Maritime Link -projekti valitsi Nexansin HVDC-merikaapelin Nova Scotian ja Newfoundlandin ja Labradorin välille Kanadan itäosassa

Nexans toimittaa merikaapelia uuteen Maritime Link -projektiin, millä saadaan Newfoundlandin ja Labradorin energia käyttöön Atlantin puoleisessa Kanadassa ja muuallakin.

NSP Maritime Link Inc., Emera Inc.:n tytäryhtiö, on antanut Nexansille kokonaisvastuuprojektin tasavirralla toimivan suurjännitekaapeliyhteyden (HVDC) rakentamiseksi Kanadaan Newfoundlandin saaren ja Nova Scotian välille. Noin 175 miljoonan euron sopimukseen kuuluen Nexans suunnittelee, valmistaa ja asentaa kaksi 200 kV:n HVDC-sähkökaapelia, joiden pituus merenpinnan alla on noin170 km.

Nexans toimittaa noin340 kmmassaeristeistä (MI) HVDC-meri- ja -maakaapelia yhdessä valokuituelementtien, meri- ja maakaapelien välisten siirtymäjatkosten, jatkosten ja päätteiden kanssa.

Maritime Link on 500 MW:n suurjännitteinen tasavirtayhteys (HVDC), joka siirtää puhdasta, uusiutuvaa ja luotettavaa sähköä Newfoundlandista ja Labradorista Nova Scotiaan ja muille Kanadassa ja Yhdysvaltojen koillisosissa oleville energiamarkkinoille. Ensimmäistä kertaa historiassa Newfoundlandin saari liitetään Pohjois-Amerikan sähkönsiirtojärjestelmään. Maritime Link toimittaa Nova Scotiaan myös uuden liitäntäyhteyden puhtaaseen, uusiutuvaan energiaan korvaamaan hiilikäyttöistä sähköntuotantoa ja täyttämään tiukemmat kanadalaiset päästövaatimukset.

Projektiin kuuluu kaksi 170 km:n merikaapelia Cabot Strait -salmen poikki, ja lähes50 kmmaanpäällistä siirtolinjaa Nova Scotiassa ja melkein300 kmmaanpäällistä siirtolinjaa Newfoundlandin saarella.

Euroopassa toteutettujen HVDC-kaapeliyhteyksien vaikuttavan lukumäärän lisäksi tämä on toistaiseksi Nexansin merkittävin hanke Pohjois-Amerikassa. Newfoundlandin saaren ja Nova Scotian välisen Cabot Strait -salmen ylittämiseksi HVDC-merikaapeli asennetaan jopa 470 metrin syvyyteen Nexansin omalla kaapelialuksella C/S Nexans Skagerrakilla. Kaapelit suojataan kaivamalla merenpohjaan Nexansin omalla CapJet-järjestelmällä ja peittämällä kivillä.

"Olemme erittäin tyytyväisiä, että olemme mukana Maritime Link -projektissa ja että saimme kokonaisvastuusopimuksen Cabot Strait -kaapeliyhteyden toimittamiseksi, mikä on hyvin tärkeä osa uutta, mittavaa energian kehittämisohjelmaa Kanadan itäosassa. Erityisesti sen vuoksi, koska olemme jo hoitamassa saman hankkeen nykyistä urakkaa, jonka Nalcor Energy antoi meille vuonna 2013 siirtoyhteyden rakentamiseksi Belle Isle -salmeen", kertoo varatoimitusjohtaja Dirk Steinbrink Nexansin suurjännite- ja vesistökaapelien liiketoimintaryhmästä. "Tämä vahvistaa Nexansin johtoasemaa maailmanlaajuisella siirtoyhteyssektorilla, kun yhtiön vertaansa vailla oleviin saavutuksiin kuuluu runsaasti yli 3 000 km toimivaa merikaapelia.

Nexans on maailmanlaajuinen johtava kaapeliteollisuuden asiantuntija ja tarjoaa voimansiirto kehityksen painopistealueena laajan valikoiman kaapeleita ja kaapelijärjestelmäratkaisuja infrastruktuurin, teollisuuden, rakentamisen ja lähiverkkojen (LAN) tarpeita varten. Nexans suuntautuu useille markkinasegmenteille sähkö- ja televerkoista, teistä ja rautateistä laivanrakennukseen, öljy-ja kaasuteollisuuteen, ydinvoimaan, ajoneuvoteollisuuteen, elektroniikkaan, avaruustekniikkaan, materiaalinkäsittelyyn ja automaatioon.
Nexans on vastuullinen teollisuusyritys, joka arvostaa kestävää kehitystä olennaisena osana yrityksen maailmanlaajuista ja operatiivista strategiaa. Jatkuvat tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen innovaatiot, henkilöstön kehittäminen ja sitoutuminen sekä varmatoimiset, vähän ympäristöä kuormittavat teolliset prosessit ovat kaikki tärkeitä osatekijöitä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Nexansilla on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa kaikkialla maailmassa. Työntekijöitä on 25.000 ja vuonna 2012 myynti 7,2 miljardia euroa. Nexans noteerataan NYSE Euronext pörssissä Pariisissa. Lisätietoja on osoitteessa www.nexans.com

Olemme erittäin tyytyväisiä, että olemme mukana Maritime Link -projektissa ja että saimme kokonaisvastuusopimuksen Cabot Strait -kaapeliyhteyden toimittamiseksi, mikä on hyvin tärkeä osa uutta, mittavaa energian kehittämisohjelmaa Kanadan itäosassa. Erityisesti sen vuoksi, koska olemme jo hoitamassa saman hankkeen nykyistä urakkaa, jonka Nalcor Energy antoi meille vuonna 2013 siirtoyhteyden rakentamiseksi Belle Isle -salmeen.
Tämä vahvistaa Nexansin johtoasemaa maailmanlaajuisella siirtoyhteyssektorilla, kun yhtiön vertaansa vailla oleviin saavutuksiin kuuluu runsaasti yli 3 000 km toimivaa merikaapelia.