Nextory E-book Awards 2021: Sita Salminen vei voiton parhaasta aikuisten kirjasta

Suurena E-kirjapalkintona aiemmin tunnettu Nextory E-book Awards 2021 -palkinnon voittajat on valittu. Palkinnon myöntäjä kirjapalvelu Nextory haluaa palkinnon avulla huomioida vuoden luetuimpia e-kirjoja. Tämän vuoden voittaja aikuisten kirjojen kategoriassa on somevaikuttaja Sita Salminen novellikokoelmallaan nimeltä Lupa. Lastenkirjojen kategoriassa voittaja on Gunilla Bergström kirjallaan “Mikko Mallikas saa kaverin”.

Kyseinen palkinto jaetaan Suomessa tänä vuonna toista kertaa. Voittajakirjoja on luettu eniten "kannesta kanteen". Siinä mielessä huomionosoitus on ainutlaatuinen ja eroaa fyysisten kirjojen myynnin mittaamisesta, jossa keskitytään kirjojen myyntimääriin. Luvut eivät tuolloin välttämättä kerro, kuinka moni kirja luetaan kokonaan.

Aikuisten ja lastenkirjojen kategorioiden lisäksi palkinto jaetaan myös kategorioissa Romaanit, Elämäkerrat ja reportaasit sekä Hyvinvointi. Näiden kategorioiden voittajiin kuuluvat mm. Delia Owens kirjallaan “Suon villi laulu” sekä Martin Pistorius & Megan Lloyd Davies kirjallaan “Mykkä huuto”.

– Jaamme ylpeinä kirjallisuuspalkintoa, jonka painopisteenä ei ole ainoastaan myyntimäärä vaan lukijoiden todellinen omistautuminen. Perustimme Nextoryn lisätäksemme lukemista ja haluammekin palkita kirjailijoita, jotka ovat vanginneet lukijoiden huomion aivan viimeiselle sivulle asti, sanoo Nextoryn perustaja ja toimitusjohtaja Shadi Bitar.

Nextory E-book Awards 2021

Aikuisten kirjat
1. Lupa - Sita Salminen (Kosmos)
2. Valkea voima: huumeäidin tarina - Karin Mäkelä (Atena)
3. Auschwitzin tatuoija - Heather Morris (Aula & Co)

Lastenkirjat
1. Mikko Mallikas saa kaverin - Gunilla Bergström (Bok-Makaren)
2. Viiru osaa - Sven Nordqvist (Tammi)
3. Albi käy hammaslääkärissä - Markus Majaluoma & Mikko Kunnas (Kvaliti)

Romaanit
1. Suon villi laulu - Delia Owens (WSOY)
2. Hopeasiivet - Camilla Läckberg (Otava)
3. Suljettujen ovien takana - B. A. Paris (Gummerus)

Elämäkerrat ja reportaasit
1. Mykkä huuto: Poika, joka jäi oman kehonsa vangiksi - Martin Pistorius & Megan Lloyd
Davies (Minerva)
2. Rakas, tiesitkö että olen psykopaatti - Ulla Feldscher (Otava)
3. Kohta voi vähän kirpaista: Nuoren lääkärin salaiset päiväkirjat - Adam Kay (Art House)

Hyvinvointi
1. Keto kickstart: Keto reseptejä - Anni Sirviö, Fredu Sirviö & Risto Lahti (Readme.fi)
2. Nyt vittu nukkumaan - Adam Mansbach & Ricardo Cortes (Into Kustannus)
3. Tinder-päiväkirja - Sanna Kiiski (Docendo)

Taustaa: Nextory E-book Awards, joka tunnettiin aiemmin nimellä Suuri E-kirjapalkinto, perustettiin vuonna 2018 ja on ainutlaatuinen huomionosoitus, jonka tarkoituksena on ylistää e-kirjoja ja digitaalista lukukokemusta. Voittajateokset ovat valittu vähintään 500 Nextoryn lukijan aloittamien kirjojen joukosta. Palkitut kirjat ovat onnistuneet vangitsemaan lukijoiden huomion aivan viimeiselle sivulle asti ja keränneet siten eniten lukukertoja.

Avainsanat: