RWE antoi Nexansille vuoden 2013 toimittajapalkinnon innovaatiostaAmpaCityn suprajohdeprojektissa

Ennätyksiä rikkovassa projektissa Essenin kaupungissa Saksassa otetaan käyttöön maailman pisin suprajohtava sähkökaapeli

RWE, Saksan toiseksi suurin energiantoimittaja, on luovuttanut Nexansille arvossa pidetyn toimittajapalkinnon innovaation johdosta. Palkinto tuli uraauurtavasta AmpaCity-projektista, kun käyttöön otetaan korkean lämpötilan suprajohtava HTS-sähkökaapeli Essenissä Ruhrin alueella, missä se näyttää toteen suprajohteiden vähähäviöisen sähkönsiirtokyvyn.

Kilometrin pituinen, 10 kV:n HTS-kaapeli tekee kaksi maailmanennätystä ollen sekä maailman pisin suprajohtava sähkökaapeli että ensimmäinen kaupungin keskustaan asennettu. HTS-kaapelissa on kolme samankeskistä johdinkerrosta, jotka on valmistettu korkean lämpötilan suprajohdenauhoista ja joita jäähdytetään nestemäisellä typellä. Yhdessä suprajohtavan vikavirtarajoittimen kanssa (toinen Nexansin läpimurto) uusi 40 MW:n siirtoyhteys korvaa perinteisen 110 kV:n järjestelmän ja osoittaa, että suurjännitemuuntoasemia voitaisiin poistaa kaupunkialueilta.

"Tämä innovaatiosta saatu toimittajapalkinto todistaa RWE:n ja Nexansin välistä pitkää ja tuottavaa suhdetta sekä johtavaa asemaamme maailmassa suprajohtavien sähkölaitteiden osalta", sanoo Nexansin suprajohdinten liiketoimintalinjasta vastaava Frank Schmidt. "Nexans on aiemmin asentanut useita vikavirtarajoittimia ja olemme tyytyväisiä, kun saimme lisää kokemusta tämän AmpaCity-hankkeen avulla. Essenin voidaan nyt katsoa olevan energiansiirron johtava kaupunki".

Suprajohteet mullistavat kaupunkien sähkönsiirron
Suprajohdeteknologia voi mullistaa sähkönsiirron kaupunkien välisissä tiheästi asutuissa ympäristöissä. Se säästää tilaa, vähentää muuntoasemien määrää, pienentää häviöitä ja kasvattaa nimellisvirran kapasiteettia AmpaCityn osalta, mikä on RWE:n pilottihankkeen työnimenä. Jakeluverkkoon asennettava suprajohdekaapeli tekee Essenistä mallikaupungin, joten se toimii suunnannäyttäjänä ja kannustimena muille taajamille ja suurkaupungeille, joilla on samanlaisia ongelmia. RWE:n innovaatiopalkinnon saaminen korostaa Nexansin johtavaa roolia tällä jännittävällä uudella alueella.

Nexans on maailmanlaajuinen johtava kaapeliteollisuuden asiantuntija ja tarjoaa voimansiirto kehityksen painopistealueena laajan valikoiman kaapeleita ja kaapelijärjestelmäratkaisuja infrastruktuurin, teollisuuden, rakentamisen ja lähiverkkojen (LAN) tarpeita varten. Nexans suuntautuu useille markkinasegmenteille sähkö- ja televerkoista, teistä ja rautateistä laivanrakennukseen, öljy-ja kaasuteollisuuteen, ydinvoimaan, ajoneuvoteollisuuteen, elektroniikkaan, avaruustekniikkaan, materiaalinkäsittelyyn ja automaatioon.
Nexans on vastuullinen teollisuusyritys, joka arvostaa kestävää kehitystä olennaisena osana yrityksen maailmanlaajuista ja operatiivista strategiaa. Jatkuvat tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen innovaatiot, henkilöstön kehittäminen ja sitoutuminen sekä varmatoimiset, vähän ympäristöä kuormittavat teolliset prosessit ovat kaikki tärkeitä osatekijöitä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Nexansilla on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa kaikkialla maailmassa. Työntekijöitä on 25.000 ja vuonna 2012 myynti 7,2 miljardia euroa. Nexans noteerataan NYSE Euronext pörssissä Pariisissa. Lisätietoja on osoitteessa www.nexans.com

Tämä innovaatiosta saatu toimittajapalkinto todistaa RWE:n ja Nexansin välistä pitkää ja tuottavaa suhdetta sekä johtavaa asemaamme maailmassa suprajohtavien sähkölaitteiden osalta.
Nexansin suprajohdinten liiketoimintalinjasta vastaava Frank Schmidt
Nexans on aiemmin asentanut useita vikavirtarajoittimia ja olemme tyytyväisiä, kun saimme lisää kokemusta tämän AmpaCity-hankkeen avulla. Essenin voidaan nyt katsoa olevan energiansiirron johtava kaupunki.
Nexansin suprajohdinten liiketoimintalinjasta vastaava Frank Schmidt