Nexansin uudelleen varusteltu kaapelialus lähtee matkaan Norjasta lastattuna maailman pisimmällä 3-johtimisella merikaapelilla

Kaapelilla saadaan uusi 100 MW:n sähköyhteys Ibizan ja Mallorcan välille.
3-vaiheen XLPE-merikaapeli on maailman pisin (119 km) ja painaa lähes 7.000 tonnia.
Kaapelin kuljetusta ja asennusta varten Nexansin oma kaapelialus, C/S Nexans Skagerrak, on ollut varusteltavana.

Parempi hyötysuhde, suuremmat kustannussäästöt ja pienemmät päästöt

REE, Red Eléctrica de España, joka on Espanjan kantaverkkoyhtiö ja sähköverkon omistaja, tilasi 90 miljoonan euron kaapeliyhteyden Ibizan ja Mallorcan välille viimeisenä vaiheena hankkeesta, jossa Baleaarien saariryhmä yhdistetään Pyreneiden niemimaan verkkoon. Näin saarille saadaan luotettavampaa, energiatehokkaampaa ja vähäpäästöisempää sähköä.

Nexansin suunnittelemassa, valmistamassa ja asentamassa 119 km pitkässä kaapelissa on viimeisimmän tekniikan mukainen XLPE-eristys. Se tekee kaksi maailmanennätystä ollen sekä pisin 3-johtiminen suurjännitteinen (132 kV) vaihtovirtayhteys että syvimmälle asennettu (800 metriä). Kaapeli kelattiin Nexansin erikoistuneesta merikaapelista Haldenissa, Norjassa aluksen kääntötasolle 7 metriä korkeaksi ja läpimitaltaan 29 metrin kiepiksi. Se on nyt matkalla Välimerelle, jossa se asennetaan käyttövalmiiksi vuonna 2015 projektiaikataulun mukaisesti.

Kaapeli tuottaa tarpeeksi sähköä kahdelle pikkukaupungille

Vuoden kestäneen valmistuksen aikana Nexansin oma suurjännitelaboratorio Haldenissa suoritti lähes 100 testiä erilaisilla kaapelipituuksilla ja koe-erillä. Kaapelin rakenne on myös testattu teholla, joka riittää toimittamaan sähköä 60.000 kotitaloudelle, mikä vastaa pienen kaupungin kaksinkertaista kulutusta. Kaapelin valtava pituus teki useista teknisistä prosesseista vaativampia, sillä näennäisesti pienet vaihtelut aiheuttivat suuria jänniteheilahteluja koko pituuden matkalla.

"Ennätyksellisen yhtämittainen kaapelipituus teki tästä hyvin haastavan hankkeen Nexansille", sanoi varatoimitusjohtaja Dirk Steinbrink suurjännitteisten ja vesistökaapelien liiketoimintaryhmästä. "Toistaiseksi kaikki on sujunut aikataulun mukaan kaapelin läpäistyä tehtaan hyväksyntätestin, ja voimme tyytyväisinä aloittaa toimitus- ja asennusvaiheen."

Nexans tuo eloa energiaan kaapelien ja kaapelointiratkaisujen laajalla valikoimalla lisäten asiakkaidemme toimintakykyä ympäri maailman. Nexans-tiimit ovat sitoutuneet kumppanuuteen, joka tukee asiakkaita neljällä pääliiketoiminta-alueella: sähkönsiirto ja jakelu (merellä ja maalla), energiaresurssit (öljy ja kaasu, kaivokset ja uusiutuva energia), kuljetus (maantie, rautatie, ilmailu, merenkulku) ja rakentaminen (kaupallinen, asunnot ja datakeskukset). Nexansin strategia perustuu tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen jatkuvaan innovointiin, työntekijöiden kehitykseen, asiakaskoulutukseen sekä turvallisten ja vähän ympäristöön vaikuttavien teollisuusprosessien käyttöönottoon.

Vuonna 2013 Nexans perusti ensimmäisenä kaapelialan toimijana säätiön käynnistämään kestävän kehityksen toimia, jotka parantavat energian saatavuutta vähäosaisille yhteisöille ympäri maailman.

Meillä on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa ympäri maailman, työllistämme lähes 26.000 ihmistä ja liikevaihtomme oli noin 6,7 miljardia euroa vuonna 2013. Nexans on listattu NYSE Euronext Parisiin, osastolle A.

Katso lisätietoja: www.nexans.fi

Ennätyksellisen yhtämittainen kaapelipituus teki tästä hyvin haastavan hankkeen Nexansille.