Nexans parantaa paloturvallisuutta Fincantierin uusilla risteilyaluksilla

Nexans toimittaa yli 4.000 km sähkö- ja datakaapeleita italialaiselle laivanrakentajalle Fincantierille

Maailman suurimpiin laivanrakentajiin kuuluvalla Fincantierilla on rakenteilla neljä uutta Viking Ocean Cruises -laivaa, jotka hyötyvät Nexansin Safe Return to Port (SRtP) -kaapeliteknologian tarjoamasta paremmasta paloturvallisuudesta. Jatkuva yhteistyö Fincantierin kanssa kuvaa Nexansin panostusta nousujohteisille risteilyalusmarkkinoille. Sopimuksen arvo on noin 12 miljoonaa euroa.

Nexans on toiminut läheisessä yhteistyössä Fincantierin kanssa kehittäessään uuden sukupolven palonkestäviä SRtP-kaapeleita, jotka perustuvat uusimpaan nanoteknologiaan. Noin 4.000 km sähkö- ja datakaapeleita asennetaan Fincantierin telakoilla rakenteilla oleviin risteilyaluksiin. Kunkin 473-hyttisen laivan bruttovetoisuus on 48.000 tonnia.

Turvallinen paluu satamaan -kaapelit

Vuonna 2010 kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO esitteli turvallisen satamaan paluun (SRtP) käsitteen matkustajalaivoille direktiivillä, joka tunnetaan nimellä MSC.1.Circ. 1368. Direktiivissä rohkaistaan turvallista suunnittelua ja ohjeistetaan siihen, että kriittisten järjestelmien ja palvelujen on pysyttävä vähintään kolme tuntia toimintakunnossa matkustajalaivoissa – riittävän pitkään, jotta ne pystyvät palaamaan takaisin satamaan ja evakuoimaan matkustajat, jos jotakin vakavaa sattuu.

Laivakaapelit turvaavat paluuta satamaan johtamalla elintärkeää sähköä sekä ohjaus- ja datapalveluja. Tämä on hyvin vaativa edellytys, sillä kaapelien on palonkestävyyden lisäksi kestettävä myös fyysistä äkkikuormitusta ja lämpökuormitusta johtuen kuumille kaapeleille ruiskutettavista vesisuihkuista. Uudet SRtP-kaapelit perustuvat Nexansin nanoteknologiaan, mikä tulipalossa muuntaa eristeen joustavasta muovipinnoitteesta sitkeäksi keraamiseksi eristekerrokseksi, joka varmistaa sähköpiirin eheyden jopa 1 kV:n jännitteillä.

"Fincantieri on iso toimija risteilyalusmarkkinoilla. Joten SRtP-kaapelien menestyksekäs kehittäminen ja tämän tilauksen saaminen Viking Ocean Cruises -laivoille on hyvin merkittävä saavutus Nexansille. Se osoittaa vankkaa teknistä laivateollisuuden asiantuntemustamme ja kykyämme tehdä yhteistyötä laivanrakentajien kanssa innovatiivisten kaapeliratkaisujen suunnittelemiseksi ja rakentamiseksi", sanoo Nexansin laivakaapelien tuotepäällikkö Yannick Goutille.

Kaapelit valmistetaan Nexansin Saksan tehtailla ja toimitetaan Fincantierille seuraavien kahden vuoden aikana.

Nexans tuo eloa energiaan kaapelien ja kaapelointiratkaisujen laajalla valikoimalla lisäten asiakkaidemme toimintakykyä ympäri maailman. Nexans-tiimit ovat sitoutuneet kumppanuuteen, joka tukee asiakkaita neljällä pääliiketoiminta-alueella: sähkönsiirto ja jakelu (merellä ja maalla), energiaresurssit (öljy ja kaasu, kaivokset ja uusiutuva energia), kuljetus (maantie, rautatie, ilmailu, merenkulku) ja rakentaminen (kaupallinen, asunnot ja datakeskukset). Nexansin strategia perustuu tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen jatkuvaan innovointiin, työntekijöiden kehitykseen, asiakaskoulutukseen sekä turvallisten ja vähän ympäristöön vaikuttavien teollisuusprosessien käyttöönottoon.

Vuonna 2013 Nexans perusti ensimmäisenä kaapelialan toimijana säätiön käynnistämään kestävän kehityksen toimia, jotka parantavat energian saatavuutta vähäosaisille yhteisöille ympäri maailman.

Meillä on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa ympäri maailman, työllistämme lähes 26.000 ihmistä ja liikevaihtomme oli noin 6,7 miljardia euroa vuonna 2013. Nexans on listattu NYSE Euronext Parisiin, osastolle A.

Katso lisätietoja: www.nexans.fi

Fincantieri on iso toimija risteilyalusmarkkinoilla. Joten SRtP-kaapelien menestyksekäs kehittäminen ja tämän tilauksen saaminen Viking Ocean Cruises -laivoille on hyvin merkittävä saavutus Nexansille. Se osoittaa vankkaa teknistä laivateollisuuden asiantuntemustamme ja kykyämme tehdä yhteistyötä laivanrakentajien kanssa innovatiivisten kaapeliratkaisujen suunnittelemiseksi ja rakentamiseksi.
Nexansin laivakaapelien tuotepäällikkö Yannick Goutille