KIHU ja Nightingale yhteistyöhön urheilijoiden terveyden ja suorituskyvyn parantamiseksi

Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus KIHU ja Nightingale Health aloittavat yhteistyössä tutkimuksen, jonka tavoitteena on selvittää, onko huippu-urheilijoiden ja perusliikkujien aineenvaihdunnassa ja immuunijärjestelmissä eroja, jotka selittäisivät urheilijoiden infektioalttiutta.

Tutkimuksessa tarkastellaan olympiaurheilijoiden immuunijärjestelmän toimintaa, infektioalttiutta ja muita hyvinvoinnin mittareita. Tutkimukseen osallistuu 30 hiihtäjää Suomen maastohiihdon maajoukkueesta ja heidän tuloksiaan verrataan 30 saman ikäisen ja samaa sukupuolta olevan perusliikkujan tuloksiin.

Olympiakomitean ylilääkäri Maarit Valtosen mukaan huippu-urheilijoiden sairastuminen ennen tärkeitä kilpailuja on suuri haaste. Esimerkiksi vuoden 2018 PyeongChangin talviolympiakisoissa tehdyssä tutkimuksessa paljastui, että 45 %:lla Pyeongchangin kisakylässä asuneista Suomen joukkueen urheilijoista oli hengitystieoireita. Seefeldin hiihdon MM-kisoissa tulokset olivat vastaavat. ”Tällä hetkellä meillä ei ole tarpeeksi tietoa urheilijoiden respiratorisista infektioista ja immuunipuolustuksesta, jotta voisimme ehkäistä heidän sairastumistaan. Tutkimuksen avulla toivomme löytävämme huippu-urheilijoiden verinäytteistä konkreettisia biologisia merkkiaineita, jotka voivat varoittaa etukäteen urheilijan riskistä sairastua. Näin voisimme ryhtyä ajoissa ennalta ehkäiseviin toimenpiteisiin”, Valtonen sanoo.

Tutkimuksessa tarkastellaan tulehdustekijöiden sekä muissa veren merkkiaineissa ilmeneviä eroja sekä ravintolisien vaikutusta. Myöhemmässä vaiheessa tutkimuksessa tullaan myös etsimään yhteyksiä suoliston bakteerikannan ja veren merkkiaineiden välillä.

Tutkimukseen osallistuva Suomen maajoukkuehiihtäjä Laura Mononen on kiinnostunut pian saatavista tutkimustuloksista. ”Tilanne on ollut tasapainoisempi jo useamman vuoden ajan, mutta urani alkuaikoina minulla oli jonkin verran haasteita infektioiden kanssa. Toivon, että tutkimuksesta saadut tulokset auttavat meitä jatkossa toimimaan paremmin urheilijoiden tulehdustilojen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa”, Mononen kertoo.

Urheilijoiden ja perusliikkujien näytteet analysoiva suomalainen Nightingale Health on kehittänyt kansainvälistä tunnustusta saaneen verianalyysin, josta saatavan tiedon avulla ihmiset pystyvät pitämään parempaa huolta terveydestään. ”Olemme erittäin iloisia yhteistyöstä KIHU:n kanssa. Voimme tarjota huippu-urheilijoille uutta tietoa heidän terveydestään, jonka avulla he voivat optimoida suorituskykyään ja hyvinvointiaan”, sanoo Teemu Suna, Nightingale Healthin toimitusjohtaja.

Tutkimuksessa analysoitavat verinäytteet kerättiin maalis-huhtikuussa 2019 hiihdon SM kilpailujen yhteydessä ja ne analysoidaan kuluvan syksyn aikana. Tutkimuksen tulokset on tarkoitus julkaista ensi vuoden alkupuolella.Tutkimuksen johtajana toimii professori emeritus Olli Ruuskanen Turun yliopistosta. Tutkimukseen osallistuu myös professori, ylilääkäri Olli Heinonen Paavo Nurmi -keskuksesta.

Teemu Suna
Toimitusjohtaja, perustajajäsen
Nightingale Health Oy
p. +358 40 196 1669
press@nightingalehealth.com

Nightingale Health

Nightingale Health on suomalainen terveysteknologiayritys, joka on kehittänyt kansainvälistä tunnustusta saaneen verianalyysin parempaan sairauksien ennakointiin ja ennaltaehkäisyyn. Yrityksen tavoitteena on kääntää sairaudenhoito terveydenhoidoksi: sairauksien diagnosoinnin sijaan ennakoidaan sairastumisriskiä, ennaltaehkäistään sairauksia ja pidetään ihmiset terveinä.

Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus KIHU

Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus KIHU aloitti toimintansa vuonna 1991 ja sen tavoitteena on edistää suomalaista kilpa- ja huippu-urheilua eettisesti vastuullisella ja korkeatasoisella soveltavalla tutkimus-, kehittämis- ja asiantuntijatoiminnalla. KIHU:n palveluksessa on 35 työntekijää, jotka koostuvat tutkijoista, asiantuntijoista, urheilijan terveydenhuollon henkilöstöstä sekä viestinnästä, teknisestä ja muusta henkilökunnasta. KIHU:n hallitus muodostuu Suomen Olympiakomitean, Jyväskylän yliopiston, Jyväskylän kaupungin sekä urheilujärjestöjen edustajista.

Pikafaktat

Lainaukset