Innovatiivinen Nexansin ilmajohto toimittaa enemmän sähköäSão Paulon seudun 300 000 ihmiselle Brasiliassa

Uusi Jandiran ja Cotian välinen sähkönsiirtolinja on maailman ensimmäinen Lo-Sag™ -johdinten kaupallinen järjestelmä, jossa käytetään hiilikuitukomposiittiydintä painon säästämiseksi ja kapasiteetin kaksinkertaistamiseksi.

São Paulon metropolialueella Brasiliassa on tätä nykyä noin 20 miljoonaa asukasta. Alueeseen kuuluu Cotian kaupunki, jossa asuintalot ja isot yritykset mukaan lukien asuu noin 300 000 henkeä.

Parantaakseen palvelutasoaan alueella tämän seudun tärkein sähköyhtiö Electropaulo rakensi uuden sähkönsiirtolinjan Nexansin innovatiivisella Lo-Sag™-ilmajohdinteknologialla. Tämä hiilikuituytimeen perustuva lämmönkestävä rakenne on sekä kevyempi että vahvempi kuin perinteiset johtimet, ja lisäksi se kaksinkertaistaa siirtokapasiteetin.

Brasilian Nexansin tuotepäällikkö Sidney Uedan mukaan tämä on uraauurtava asennus. "Tämä on maailman ensimmäinen kaupallinen Lo-Sag-järjestelmä ja tärkeä virstanpylväs Brasiliassa ja Ranskassa suoritettujen menestyksekkäiden koeasennusten jälkeen." Hän kertoo, että suurimpana haasteena oli ratkaisun sovittaminen siirrettävän energiamäärän mukaiseksi. "Siellä on 21 kilometriä 138 kV:n johtimia muodostamassa 3,5 kilometriä kaksipiiristä sähkönsiirtolinjaa", hän jatkaa.

Asiakkaalle eli Eletropaulolle Nexansin hankkeen aikaisella kumppanuudella oli suuri merkitys. "Nexans oli kanssamme hankkeen syntymähetkestä alkaen ja auttoi parhaan johtimen valinnassa", sanoi Eletropaulon insinööri Amadeu Macedo. Uusi sähkölinja Jandirasta Cotiaan helpottaa olemassa olevien linjojen kuormitusta ja tuo lisähyötyjä alueelle. "Koska se on uusi, se on vähemmän altis energiasyötön häiriöille ja keskeytyksille", sanoi Macedo.

Alueen asukkaiden lisäksi linja palvelee suurjännitteistä sähköä saavia suuria yrityksiä sekä São Paulon jalkapalloklubin koulutuskeskusta, joka toimi Kolumbian joukkueen isäntänä äskeisen maailmancupin aikana.

Nexans tuo eloa energiaan kaapelien ja kaapelointiratkaisujen laajalla valikoimalla lisäten asiakkaidemme toimintakykyä ympäri maailman. Nexans-tiimit ovat sitoutuneet kumppanuuteen, joka tukee asiakkaita neljällä pääliiketoiminta-alueella: sähkönsiirto ja jakelu (merellä ja maalla), energiaresurssit (öljy ja kaasu, kaivokset ja uusiutuva energia), kuljetus (maantie, rautatie, ilmailu, merenkulku) ja rakentaminen (kaupallinen, asunnot ja datakeskukset). Nexansin strategia perustuu tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen jatkuvaan innovointiin, työntekijöiden kehitykseen, asiakaskoulutukseen sekä turvallisten ja vähän ympäristöön vaikuttavien teollisuusprosessien käyttöönottoon.

Vuonna 2013 Nexans perusti ensimmäisenä kaapelialan toimijana säätiön käynnistämään kestävän kehityksen toimia, jotka parantavat energian saatavuutta vähäosaisille yhteisöille ympäri maailman.

Meillä on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa ympäri maailman, työllistämme lähes 26.000 ihmistä ja liikevaihtomme oli noin 6,7 miljardia euroa vuonna 2013. Nexans on listattu NYSE Euronext Parisiin, osastolle A.

Katso lisätietoja: www.nexans.fi

Brasilian Nexansin tuotepäällikkö Sidney Uedan
Siellä on 21 kilometriä 138 kV:n johtimia muodostamassa 3,5 kilometriä kaksipiiristä sähkönsiirtolinjaa.
Brasilian Nexansin tuotepäällikkö Sidney Uedan
Nexans oli kanssamme hankkeen syntymähetkestä alkaen ja auttoi parhaan johtimen valinnassa.
Eletropaulon insinööri Amadeu Macedo