Statoil valitsi Nexansin umbilikaalit Gullfaks Rimfaksdalenin kaasuprojektiin Norjan Pohjanmerelle

Merenalainen liittymä Rutilin ja Opalin kentille on neljäs hanke, jossa käytetään Nexansin kehittämää Statoilin uutta standardoitua napanuoraratkaisua.

Nexans, maailmanlaajuinen kaapeliteollisuuden asiantuntija, on saanut Statoililta 8 miljoonan euron sopimuksen staattisten umbilikaalien toimittamiseksi Gullfaks Rimfaksdalenin projektiin Norjan Pohjanmerelle. Tämä on neljäs peräkkäinen Statoilin hanke, jossa käytetään Nexansin kehittämää uutta standardoitua umbilikaalirakennetta nopealla aikataululla ja joka seuraa Osebergin Delta-kentän (Pohjanmeri), Snøhvit-kaasukentän (Barentsinmeri) ja Smørbukk Sørin (Norjanmeri) vuonna 2012 saatuja sopimuksia.

Nexansin tehdas Norjan Haldenissa valmistaa yhteensä 9 km staattisia umbilikaaleja käytettäviksi noin 137 metrin syvyydessä, ja niillä liitetään Rutilin ja Opalin kaasuesiintymät olemassa olevaan Gullfaks A -porauslauttaan. Statoilin uusi standardoitu umbilikaalirakenne, jossa hydrauliikka-, data- ja valokaapelitoiminnot yhdistyvät, sopii ihanteellisesti tähän hankkeeseen, sillä Nexansin kehittämänä se tarjoaa yhdenmukaisen ja kustannustehokkaan ratkaisun nopeatahtisiin projekteihin, kuten liitynnät olemassa olevaan infrastruktuuriin samoin kuin muihin merenalaisiin öljy- ja kaasuprojekteihin.

"Tämän neljännen Statoilin standardoidun umbilikaalisopimuksen saaminen vahvistaa tämän rakenteen menestystarinaa vähentäen sekä projektikustannuksia ja läpimenoaikoja että lisäämällä suunnittelun, hankintojen ja valmistuksen toistettavuutta", kertoo Norjan Nexansin merenalaisten hybridikaapelijaoston varatoimitusjohtaja Krister Granlie. "Se on täydellinen esimerkki erittäin joustavasta ja kattavasta lähestymistavasta, jota tarjoamme merenalaisten hankkeiden asiakkaillemme, kun ratkaisut vaihtelevat vakiorakenteista erityisvaatimusten mukaan mittatilaustyönä tehtyihin umbilikaaleihin."

Gullfaksin kenttä:
Gullfaksin pääkenttä sijaitsee Norjan edustalla Pohjanmeren pohjoisella alueella.  Siellä on kolme suurta betonista tuotantolauttaa: Gullfaks A -porauslautalla tuotanto alkoi 1986, Gullfaks B:llä vuonna 1988 ja Gullfaks C -porauslautalla vuonna 1989. Nostettu öljy lastataan suoraan siirtotankkereihin kentällä, kun taas öljyn yhteydessä saatava maakaasu menee putkistoa pitkin Kårstøn kaasunkäsittelylaitokseen Stavangerin pohjoispuolelle ja sieltä edelleen Manner-Eurooppaan.

Nexans on maailmanlaajuinen johtava kaapeliteollisuuden asiantuntija ja tarjoaa voimansiirto kehityksen painopistealueena laajan valikoiman kaapeleita ja kaapelijärjestelmäratkaisuja infrastruktuurin, teollisuuden, rakentamisen ja lähiverkkojen (LAN) tarpeita varten. Nexans suuntautuu useille markkinasegmenteille sähkö- ja televerkoista, teistä ja rautateistä laivanrakennukseen, öljy-ja kaasuteollisuuteen, ydinvoimaan, ajoneuvoteollisuuteen, elektroniikkaan, avaruustekniikkaan, materiaalinkäsittelyyn ja automaatioon.
Nexans on vastuullinen teollisuusyritys, joka arvostaa kestävää kehitystä olennaisena osana yrityksen maailmanlaajuista ja operatiivista strategiaa. Jatkuvat tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen innovaatiot, henkilöstön kehittäminen ja sitoutuminen sekä varmatoimiset, vähän ympäristöä kuormittavat teolliset prosessit ovat kaikki tärkeitä osatekijöitä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Nexansilla on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa kaikkialla maailmassa. Työntekijöitä on 25.000 ja vuonna 2012 myynti 7,2 miljardia euroa. Nexans noteerataan NYSE Euronext pörssissä Pariisissa. Lisätietoja on osoitteessa www.nexans.com

Tämän neljännen Statoilin standardoidun umbilikaalisopimuksen saaminen vahvistaa tämän rakenteen menestystarinaa vähentäen sekä projektikustannuksia ja läpimenoaikoja että lisäämällä suunnittelun, hankintojen ja valmistuksen toistettavuutta.