoimapuisto liitetään Nexansin fotosähköisillä kaapeleilla

Nexans on solminut sopimuksen Eiffage Energien kanssa Clemessyn toimeksiannosta erityisten fotosähköisten kaapelien ja sähkökaapelien toimittamiseksi Cestasin aurinkovoimapuistoon Ranskaan

Euroopan suurin aurinkovoimapuisto liitetään Nexansin fotosähköisillä EnergyflexÒ-kaapeleilla Nexansin solmittua sopimuksen Eiffage Energien kanssa, ja 90 % kaapeleista toimitetaan Cestasin aurinkovoimapuistoon Ranskaan. Sopimuksen mukaisesti Nexans valmistaa ja toimittaa noin 5.000 kilometriä keski- ja pienjännitteisiä fotosähköisiä (PV) ja datakaapeleita (valokuitu).

Bordeaux'n lähellä Ranskan lounaisosassa sijaitsevan aurinkovoimapuiston tuotanto on yli 350 GWh vuodessa huippukapasiteetin ollessa 300 MW. Eiffage Energie toimii Clemessyn toimeksiannosta, joka on Neoen mukaan lukien useiden sijoittajien konsortio ja muodostettu puiston rakentamista, käyttöä ja ylläpitoa varten.

Noin miljoona aurinkopaneelia peittää 250 hehtaaria maata, ja ne on jaettu 25 aurinkoenergiavoimalaksi. Puisto liitetään sähköverkkoon lokakuussa 2015.

Nexansin Energyflex®-kaapelit muodostavat kestäviä ja suorituskykyisiä kenttäyhteyksiä aurinkopaneelien ja aurinkoenergian käyttökelpoiseksi vaihtovirraksi muuntavien invertterien välille. Nexans on kehittänyt EnergyflexÒ-kaapelit tyydyttämään luotettavien ja tehokkaiden kaapelien kasvavaa tarvetta erikoistuneilla aurinkopaneelimarkkinoilla.

Fernando Dos Santos, fotosähköisten projektien päällikkö Eiffage Energieltä sanoi: "Eiffage Energie valitsi Nexansin, koska sen täysi tuotevalikoima kattaa kaiken pien- ja keskijännitekaapeleista fotosähköisiin kaapeleihin saakka tätä hanketta silmällä pitäen. Toisena tärkeänä tekijä oli se, että Nexans tarjoaa erityisiä hankintaketjuratkaisuja ja suorat toimitukset paikan päälle."

Kaapelit valmistetaan Bourg-en-Bressen, Jeumontin ja Andrézieux'n tehtailla Ranskassa. Asennuksen on määrä olla valmis kesään 2015 mennessä.

Nexans tuo eloa energiaan kaapelien ja kaapelointiratkaisujen laajalla valikoimalla lisäten asiakkaidemme toimintakykyä ympäri maailman. Nexans-tiimit ovat sitoutuneet kumppanuuteen, joka tukee asiakkaita neljällä pääliiketoiminta-alueella: sähkönsiirto ja jakelu (merellä ja maalla), energiaresurssit (öljy ja kaasu, kaivokset ja uusiutuva energia), kuljetus (maantie, rautatie, ilmailu, merenkulku) ja rakentaminen (kaupallinen, asunnot ja datakeskukset). Nexansin strategia perustuu tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen jatkuvaan innovointiin, työntekijöiden kehitykseen, asiakaskoulutukseen sekä turvallisten ja vähän ympäristöön vaikuttavien teollisuusprosessien käyttöönottoon.

Vuonna 2013 Nexans perusti ensimmäisenä kaapelialan toimijana säätiön käynnistämään kestävän kehityksen toimia, jotka parantavat energian saatavuutta vähäosaisille yhteisöille ympäri maailman.

Meillä on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa ympäri maailman, työllistämme lähes 26.000 ihmistä ja liikevaihtomme oli 6,4 miljardia euroa vuonna 2014. Nexans on listattu NYSE Euronext Parisiin, osastolle A.

Katso lisätietoja: www.nexans.fi

Fernando Dos Santos, fotosähköisten projektien päällikkö Eiffage Energieltä