Nexans sai 9 miljoonan euron kaapelisopimuksenKiinan Tianwanin ydinvoimalaan

Nexans toimittaa K0-, K1-, K2-hyväksyttyjä (luokka 1E LOCA) sähkökaapeleita Tianwanin ydinvoimalan rakennushankkeen 2-vaiheeseen

Nexans, maailmanlaajuinen kaapeliteollisuuden asiantuntija, on saanut 9 miljoonan euron kokonaisvastuusopimuksen Kiinan kansalliselta ydinvoimayhtiöltä (China National Nuclear Corporation) sähkökaapelien ja lisävarusteiden toimittamiseksi Tianwanin ydinvoimalan rakennushankkeen toiseen vaiheeseen (yksiköt 3 ja 4), joka sijaitsee Lianyungangin kaupungissa Jiangsun maakunnassa. Koko projektissa on kyse kahden venäläistyyppisen VVER-1000 -painevesireaktorin rakentamisesta, joista kumpikin tuottaa 1060 MW sähköä. Kaapelit ja lisävarusteet toimitetaan ydinvoimalan suojarakennuksen sisällä oleviin käyttökohteisiin ja asennus alkaa vuonna 2015.

Valmistus tapahtuu kolmen seuraavan vuoden kuluessa Nexansin Mehun-sur-Yèvren tehtaassa Ranskassa. Kaapelit ovat tiukkojen kansainvälisten turvallisuusstandardien K0, K1, K2 (luokka 1E LOCA) mukaisia, joissa määritetään ydinvoimaloihin asennettavien kaapelien laatu.

Käytetty kaapeliteknologia varmistaa palonkestävyyden hätätilanteissa, koska eristevaipan materiaalilla on halogeenittomien materiaalien ansiosta erinomaiset paloa hidastavat ja palonkestävät ja vähän savua muodostavat ominaisuudet sekä alhainen myrkyllisyys. Käyttöikänsä aikana kaapelit ovat ankarissa olosuhteissa, ts. alttiina korkeille paineille ja lämpötiloille sekä jäännössäteilylle.

Markkinasegmentin johtaja Olivier Dervout kertoo: "Sen lisäksi, että Nexans on korkean teknisen asiantuntemuksensa ja aiemmin tekemänsä työn ansiosta toimittanut kaapeleita tämän hankkeen 1-vaiheeseen, Nexans sai tämän sopimuksen vahvalla asiakaskeskeisellä lähestymistavalla toimien tiiviissä yhteistyössä Kiinan ydinvoimaviranomaisten kanssa sen varmistamiseksi, että kaapelit ja lisävarusteet saavat hyväksynnän tähän hankkeeseen."

Tianwanin ydinvoimalan taustaa

China National Nuclear Corporation vastaa Tianwanin ydinvoimalan rakentamisesta. Sillä oin kolme osakkeenomistajaa: China National Nuclear Corporation (50 % osakkeista), China Power Investment Corporation (30 %) ja Jiangsu Guoxin Group (20 %). 2-vaiheen rakennushanke on 1-vaiheen kaltainen ja sisältää kaksi venäläistyyppistä VVER-1000 -painevesireaktoria, joista kumpikin tuottaa 1060 MW sähköä.

Nexans on maailmanlaajuinen johtava kaapeliteollisuuden asiantuntija ja tarjoaa voimansiirto kehityksen painopistealueena laajan valikoiman kaapeleita ja kaapelijärjestelmäratkaisuja infrastruktuurin, teollisuuden, rakentamisen ja lähiverkkojen (LAN) tarpeita varten. Nexans suuntautuu useille markkinasegmenteille sähkö- ja televerkoista, teistä ja rautateistä laivanrakennukseen, öljy-ja kaasuteollisuuteen, ydinvoimaan, ajoneuvoteollisuuteen, elektroniikkaan, avaruustekniikkaan, materiaalinkäsittelyyn ja automaatioon.
Nexans on vastuullinen teollisuusyritys, joka arvostaa kestävää kehitystä olennaisena osana yrityksen maailmanlaajuista ja operatiivista strategiaa. Jatkuvat tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen innovaatiot, henkilöstön kehittäminen ja sitoutuminen sekä varmatoimiset, vähän ympäristöä kuormittavat teolliset prosessit ovat kaikki tärkeitä osatekijöitä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Nexansilla on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa kaikkialla maailmassa. Työntekijöitä on 25.000 ja vuonna 2012 myynti 7,2 miljardia euroa. Nexans noteerataan NYSE Euronext pörssissä Pariisissa. Lisätietoja on osoitteessa www.nexans.com

Markkinasegmentin johtaja Olivier Dervout