Nexansin merikaapeleilla toimitetaan sähköä avomerelle uuteen superkompleksiin, joka palvelee Abu Dhabin Nasr-öljykenttää

• Nexans toimittaa suurjännitekaapeleita ja kenttäkaapeleita HHI:lle, joka on Nasrin koko öljykentän kehityshankkeen toisen vaiheen pääurakoitsija
  • Sopimuksen arvo on noin 90 miljoonaa euroa.

Uusi superkompleksi Nasrin öljykentän tulevan rakennushankkeen ytimessä Abu Dhabin rannikon edustalla Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa tulee saamaan sähköä Nexansin merikaapeleilla. Tämä on noin 90 miljoonan euron suurjännite- ja kenttäkaapelien toimitussopimuksen ansiota, jonka Nexans sai suunnittelua, hankintaa ja rakentamista hoitavalta pääurakoitsijalta Hyundai Heavy Industries Co.Ltd:ltä (HHI).

Nasrin öljykenttä sijaitsee noin 130 km luoteeseen maailman seitsemänneksi suurimman öljyntuottajamaan Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien pääkaupungista Abu Dhabista.

HHI ottaa hoitaakseen Nasrin kenttää palvelevan uuden superkompleksin suunnittelu-, hankinta-, rakentamis- ja asentamistyöt sekä käyttöönoton. Projektiin sisältyy kaasunkäsittelylautta, öljyn ja kaasun erottelulautta, majoituslautta, merenalaisten sähkö- ja kenttäkaapelien asennus, nykyisen runkoputkistotornin ja kahden porauskaivotornin muutostyöt sekä sähkön jakelujärjestelmiä koskevat työt Persianlahden Das-saarelta alkaen.

Nexans toimittaa Nasrin projektiin HHI:lle 132 kV:n XLPE-eristeisen kolmijohtimisen merikaapelin, jossa on kolme valokuituelementtiä, sekä 11 kV:n XLPE-eristeisiä kolmijohtimisia kenttäkaapeleita, joissa myös on kolme valokuituelementtiä.

Nasrin kaapelit valmistetaan Nexansin Haldenin tehtaalla Norjassa.

Nexansin suurjännite- ja vesistökaapelien varatoimitusjohtaja Dirk Steinbrink sanoi: "Tämän hyvin merkittävän tilauksen voittaminen Nasrin projektiin on jatkoa nykyiselle kasvullemme merisähkökaapeliprojekteissa. Se osoittaa myös öljy- ja kaasuteollisuudelle kohdistuvan tarjontamme laajuutta korkean teknologian sähkökaapelien ja umbilikaalien osalta."

Nexans tuo eloa energiaan kaapelien ja kaapelointiratkaisujen laajalla valikoimalla lisäten asiakkaidemme toimintakykyä ympäri maailman. Nexans-tiimit ovat sitoutuneet kumppanuuteen, joka tukee asiakkaita neljällä pääliiketoiminta-alueella: sähkönsiirto ja jakelu (merellä ja maalla), energiaresurssit (öljy ja kaasu, kaivokset ja uusiutuva energia), kuljetus (maantie, rautatie, ilmailu, merenkulku) ja rakentaminen (kaupallinen, asunnot ja datakeskukset). Nexansin strategia perustuu tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen jatkuvaan innovointiin, työntekijöiden kehitykseen, asiakaskoulutukseen sekä turvallisten ja vähän ympäristöön vaikuttavien teollisuusprosessien käyttöönottoon.

Vuonna 2013 Nexans perusti ensimmäisenä kaapelialan toimijana säätiön käynnistämään kestävän kehityksen toimia, jotka parantavat energian saatavuutta vähäosaisille yhteisöille ympäri maailman.

Meillä on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa ympäri maailman, työllistämme lähes 26.000 ihmistä ja liikevaihtomme oli 6,4 miljardia euroa vuonna 2014. Nexans on listattu NYSE Euronext Parisiin, osastolle A.

Katso lisätietoja: www.nexans.fi

Nexansin suurjännite- ja vesistökaapelien varatoimitusjohtaja Dirk Steinbrink