Nikon 1 – Kameroita, jotka ovat askeleen edellä

Nikon esittelee maailman nopeimmat, pienimmät ja kevyimmät järjestelmäkamerat [1]

21. syyskuuta 2011:  Valokuvaus ei tule koskaan enää olemaan samanlaista. Nikon esittelee tänään mullistavan uuden peilittömän digitaalisen järjestelmäkameran Nikon 1 Nikon 1 J1 ja Nikon 1 V1. Tässä seuraavassa sukupolvessa on ensi kertaa hämmästyttäviä valokuvaustoimintoja, kuten ennen laukaisunapin painamista käynnistyvä esikuvan kaappausteknologia: se mahdollistaa mullistavia uusia kuvaustiloja, joiden ansiosta et koskaan enää menetä yhtään hetkeä. Liikkuvat kohteet vangitaan helposti kuvaan ja kuvista tulee "eläviä" otoksia.

"Tämä on Nikonin merkittävin julkistus sen jälkeen kun esittelimme digitaalisen kameran 14 vuotta sitten", sanoi Takami Tsuchida, toimitusjohtaja, Nikon Europe. "Nikon 1:n tuonnilla markkinoille julkistamme kaksi uraauurtavaa järjestelmäkameraa, jotka ovat täynnä mullistavaa teknologiaa."

Nikon Europen tuotepäällikkö Jordi Brinkman sanoi: "Insinöörimme ovat onnistuneet koteloimaan uskomattoman tehokkaan suorittimen ja kennon sulavalinjaiseen, minimalistiseen Nikon 1 -rungon muotoiluun: ihmiset pystyvät nyt ottamaan kuvia, joita eivät uskoneet mahdollisiksi. Nämä eivät ole ainoastaan maailman nopeimpia kameroita, vaan niissä on ennen näkemättömiä ominaisuuksia: liikkuvan kuvan ja valokuvavalitsimen kaltaiset kuvaustilat tulevat antamaan ihmisille mahdollisuudet otoksiin, joita he eivät ole voineet kuvitella. 1 NIKKOR -objektiivit ovat ainutlaatuisella tavalla suunniteltuja pitäen mielessä kannettavuuden ja video-otokset."

Nikonin markkinoita mullistava kehittynyt järjestelmäkamera (A-CIL) on suunniteltu erityisesti auttamaan valokuvaajia saamaan täydellisiä otoksia yhdistämällä kuvia ja videota. Nikonin kehittämällä huipputeknologialla onnistuu aina.

Vangitsevia uusia ominaisuuksia

Nikon 1 -valikoimassa on prosessori, joka on monta kertaa useimpien ammattikameroiden prosessoreita nopeampi. Tämä valtava nopeus tehostaa eräitä ennen näkemättömiä toimintoja. Liikkuva kuva on uusi käsite valokuvauksessa. Se tallentaa kiitäviä hetkiä ja toistaa ne tavalla, joka saa kuvat näyttämään kuin eläviltä. Se tallentaa samanaikaisesti hidasta liikkuvaa kuvaa ja valokuvia, ja yhdistää ne välittömästi tuottaen mielikuvia herättävää liikkuvaa kuvaa, ja kaapaten hetken tarinan tavalla, jollaista ei ennen ollut. Ensimmäisen kerran voit tallentaa pikakuvan hetkestä, olipa kysymys rantaan liplattavista aalloista, parhaan ystäväsi hymystä tai lapsesta puhaltamasta sammuksiin syntymäpäiväkakkunsa kynttilöitä.

Toinen kameran vaikuttavan nopeuden vauhdittama innovatiivinen ominaisuus on valokuvavalitsin, jonka avulla otat mahdollisimman hyviä täysresoluutiokuvia. Kuinka usein oletkaan yrittänyt ottaa toimintakuvaa, kuten koiraa kaappaamassa palloa tai lastasi leikkimässä keinussa vain menettääksesi tärkeimmän hetken, koska laukaisit kameran hieman liian aikaisin tai myöhään? Nämä intuitiiviset kamerat ajattelevat puolestasi. Paina laukaisinta kerran ja kamera tallentaa 20 tarkkaa kuvaa suurella nopeudella, ja valitsee automaattisesti kasvonilmeiden, sommittelun ja tarkennuksen perusteella viisi parasta otosta. Sitten se esittää parhaan kuvan suuren tarkkuuden nestekidenäytöllä. Jos et pidä otoksesta, kamera ehdottaa valittaviksi muita otoksia, joten et koskaan enää tule ottamaan huonoa kuvaa.

