Nexans sai sähköumbilikaalisopimuksen OneSubsealta ExxonMobilin Julia-öljykenttähankkeeseen Meksikonlahdelle

Sähkökaapelit ja umbilikaalipalvelut yhteen kaapeliin yhdistävä innovatiivinen Nexansin ratkaisu otetaan käyttöön yli 2 000 metrin syvyydessä liittämään Julia-öljykentän laitteet merenalaisiin tuotantolaitoksiin.

Nexans, maailmanlaajuinen kaapeliteollisuuden asiantuntija, on saanut mittavan sopimuksen OneSubsealta (Cameron & Schlumbergeriin kuuluva yhtiö) integroidun sähköumbilikaaliratkaisun ja asianmukaisten päätelaitteiden suunnittelemiseksi, valmistamiseksi ja toimittamiseksi Exxon Mobil Corporationille Meksikonlahden syvissä vesissä olevalle Julia-öljykentälle. 23 km pitkä Nexansin innovatiivinen sähköumbilikaali sisältää sähkökaapelit ja umbilikaalit yhdessä kaapelissa, ja se asennetaan yli 2 000 metrin syvyyteen liittämään Julia-öljykentän merenalaiset järjestelmät puoliuppoavaan tuotantoyksikköön.  Julia-kentän tuotannon on suunniteltu käynnistyvän 2016.

Nexansin on ollut tienraivaajana sähköumbilikaalien kehittämisessä, joilla integroidaan sähkökaapelien ja umbilikaalien toiminnot yhteen kaapeliin, mikä mahdollistaa suurjännitteen syöttämisen avomerihankkeisiin. Sähköumbilikaaleissa on useita teräsputkia sekä valokuituelementtejä ja signaalikaapeleita ohjaus- ja valvontatarkoituksia varten. Julia-hankkeessa sähköumbilikaalit antavat virtaa OneSubsean toimittamille vedenalaisille pumpuille.

Julia-kentän sähköumbilikaali suunnitellaan ja valmistetaan Nexansin merenalaisiin kaapeleihin erikoistuneessa Haldenin tehtaassa Norjassa.

"Tämä OneSubsean tärkeä sopimus on jatkumoa Nexansin sähköumbilikaalien toimituksiin Meksikonlahden syviin vesiin", sanoo vedenalaisten hybridikaapelien varatoimitusjohtaja Krister Granlie Norjan Nexansilta. "On selvää, että yhä suurempi määrä toimijoita alkaa ymmärtää, että sähköumbilikaalit monimutkaisesta rakenteestaan huolimatta tarjoavat tyylikkäämmän ja kustannustehokkaamman menettelytavan verrattuna erillisten merenalaisten sähkökaapelien ja umbilikaalien kuljettamiseen ja asentamiseen."

Nexans on maailmanlaajuinen johtava kaapeliteollisuuden asiantuntija ja tarjoaa voimansiirto kehityksen painopistealueena laajan valikoiman kaapeleita ja kaapelijärjestelmäratkaisuja infrastruktuurin, teollisuuden, rakentamisen ja lähiverkkojen (LAN) tarpeita varten. Nexans suuntautuu useille markkinasegmenteille sähkö- ja televerkoista, teistä ja rautateistä laivanrakennukseen, öljy-ja kaasuteollisuuteen, ydinvoimaan, ajoneuvoteollisuuteen, elektroniikkaan, avaruustekniikkaan, materiaalinkäsittelyyn ja automaatioon.
Nexans on vastuullinen teollisuusyritys, joka arvostaa kestävää kehitystä olennaisena osana yrityksen maailmanlaajuista ja operatiivista strategiaa. Jatkuvat tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen innovaatiot, henkilöstön kehittäminen ja sitoutuminen sekä varmatoimiset, vähän ympäristöä kuormittavat teolliset prosessit ovat kaikki tärkeitä osatekijöitä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Nexansilla on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa kaikkialla maailmassa. Työntekijöitä on 25.000 ja vuonna 2012 myynti 7,2 miljardia euroa. Nexans noteerataan NYSE Euronext pörssissä Pariisissa. Lisätietoja on osoitteessa www.nexans.com

Tämä OneSubsean tärkeä sopimus on jatkumoa Nexansin sähköumbilikaalien toimituksiin Meksikonlahden syviin vesiin.
Krister Granlie Norjan Nexansilta
Krister Granlie Norjan Nexansilta