Nexansin merikaapelit vahvistavat BKK:n sähköverkkoa Norjassa

Nexans ottaa käyttöön maailman pisimmän ja syvimmällä olevan 420 kV:n XLPE-kaapelijärjestelmän osana Norjan kahden vuonon välistä uutta siirtoyhteyttä  - sopimuksen arvo on noin 78 miljoonaa euroa -

Norjan sähköverkon luotettavuus ja kapasiteetti paranee ratkaisevasti, kun Nexansin uusinta tekniikkaa edustava merikaapeli asennetaan osana sähköyhtiö BKK Nett AS:n uutta siirtoyhteyttä. Uusi 420 kV:n yhteys Mongstadin ja Kollsnesin välillä ylittää kaksi vuonoa – Hjeltefjordenin ja Lurefjordenin – minkä vuoksi Nexansin on asennettava maailman pisin ja syvimmälle tuleva XLPE-eristetty (ristisilloitettu polyeteeni) merikaapeli noin 78 miljoonan euron sopimuksen mukaisesti.

BKK Nett AS, yksi Norjan suurimmista sähköyhtiöistä, on rakentamassa uutta yhteyttä vahvistamaan maan länsiosan sähköverkkoa. Uusi sähkölinja on välttämätön turvaamaan asukkaiden, liikeyritysten ja teollisuuden ennustettua sähkönkulutuksen kasvua Bergenin seudulla, mikä on tärkeää kasvualuetta. Se antaa myös lisäkapasiteettia uuden sukupolven resurssien verkkoyhteyksille.

Mongstadista Kollsnesiin menevän uuden 420 kV:n siirtoyhteyden kokonaispituus on noin 30 km. Maalla sähkö kulkee ilmajohdoissa. Suurin osa reitistä kuitenkin kulkee kahden vuonon poikki, mikä edellyttää merikaapelien asentamista.

Nexans antaa BKK:lle kattavaa kokonaisvastuupalvelua koskien yhteensä 90 km:n yksijohtimisen XLPE-kaapelin suunnittelua, valmistusta, toimitusta ja asennusta. Suunnittelu perustuu samaan kentällä koeteltuun teknologiaan, jota käytettiin Statnettin menestyksekkäässä Ormen Lange -projektissa, mikä otettiin käyttöön 2006 ja oli silloin maailman ensimmäinen 420 kV:n XLPE-merikaapeliasennus.

Merikaapelit asennetaan vuonoihin kolme rinnakkain muodostamaan vaihtovirran 3-vaiheyhteys nimellisarvoltaan 420 kV. Kaapeleita suojaavat ulkovaipat tai vesisuihkuauraus rannalta 30 metrin vedensyvyyteen saakka. Lurefjordenin järjestelmässä on 10 km kaapelia vaihetta kohti veden syvyyden ollessa enintään 200 m, kun taas Hjeltefjordenin osuus tekee 420 kV:n XLPE-kaapelin uuden maailmanennätyksen sekä pituuden että syvyyden osalta – 20 km vaihetta kohti ja maksimissaan 390 m.

"Tämä BKK:n hanke vahvistaa Nexansin asemaa Norjassa kaapelien infrastruktuuriprojektien tärkeänä toimittajana yli 100 vuoden kokemuksellaan maan rannikolta, saarilta ja vuonoista", sanoo Nexansin merenalaisen suurjänniteliiketoiminnan varatoimitusjohtaja Kjetil Hovland. "Se lujittaa myös Nexansia maailman johtavana yrityksenä 420 kV:n XLPE-merikaapeleissa, koska se pystyy toimittamaan kokonaisia avaimet käteen -järjestelmiä."

Merikaapeli valmistetaan Nexansin Haldenin tehtaalla Norjassa toimitettavaksi ja asennettavaksi vuosina 2016/17.

Nexans on maailmanlaajuinen johtava kaapeliteollisuuden asiantuntija ja tarjoaa voimansiirto kehityksen painopistealueena laajan valikoiman kaapeleita ja kaapelijärjestelmäratkaisuja infrastruktuurin, teollisuuden, rakentamisen ja lähiverkkojen (LAN) tarpeita varten. Nexans suuntautuu useille markkinasegmenteille sähkö- ja televerkoista, teistä ja rautateistä laivanrakennukseen, öljy-ja kaasuteollisuuteen, ydinvoimaan, ajoneuvoteollisuuteen, elektroniikkaan, avaruustekniikkaan, materiaalinkäsittelyyn ja automaatioon.
Nexans on vastuullinen teollisuusyritys, joka arvostaa kestävää kehitystä olennaisena osana yrityksen maailmanlaajuista ja operatiivista strategiaa. Jatkuvat tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen innovaatiot, henkilöstön kehittäminen ja sitoutuminen sekä varmatoimiset, vähän ympäristöä kuormittavat teolliset prosessit ovat kaikki tärkeitä osatekijöitä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Nexansilla on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa kaikkialla maailmassa. Työntekijöitä on 25.000 ja vuonna 2012 myynti 7,2 miljardia euroa. Nexans noteerataan NYSE Euronext pörssissä Pariisissa. Lisätietoja on osoitteessa www.nexans.com

Tämä BKK:n hanke vahvistaa Nexansin asemaa Norjassa kaapelien infrastruktuuriprojektien tärkeänä toimittajana yli 100 vuoden kokemuksellaan maan rannikolta, saarilta ja vuonoista.