Kaksi mielenkiintoista uutta kameraa

Nikon 1 J1 on ihanteellinen ihmisille, jotka haluavat kameran ottavan vaivatta eloisia kuvia henkilökohtaisiksi ja perheen muistoiksi. Se on helppo käyttää, siinä on sisäinen salama ja se on pieni sekä riittävän kevyt pidettäväksi mukana – aina, kaikkialla. Nikon 1 J1:een on saatavana viisi upeaa värisävyä: himmeä musta, kiiltävä valkoinen, hopea, kiiltävä punainen ja kuuma pinkki, sekä sävyihin sointuvat lisävarusteet. Kameran hinta alk. 629 € (Nikon1 J1 kit+ 1Nikkor VR 10-30mm).

Nikon 1 V1 on kestävän runkorakenteensa ansiosta täydellinen kamera teknologiasta kiinnostuneille ja muotia seuraaville, jotka haluavat viedä valokuvauksensa seuraavalle tasolle. Sen tarkka etsin auttaa rajaamaan otokset kirkkaassa valossa ja siinä on myös laajennettava monivarusteliitin, johon voi liittää ulkoisen salaman ja muita lisävarusteita. Nikon 1 V1 -kameraa on saatavana mattamustana tai kiiltävän valkoisena ja sen hinta on alk. 909€ (Nikon 1V1 kit+1Nikkor VR 10-30mm).

Laatua ilman poikkeuksia

Nikon on luonut kamerajärjestelmän, jossa on mullistavia uusia ominaisuuksia tinkimättä pienestä koosta, kätevyydestä tai kuvien ja videoiden laadusta. Näissä kameroissa on nopein automaattitarkennus luokassaan, joten ne ovat valmiita nappaamaan toiminnan heti kun itse olet. Sen pikasarjakuvaus ottaa 60 peräkkäistä kuvaa sekunnissa[2], voit ottaa tasaisena virtana kuvia nostamatta sormeasi laukaisimelta – ja samalla valmistuu ammattilaadun valokuvia terävällä 10 megapikselin tarkkuudella. Jos olet koskaan kamppaillut heikon valaistuksen kanssa, niin tämän kameran CX-formaatin CMOS-kuvakenno tekee valokuvat eloisissa väreissä.

Valokuva tai liikkuva kuva eivät aina riitä, joten molemmat Nikon 1 -kamerat antavat täyden HD-elokuvalaadun, jolla voit kuvata videota 60 tai 30 kuvaa sekunnissa. Voit ottaa tarkkoja valokuvia ja samalla jatkaa videon kuvaamista. Voit jopa napata toimintaa suuresti hidastettuna, ja sitten toistaa kahden tai kolmen sekunnin leikkeen parin minuutin toistoajalla: näin syntyy todella luovaa videota olipa siinä sitten vesipisara osumassa hihnaan tai ystäväsi pomppaamassa ilmaan.

Kauniin selkeä muotoilu

Tulet yhtä lailla ilahtumaan siitä, miltä Nikon 1 näyttää, kuin miten hyvin se toimii. Molemmat kamerat ovat yhtä selkeitä muotoilultaan puhtaine linjoineen ja vain pari säädintä on korostamassa sulavaa muotoilua. Niissä on myös laadukas, vahva ja silti kevyt alumiinirunko, joka tuntuu vankalta ja laadukkaalta.

Nikon 1 V1 on jopa suljettu magnesiumalumiiniseoksesta tehtyihin kuoriin.

