Nexansin syvimmälle asennetut sähköumbilikaalit Meksikonlahdelle

Chevronin hyödyntämät Jackin ja St. Malon öljy- ja kaasukentät 2.100 metrin syvyydessä ovat tähän mennessä syvimmällä, jonne on asennettu Nexansin innovatiiviset sähköumbilikaalit, joissa suurjännitesyöttö ja umbilikaalitoiminnot on integroitu yhteen kaapeliin.

Chevronin hyödyntämät Jackin ja St. Malon öljy- ja kaasukentät 2.100 metrin syvyydessä ovat tähän mennessä syvimmällä meressä, jonne on asennettu Nexansin innovatiiviset sähköumbilikaalit, joissa suurjännitesyöttö ja umbilikaalitoiminnot on integroitu yhteen kaapeliin. Jackin ja St. Malon kentät sijaitsevat 40 km toisistaan ja noin 450 km New Orleansin eteläpuolella Louisianassa. Hanke käsittää kolme merenalaista keskusta liitettynä tuotantolauttaan, jonka kapasiteetti on 170.000 tynnyriä öljyä ja 1,2 miljoonaa kuutiometriä maakaasua vuorokaudessa.

Nexansin kaapeleihin ja umbilikaaleihin erikoistunut Haldenin tehdas Norjassa on suunnitellut ja valmistanut 42 km sähköumbilikaalia näille kahdelle kentälle kahtena erillisenä kappaleena.

Nexansin kehittämä sähköumbilikaali on innovatiivinen rakenne, jossa sähkökaapelien ja umbilikaalien toiminnot integroidaan yhteen kaapeliin, mikä mahdollistaa suurjännitteen syöttämisen meren syvyyksissä oleviin projekteihin. Sähköumbilikaalissa on useita teräsputkia sekä valokuituelementtejä ja signaalikaapeleita ohjaus- ja valvontatarkoituksia varten. Kun erillistä sähkökaapelia ja ohjausumbilikaalia ei tarvitse kuljettaa eikä asentaa, sähköumbilikaali vähentää kuljetus- ja asennuskustannuksia merkittävästi.

Tämän 2.400 metrin syvyydessä toimivan ja 30 vuoden käyttöön suunnitellun monimutkaisen sähköumbilikaalin suunnittelu on edellyttänyt kokenutta, monialaista suunnitteluryhmää useiden teknisten haasteiden voittamiseksi. Nämä kaksi sähköumbilikaalia valmistettiin ja toimitettiin kuljetusproomulla Alabaman Mobilessa sijaitsevaan varastointipaikkaan. Sähköumbilikaalit asennettiin onnistuneesti heinäkuussa 2014.

”On ollut miellyttävää työskennellä näin ammattitaitoisten Nexansin ja Chevronin insinöörien kanssa, joiden omistautuminen ja ryhmätyö on ollut avainasemassa hankkeen onnistumisessa”, sanoi projektipäällikkö David Rasmuss Nexansilta.

Nexans tuo eloa energiaan kaapelien ja kaapelointiratkaisujen laajalla valikoimalla lisäten asiakkaidemme toimintakykyä ympäri maailman. Nexans-tiimit ovat sitoutuneet kumppanuuteen, joka tukee asiakkaita neljällä pääliiketoiminta-alueella: sähkönsiirto ja jakelu (merellä ja maalla), energiaresurssit (öljy ja kaasu, kaivokset ja uusiutuva energia), kuljetus (maantie, rautatie, ilmailu, merenkulku) ja rakentaminen (kaupallinen, asunnot ja datakeskukset). Nexansin strategia perustuu tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen jatkuvaan innovointiin, työntekijöiden kehitykseen, asiakaskoulutukseen sekä turvallisten ja vähän ympäristöön vaikuttavien teollisuusprosessien käyttöönottoon.

Vuonna 2013 Nexans perusti ensimmäisenä kaapelialan toimijana säätiön käynnistämään kestävän kehityksen toimia, jotka parantavat energian saatavuutta vähäosaisille yhteisöille ympäri maailman.

Meillä on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa ympäri maailman, työllistämme lähes 26.000 ihmistä ja liikevaihtomme oli noin 6,7 miljardia euroa vuonna 2013. Nexans on listattu NYSE Euronext Parisiin, osastolle A.

Katso lisätietoja: www.nexans.fi

Yrityksestä

Nexans on maailmanlaajuinen johtava kaapeliteollisuuden asiantuntija ja tarjoaa voimansiirto kehityksen painopistealueena laajan valikoiman kaapeleita ja kaapelijärjestelmäratkaisuja infrastruktuurin, teollisuuden, rakentamisen ja lähiverkkojen (LAN) tarpeita varten. Nexans suuntautuu useille markkinasegmenteille sähkö- ja televerkoista, teistä ja rautateistä laivanrakennukseen, öljy-ja kaasuteollisuuteen, ydinvoimaan, ajoneuvoteollisuuteen, elektroniikkaan, avaruustekniikkaan, materiaalinkäsittelyyn ja automaatioon. Nexans on vastuullinen teollisuusyritys, joka arvostaa kestävää kehitystä olennaisena osana yrityksen maailmanlaajuista ja operatiivista strategiaa. Jatkuvat tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen innovaatiot, henkilöstön kehittäminen ja sitoutuminen sekä varmatoimiset, vähän ympäristöä kuormittavat teolliset prosessit ovat kaikki tärkeitä osatekijöitä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.Nexansilla on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa kaikkialla maailmassa. Työntekijöitä on 24.500 ja vuonna 2011 myynti 7 miljardia euroa. Nexans noteerataan NYSE Euronext pörssissä Pariisissa. Lisätietoja on osoitteessa www.nexans.com

On ollut miellyttävää työskennellä näin ammattitaitoisten Nexansin ja Chevronin insinöörien kanssa, joiden omistautuminen ja ryhmätyö on ollut avainasemassa hankkeen onnistumisessa.
Projektipäällikkö David Rasmuss Nexansilta