Nexansin sähkölämmitysjärjestelmää käytetään Shah Deniz -hankkeessa

Nexansin suorasähkölämmityksen kaapelijärjestelmiä asennetaan ylläpitämään tuotteiden luotettavaa virtausta Shah Deniz -kaasukentältä, mikä sijaitsee Azerbaidžanin puolella Kaspianmerta. Tähän saakka maailman suurimpaan sähkölämmityshankkeeseen Nexans toimittaa yhteensä 130 km kaapelia varmistamaan virtaus 10 merenalaisessa virtausjohdossa. Sopimuksen arvo on noin 100 miljoonaa euroa.

Nousukaapelit, putkiston päälle tulevat kaapelit ja lisävarusteet sisältävät sähkölämmitysjärjestelmät suunnitellaan ja valmistetaan Nexansin merikaapeleihin ja umbilikaaleihin erikoistuneessa Haldenin tehtaassa Norjassa. Niihin kuuluu nykyaikainen suojausjärjestelmä (IPS), joka suojaa putkiston päälle tulevia kaapeleita vaurioilta merenpohjaan asennuksen jälkeen.

Järjestelmän ensimmäinen toimitus tapahtuu heinäkuussa 2014. Toinen toimitus on kesäkuussa 2016.

"Tämä sopimus on osa 10-vuotista puitesopimusta, jonka Nexans on solminut BP:n kanssa umbilikaalikaapelien, sähkölämmitysjärjestelmien, lisävarusteiden ja palvelujen toimittamiseksi erilaisiin syvänmeren öljy- ja kaasuprojekteihin ympäri maailmaa," sanoo Norjan Nexansin vedenalaisten hybridikaapelien jaoston varatoimitusjohtaja Krister Granlie. "Se antaa lisätunnustusta sille avainroolille, joka meidän uusimman tekniikan mukaisella sähkölämmitysteknologiallamme on luotettavan ja ympäristöystävällisen virtauksen varmistamisessa. Olemme jo tehneet useita esitutkimuksia yhteistyössä BP:n kanssa koskien sähkölämmitysjärjestelmien käyttöä Shah Denizin kentällä."

Suora sähkölämmitys

Sähkölämmitystekniikka on kehitetty varmistamaan öljyn virtaus lähteestä putkistoa pitkin lautalle. Sähkölämmityskaapelin välittämä vaihtovirta kulkee putken teräksisessä osassa, joka lämpenee sen oman sähkövastuksen takia. Näin putkistoa voidaan käyttää kustannustehokkaalla ja ympäristön kannalta turvallisella tavalla.

Sähkövirtaa ohjaamalla putkiston sisäseinämä voidaan aina pitää kriittisen lämpötilan yläpuolella, jottei vahaa ja hydraatteja pääse muodostumaan. Näin päästään ongelmattomaan ja luotettavaan siirtoon. Virtauksen varmistamisen perinteisiin menetelmiin, joissa käytetään kemiallista käsittelyä ja paineenpoistoa, liittyy melkoisia käyttökustannuksia pitkine seisokkeineen, ja ne saattavat aiheuttaa ympäristöriskejä.

Nexans tuo eloa energiaan kaapelien ja kaapelointiratkaisujen laajalla valikoimalla lisäten asiakkaidemme toimintakykyä ympäri maailman. Nexans-tiimit ovat sitoutuneet kumppanuuteen, joka tukee asiakkaita neljällä pääliiketoiminta-alueella: sähkönsiirto ja jakelu (merellä ja maalla), energiaresurssit (öljy ja kaasu, kaivokset ja uusiutuva energia), kuljetus (maantie, rautatie, ilmailu, merenkulku) ja rakentaminen (kaupallinen, asunnot ja datakeskukset). Nexansin strategia perustuu tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen jatkuvaan innovointiin, työntekijöiden kehitykseen, asiakaskoulutukseen sekä turvallisten ja vähän ympäristöön vaikuttavien teollisuusprosessien käyttöönottoon.

Vuonna 2013 Nexans perusti ensimmäisenä kaapelialan toimijana säätiön käynnistämään kestävän kehityksen toimia, jotka parantavat energian saatavuutta vähäosaisille yhteisöille ympäri maailman.

Meillä on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa ympäri maailman, työllistämme lähes 26.000 ihmistä ja liikevaihtomme oli noin 6,7 miljardia euroa vuonna 2013. Nexans on listattu NYSE Euronext Parisiin, osastolle A.

Katso lisätietoja: www.nexans.fi

Tämä sopimus on osa 10-vuotista puitesopimusta, jonka Nexans on solminut BP:n kanssa umbilikaalikaapelien, sähkölämmitysjärjestelmien, lisävarusteiden ja palvelujen toimittamiseksi erilaisiin syvänmeren öljy- ja kaasuprojekteihin ympäri maailmaa.