NSN-siirtoyhteys kytkee pohjoismaiset ja brittiläiset energiamarkkinat toisiinsa maailman pisimmällä merenalaisella sähköyhteydellä

Pohjanmeren alla olevan sähköyhteyden ansiosta Norjassa ja Isossa-Britanniassa jaetaan jopa 1400 MW vihreää energiaa vuodesta 2021 alkaen

Statnett SF ja National Grid ovat solmineet Nexansin kanssa arvoltaan noin 340 miljoonan euron sopimuksen merikaapelin toimittamisesta Norjan puolelle

NSN-siirtoyhteys Pohjanmeren alla mahdollistaa kaksisuuntaisen vihreän energian vaihdon Pohjoismaiden ja Britannian markkinoiden välillä 730 km:n suurjännitteisellä tasavirtamerikaapelijärjestelmällä (HVDC), johon Nexans suunnittelee, valmistaa ja asentaa suuren osuuden Norjan puolelle. Kahdesta 525 kV:n kaapelijärjestelmästä koostuva 1400 MW:n siirtoyhteys on suunniteltu valmistuvan 2021. Nexansin sopimus Statnett SF:n ja National Gridin kanssa on arvoltaan 340 miljoonaa euroa.

Norja ja Iso-Britannia suunnittelevat tuottavansa enemmän sähköä uusiutuvista lähteistä täyttääkseen kotimaiset ja kansainväliset uusiutuvaan energiaan ja ilmastonmuutokseen liittyvät tavoitteet. NSN-siirtoyhteys tehdään yhteistyössä Norjan valtion omistaman kantaverkkoyhtiö Statnettin ja Ison-Britannian National Gridin kanssa. Se on suunniteltu lisäämään uusiutuvan energian jaetun käytön mahdollisuuksia.

Kun tuulivoiman tuotantoa Isossa-Britanniassa on riittävästi, Norja pystyy tuomaan sähköä Pohjoismaisia markkinoita huokeampaan hintaan, mikä auttaa säästämään maan vesivoimavaroja. Silloin kun Britanniassa tuulee vähemmän, sinne voidaan tuoda norjalaista vesivoimaenergiaa brittiläistä hintaa huokeammalla, mikä samalla auttaa varmistamaan sähkötoimituksia.

NSN-siirtoyhteys tulee kulkemaan Britannian koillisrannikolla olevasta Northumberlandin Blythistä Norjan puolelle Rogalandin Kvilldaliin. HVDC-muuntoasemat kummassakin päässä liittävät yhteyden rannikon sähköverkkoon.

Nexans on saanut sopimukset NSN-siirtoyhteyden Lot 1:een – vuonon merenalaisen osuuden sekä maakaapelin tunnelin ja järven kautta Norjan puolella olevaan rannikkoverkkoon. Kaapelien kahden alijärjestelmän sopimus kattaa noin 500 kilometrin pituisen massakyllästetyn, kuivumattoman (MIND) HVDC-kaapelin suunnittelun, valmistuksen ja asennuksen 600 metrin syvyyteen Norjan rannikon edustalle. Nexansin oma kaapelinvetoalus C/S Nexans Skagerrak laskee ja suojaa kaapelit merenpohjaan Nexansin CapJet-aurausmenetelmällä ja peittämällä kivillä. Nexans toimittaa myös lyhyemmän maakaapelin rannikolla olevaa yhteyttä varten.

Nexansin kaapelit ovat samaa luotettavaa ja hyväksi koettua rakennetta, jota on menestyksellisesti toteutettu Skagerrak 4 -projektin 140 km:n merenalaisessa HVDC-siirtoyhteyskaapelissa Tanskan ja Norjan välillä, ja ne on valittu myös käynnissä olevaan NordLink-projektiin liittämään Norjan ja Saksan sähköverkot toisiinsa.

"Nexans toimii mielellään pääosassa NSN-siirtoyhteyden luomisessa, mikä tulee olemaan maailman pisin merenalainen sähkön siirtoyhteys" sanoi varatoimitusjohtaja Dirk Steinbrink suurjännite- ja vesistökaapelien liiketoimintaryhmästä, ja Nexansin toimitusjohtaja Arnaud Poupart-Lafarge lisäsi: "Kun tämä seuraa niin pian Norjan ja Saksan välisen ison NordLink-sopimuksen saamista aiemmin 2015, tämä entisestään vahvistaa Nexansin asemaa HVDC-kaapeliteknologian johtajana Euroopan merisiirtoyhteyksien kehittyvässä verkostossa. Tällä uudella tilauksella tilauskirjamme arvoksi on kertynyt jo 2 miljardia euroa."

NSN-siirtoyhteyskaapelit kehitetään, testataan ja valmistetaan Nexansin Haldenin tehtaalla Norjassa.

Nexans tuo eloa energiaan kaapelien ja kaapelointiratkaisujen laajalla valikoimalla lisäten asiakkaidemme toimintakykyä ympäri maailman. Nexans-tiimit ovat sitoutuneet kumppanuuteen, joka tukee asiakkaita neljällä pääliiketoiminta-alueella: sähkönsiirto ja jakelu (merellä ja maalla), energiaresurssit (öljy ja kaasu, kaivokset ja uusiutuva energia), kuljetus (maantie, rautatie, ilmailu, merenkulku) ja rakentaminen (kaupallinen, asunnot ja datakeskukset). Nexansin strategia perustuu tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen jatkuvaan innovointiin, työntekijöiden kehitykseen, asiakaskoulutukseen sekä turvallisten ja vähän ympäristöön vaikuttavien teollisuusprosessien käyttöönottoon.

Vuonna 2013 Nexans perusti ensimmäisenä kaapelialan toimijana säätiön käynnistämään kestävän kehityksen toimia, jotka parantavat energian saatavuutta vähäosaisille yhteisöille ympäri maailman.

Meillä on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa ympäri maailman, työllistämme lähes 26.000 ihmistä ja liikevaihtomme oli 6,4 miljardia euroa vuonna 2014. Nexans on listattu NYSE Euronext Parisiin, osastolle A.

Katso lisätietoja: www.nexans.fi

Nexans toimii mielellään pääosassa NSN-siirtoyhteyden luomisessa, mikä tulee olemaan maailman pisin merenalainen sähkön siirtoyhteys.
Nexansin toimitusjohtaja Arnaud Poupart-Lafarge