Uudet vaihto-objektiivit

Valmistaessaan Nikon 1 -kameraa Nikonin insinöörit eivät keskittyneet ainoastaan uusiin asioihin. Itse asiassa kun luotiin uutta 1-bajonetin kiinnikettä, he hyödynsivät yli 50 vuoden kokemusta: edellisen kerran Nikon loi täysin uuden objektiivikiinnikkeen tehdessään F-kiinnikkeen 1959. Nimenomaan 1-kiinnike antaa mahdollisuuden käyttää Nikon 1 -järjestelmän valikoimaa 1 NIKKOR -vaihto-objektiiveja. Jokaisen objektiivin viestintä kameran kanssa on suunniteltu täydelliseksi, mikä on keskeinen tekijä Nikon 1 -kameroiden kyvylle tuottaa valokuvia ja videotallenteita laadusta tinkimättä.

1 NIKKOR -vaihto-objektiivien uusi perhe tuottaa ylivoimaisen tarkkuuden, erotuskyvyn ja kontrastin, ja se on luotu täydelliseksi suhteessa kameran pieneen runkoon. Virtaviivainen sekä kevyt rakenne tekee niistä erinomaisia kameroita mukana kuljetettaviksi. Niillä on uskomattoman helppoa ottaa vaivatta hämmästyttäviä valokuvia ja videotallenteita tilanteesta kuin tilanteesta.

Laaja sarja objektiiveja on suunniteltu yksinomaan 1-bajonetille. Tämä ensimmäisen sukupolven tuotelinja käsittää polttovälit, joihin kuuluvat 1 NIKKOR VR 10 - 30 mm (vakio 3x zoom-objektiivi), joka tarjoaa nautittavaa kuvausta kaikkialla, sisäänvetäytyvä 1 NIKKOR VR 30 - 110 mm (telejatkezoom-objektiivi) hyvin monenlaisten näkymien kuvauksiin, ultraohut 1 NIKKOR 10 mm (kiinteäpolttovälinen objektiivi) laajakulmaotoksiin, jolla saat kaiken mahtumaan kuvaan, sekä 1 NIKKOR 10 - 100 mm PD-ZOOM (nopeussäädöllä varustettu moottorizoom), joka on ihanteellinen videoiden kuvauksesta nauttiville. Ja kaikki tämä on vain alkua. Nikon tietää, että parhaat kuvat otetaan parhailla objektiiveilla, ja tulevaisuuden 1 NIKKOR -objektiivit ovat jo kehitteillä.

Laajenna järjestelmääsi — pysy silti pienissä: Nikon 1 -järjestelmän lisätarvikkeet

Sarja Nikon 1:n valinnaisia järjestelmän lisävarusteita auttaa saamaan eniten irti kuvaamisesta ilman, että kameralaukku alkaa painaa:

Pieni SB-N5 Speedlight -salama on kätevä säätämään valon suuntaa ja laatua, tai tekemään luovia otoksia "ponnahduttamalla" salama katosta tai seinistä. Nikon 1 V1:n kanssa yhteensopivana sitä voi kiertää pystyyn ja vaakaan, ja laitteen etuosassa oleva kuvausvalaisin (LED) antaa lisävaloa käytettäessä liikkuvaa kuvaa tai valokuvavalitsinta pimeässä.

Erittäin pienikokoinen GP-N100 GPS-yksikkö on helppo tapa liittää kuviin tietoja matkalla ollessa. Nikon 1 V1:n kanssa yhteensopivana se kiinnittyy suoraan kameran monivarusteporttiin, ja tallentaa automaattisesti leveyspiirin, pituuspiirin, korkeuden ja kellonajan kuvatietoihin.

F-bajonettiadapterilla kuka tahansa voi käyttää kaikkia NIKKOR-järjestelmäkameran objektiivia Nikon 1 -kamerassa. Kameroiden Nikon 1 V1 ja Nikon 1 J1 kanssa yhteensopivana se tarjoaa rajattomat mahdollisuudet sovittaa objektiivi kuvaustilanteeseen, ja kaikki AF-S- ja AF-I NIKKOR -objektiivit ovat yhteensopivia Nikon 1:n automaattitarkennusjärjestelmän kanssa[i].

