Nikon johtaa kameramarkkinoita Euroopassa

Kompaktikameroiden luokassa suurin markkinaosuus 10 vuoteen

Tutkimusyhtiö GfK:n viralliset luvut vahvistavat, että Nikon on saavuttanut digitaalisten valokuvauskameroiden kokonaismyynnissä sekä kompaktikameroiden luokassa suurimman markkinaosuuden Euroopassa kesäkuussa 2011. Haasteellisista markkinaolosuhteista huolimatta Nikon otti kärkipaikan 11 Euroopan maata kattavassa selvityksessä markkinaosuuksillaan, jotka olivat GfK:n mukaan kokonaiskaupassa 17,8 prosenttia ja kompaktikameroissa 14,4 prosenttia. Nikon selviytyi odotettua nopeammin komponenttien saatavuusongelmista, joita syntyi Japanin luonnononnettomuuksien jälkeen, minkä ansiosta Nikonin myynti kasvoi noin 20 prosenttia ja liikevoitto noin 230 prosenttia edelliseen vuosineljännekseen verrattuna.

Erityisesti kompaktikameroiden luokassa Nikonin myynti kehittyi markkinoiden yleisen suunnan vastaisesti, sillä GfK:n mukaan Nikonin kompaktikameroiden myynti lisääntyi 14 prosenttia markkinoiden kutistumisesta huolimatta. Tämä nostaa Nikonin markkinaosuuden kyseisessä luokassa suurimmilleen 10 vuoteen. Menestys johtuu pitkälti COOLPIX S3100 -kameran suosiosta. Se on edelleen Euroopan eniten myyty kamera, joka tuottaa voittoa etenkin Iso-Britannian ja Saksan markkinoilla. Kaiken kaikkiaan Nikonin suoriutumista markkinoilla ovat edistäneet erinomaiset suhteet liikekumppaneihin, Nikonin myyntitiimien ponnistelut sekä I AM Nikon –kampanjan menestys. Vahvan tuotevalikoiman ohella tulokseen on vaikuttanut merkittävästi Nikonin uusin aloittelijoille suunnattu digitaalinen järjestelmäkamera D3100, joka on ollut luokkansa menestynein tuote Euroopassa useita kuukausia.

Yhteystiedot:

Tekniset tiedot Jyrki Tuppurainen jyrki.tuppurainen@nikon.fi 050 577 2676 Markkinointi Heidi Forsell heidi.forsell@nikon.fi 050 309 0712

Lisätietoja Nikonin palkituista tuotteista on osoitteessa www.nikon.fi.