Mutta Nikon 1 -lisävarusteiden koko sarja ei pääty tähän. Saatavana on kokonainen sarja suojuksia ja rannelenkkejä Nikon 1 -brändin kameroille ja objektiiveille, sekä objektiivinsuojuksia ja kameran kahvoja suojaamaan välineitä ja tekemään kuvaamisen miellyttävämmäksi. Voit käyttää Nikonin ulkoista stereomikrofonia ME-1 Nikon 1 V1:n kanssa. Kummankin Nikon 1 -kameran mukana tulee Nikonin uusi Short Movie Creator -ohjelmisto, joka luo automaattisesti lyhytelokuvia valokuvista, video-otoksista ja musiikista, sekä myös liikkuvista kuvista.

Hinnoittelu ja saatavuus

Nikon 1J1 kit+ 1Nikkor VR 10-30mm                                629 €

Nikon 1J1 kit+ 1Nikkor VR 10mm                                     679 €

Nikon 1J1 kit+ 1Nikkor VR 10-30mm + VR 30-110mm         799 €

Nikon 1J1 kit+ 1Nikkor VR 10-30mm + 10mm                     799 €

Nikon 1V1 kit+1Nikkor VR 10-30mm                                909 €

Nikon 1V1 kit+1Nikkor 10mm                                          969 €

Nikon 1V1 kit+1Nikkor VR 10-30mm + 30-110mm             1079 €

Nikon 1V1 kit+1Nikkor VR 10-30mm + 10mm                   1079 €

Tuotteet ovat saatavana 20.10.2011 alkaen.

Lisätiedot:

Tekniset tiedot Jyrki Tuppurainen 050 577 2676 jyrki.tuppurainen@nikon.fi                           Markkinointi Heidi Forsell 050 309 0712    heidi.forsell@nikon.fi          Nikon Europe B.V. Greg Morrison +31 (0)20 449 6317 greg.morrison@nikonbv.nl

Lisätietoja Nikonin palkituista tuotteista saat osoitteesta www.nikon.fi.

[1] Nikon 1 J1 on maailman pienin kamera digitaalisten järjestelmäkameroiden joukossa, joiden kuvakennot ovat yhtä tuumaa suuremmat. Nikon 1 V1 on maailman pienin kamera digitaalisten järjestelmäkameroiden joukossa, joissa on kiinteä elektroninen etsin. Maailman lyhin laukaisuviiveaika (määritetty Nikonin suorituskykytesteissä). Mitattu käytettäessä yhden pisteen automaattitarkennustilaa ja lyhintä vakiozoom-objektiivin polttoväliä (1 NIKKOR 10 - 30 mm). Kaikki tiedot olivat ajantasaisia 5. elokuuta 2011.

[2]Maks. 10 kuvaa sekunnissa kohdetta seuraavan automaattitarkennuksen tilassa ja maks. 60 kuvaa sekunnissa täydellä teräväpiirrolla, kiintotarkennustilassa. Elokuun 5. 2011 alkaen.

Nikon 1 J1: * Noin 13 kuvaa kuvausnopeudella 10fps; Noin 12 kuvaa kuvausnopeudella 30fps ja 60fps. Mitattu Nikonin suoritustesteissä.

Nikon 1 J1: * Noin 34 kuvaa kuvausnopeudella 10fps; Noin 30 kuvaa kuvausnopeudella 30fps ja 60fps. Mitattu Nikonin suoritustesteissä.

[i] Automaattitarkennuksen tilanteet. Yleistä automaattitarkennuksesta: automaattitarkennus on käytettävissä kaikilla yhteensopivilla objektiiveilla, mutta F-kamera ei ehkä tarkenna oikein F-kiinnityksen ja I-kiinnityksen välisten erojen johdosta. P-tila: oikean tarkennuksen varmistavaa P-tilan käyttöä suositellaan. Tilat A, S ja M: kamera ei ehkä tarkenna oikein erityisesti suurimmalla aukolla tai sen lähellä tiloissa A, S ja M. Tilat M ja A: selventäviä rajoituksia toiminnoista, käytöstä ja selostuksia löytyy Nikon 1:n käyttöoppaasta. Näytön laajennus tarkennusta varten ei ole oletusasetus tiloissa M ja A. Siihen tarvitaan käsikäyttöä. Laajennettu näyttö palautuu normaalinäytöksi käsisäädöllä tai tietyn ajan kuluttua. Tärinänvaimennus on saatavana, mutta vaikutus vaimentuu yhden suljinajan askeleen verran.